Střední škola hotelnictví, gastronomie a služeb SČMSD Šilheřovice, s. r. o., je v Moravskoslezském kraji v okrese Opava. Už padesát let vychovává odborníky gastronomických oborů, od devadesátých let minulého století také odborníky v oblasti služeb. Nabízí studium tříletých oborů ukončených výučním listem, dále studium čtyřleté, ukončené maturitní zkouškou, a dvouleté nástavbové. Pro studenty ze vzdálenějších oblastí je při škole zřízen domov mládeže s internátním režimem.
Olivová konference
31. 03. 2013
Střední škole hotelnictví, gastronomie a služeb SČMSD
Šilheřovice
se podařilo úspěšně zapojit do mezinárodního vzdělávacího programu
Leonardo da Vinci, konkrétně do projektu Leonardo da Vinci Mobility – IVT a
do projektu Leonardo da Vinci –VETPRO – Celoživotní vzdělávání.
Cílem tohoto programu je rozvíjet praktické odborné dovednosti a podporovat
jazykové znalosti. V únoru 2013 se devět zástupců školy – šest
žáků a tři pedagogičtí pracovníci – zúčastnilo odborné stáže ve
španělském městě Baéza. Hlavním tématem mezinárodního projektového
setkání bylo seznámit se s gastronomickými zvyklostmi evropských regionů
v závislosti na podnebí. Účastníci z řad studentů měli možnost
ověřit si své jazykové a především praktické odborné dovednosti
z oborů kuchař, číšník a cukrář. Pedagogové si zase vyměnili
zkušenosti se svými zahraničními kolegy a obeznamovali se se španělským
školským systémem. Všichni se pak společně se zástupci devíti
evropských států účastnili čtyřdenní Olivové konference.
Oblast Jaén ve Španělsku,
ve které se nachází město Baéza, je proslulá pěstováním olivovníků a
následnou výrobou velmi kvalitního olivového oleje. Ta činí 54 %
celosvětové produkce této zdravé a dnes velmi propagované suroviny.
Baézská Escuela de Hostelería y Turismo „La Laguna“, kde se projekt
realizoval, umožnila šilheřovickým studentům třetích ročníků oborů
Hotelnictví, Kuchař – číšník a Cukrář a studentům nástavbového
studia nejen ukázat, co umějí, ale také reprezentovat Česko na
mezinárodní Olivové konferenci přípravou regionálního menu, včetně
dezertu. Podmínkou přípravy všech chodů menu bylo, jak jinak, použití
olivového oleje.
Pro české učitele odborných předmětů
byla velkým přínosem možnost seznámit se s novými gastronomickými trendy
a recepturami, které zařadí do výuky odborných teoretických
i praktických předmětů. Vyučující španělštiny poznali rozdílnosti
španělského a českého školství, seznámili se s novými metodami ve
výuce cizích jazyků. Využili možnost účastnit se náslechových hodin
španělského jazyka. Na závěr jsem zúčastněným položila několik
otázek.
Zástupkyně ředitelky pro praktické vyučování Střední
školy hotelnictví, gastronomie služeb SČMSD v Šilheřovicích Mgr. Marcely
Urbišové jsem se zeptala, v čem vidí hlavní přínos účasti v tomto
projektu.
V získání obrovské zkušenosti o gastronomii jiné země a o práci se
surovinami, které jsou vyprodukovány v místním regionu. Jsem ráda, že se
potvrdilo, že vynikající výsledky často nevyžadují nijak složitou
přípravu pokrmů. Kdysi jsem si přečetla, že kuchyně každého národa je
její „ příroda v hrnci“. Když se podíváme do tohoto hrnce, není to
jen pohled do přírody, v našem případě do rozlehlých olivových
plantáží, ale je to také pohled na kulinární umění země a její
kulturu. Díky garantce projektu PhDr. Olze Vomáčkové jsme mohli do tohoto
„ hrnce“ nahlédnout hodně hluboko. Během olivové konference jsme
navázali další kontakty. Uvidíme, třeba odjedou do Španělska za odbornou
praxí i žáci jiného oboru naší školy.
Učitelky odborných předmětů, specializace cukrářská výroba,
Mgr. Boženy Plačkové, jsem se dotazovala, zda myslí, že si v Česku
olivový olej získá větší oblibu i v oblasti cukrářské
výroby.
Určitě. Já se budu v rámci svého zaměření na cukrářskou výrobu i ve
výuce studentů snažit olivový olej co nejvíce propagovat. Tato surovina
totiž existuje v různých druzích, například s ovocnou vůní. Právě
tyto specifické olivové oleje dodávají moučníkům charakteristickou chuť
a vůni. Nejvíce mě však zaujala výroba čokolády s olivovým olejem.
Kdyby se totiž cukrářská kakaová poleva začala vyrábět s olivovým
olejem, vyloučilo by se tak tradiční používání ztuženého pokrmového
tuku. To by určitě lépe odpovídalo současným trendům v racionální
výživě. Cukrářské výrobky by zůstaly stejně chutné a kvalitní, ale
byly by mnohem zdravější.
Učitelce španělštiny a angličtiny Mgr. Tereze Štěpanovské
jsem položila otázku, co se jí na španělském školském systému líbí
víc než na českém. Zajímalo mě také, jaká je ve srovnání s našimi
studenty úroveň španělských studentů např. v angličtině.
Myslím si, že každý školský systém má své přednosti a nedostatky. Na
španělském systému mne zaujala především prostupnost jednotlivých
stupňů vzdělávání. Konkrétně v Escuela de Hostelería y Turismo „La
Laguna“ se mi líbil přátelský vztah mezi učiteli a žáky a viditelný
zájem studentů o obor, který studují. Pokud jde o úroveň angličtiny
španělských studentů ve srovnání s našimi, myslím, že se většina
našich studentů nemá za co stydět. Základy angličtiny mají dobré, jen je
třeba nebát se komunikovat.
Studentů 3. ročníku SŠ v Šilheřovicích Václava Tichého a
Michala Doležala jsem se ptala, co pro ně bylo největším zážitkem,
překvapením a z čeho měli největší obavy.
Jednoznačně největším zážitkem bylo poznání Španělska – jeho
měst, která jsme měli možnost navštívit, památek a španělské kultury.
Pak možnost zúčastnit se Olivové konference a vidět při práci mnoho
kuchařů z různých míst Evropy. Největším překvapením byla odlišná
pravidla španělského stolování. Největší obavy jsme měli z komunikace.
Ale vše se zvládlo, trochu nám i stouplo sebevědomí, když jsme zjistili,
že v angličtině jsme možná i trochu lepší. Španělští studenti byli
fajn – kamarádští a ochotní nám se vším pomoci.“
Oba studenti závěrem dodali, že by všem svým spolužákům
doporučili využít možnosti zapojit se do podobných projektů.
-UM-