OK 06 - 08
11. 07. 2006
České aerolinie přijaly novou strategii „OK 06 – 08“, která je má během tří let vyvést ze ztrátového hospodaření a vrátit do černých čísel. Jejím jádrem je posílení prodeje, zachování tradičně vysoké kvality servisu na palubách, zavedení nových dálkových linek, řada úsporných opatření na straně nákladů a restrukturalizace firmy včetně případného odprodeje některých dceřiných společností.
„Pro budoucnost Českých aerolinií je nezbytná bezodkladná změna vnitřních procesů a obchodního chování společnosti. Silně konkurenční prostředí letecké dopravy vyžaduje, aby se ČSA odlišily jak od nízkonákladových, tak od tradičních aerolinek, a toho dosáhnou, jen když budou nabízet dobrý poměr mezi cenou a úrovní nabízených služeb,“ představuje novou strategii národního leteckého přepravce prezident ČSA Radomír Lašák a dodává: „ČSA se nebudou měnit na nízkonákladovou společnost. Kvalita našich služeb zůstane na vysoké úrovni, která ČSA již několik let zajišťuje prvenství v řadě mezinárodních průzkumů a ocenění. Výrazně ale omezíme provozní náklady a především zlepšíme prodej našich produktů.“
Nutnými kroky k vyřešení současné ztráty Českých aerolinií jsou pružnější reakce na tržní změny, odstranění byrokratických postupů a zavedení účinných prodejních metod, které přinesou výrazně vyšší výnosy. ČSA se nyní chtějí soustředit na hlavní předmět své činnosti – tedy leteckou přepravu osob (pravidelnou i nepravidelnou), a to zejména na obchodní klientelu, která při cestování vyhledává vysokou úroveň služeb a je ochotna za nadstandardní možnosti připlatit. Ovšem i cestující v tzv. economy třídě budou nadále dostávat kvalitní servis, který ČSA odlišuje od konkurence.
„Všechna naše opatření směřují k tomu, aby při výběru leteckého spojení z i do České republiky byly České aerolinie první volbou cestujících,“ říká k nové strategii Radomír Lašák a doplňuje: „Zjednodušíme prodej letenek a budeme dál posilovat spojení na východ. Navrhujeme zachovat a rozšířit dálkovou flotilu a nové dálkové linky budeme směřovat do východoasijských zemí.“
Vybrané vedlejší podnikatelské aktivity ČSA, jako je např. cargo, catering a duty free, chce nové vedení podrobit analýze, a případně je nabídnout na trhu. Výnosy z prodejů těchto činností by byly použity k posílení a rozvoji hlavní oblasti podnikání ČSA – tedy přepravy osob. Nepravidelná přeprava osob (chartery) bude vyčleněna do dceřiné společnosti.
„ČSA se do ztráty dostávaly postupně několik let, a tak by bylo naivní předpokládat, že se zpět do zisku dostanou nějakým zázrakem během jednoho roku,“ upozorňuje prezident ČSA. „Pro společnost v tomto stavu neexistuje jedno velké všeobjímající řešení. Ale jen v rámci programu Výnosy 2006 jsme od března do června tohoto roku identifikovali a postupně zavádíme do praxe více než 300 dílčích opatření, která mají reálnou šanci – jedno s druhým – zabránit propadu výkonů ČSA a vrátit je tak do černých čísel.“
Klíčové oblasti „OK 06 – 08“
- Změna obchodní strategie ČSA
- zlepšení prodeje letenek – přitažlivější nabídka pro cestující, zjednodušení cenových tarifů – výběr letenek bude jednodušší, ceny ČSA konkurenceschopnější, a přitom výhodné pro cestující; rozvoj prodeje přes internet a telefonní linku
- rozvoj stávající sítě linek – namísto zavádění nových destinací; každá linka bude striktně ekonomicky vyhodnocována
- zavedení nových dálkových linek
- Zefektivnění fungování společnosti
- odprodej vedlejších aktivit – catering, duty free, cargo – na základě analýzy
- vyčlenění charterů – do dceřiné společnosti, znovuotevření jednání s Travel Service s ambicí stát se tuzemským leadrem na trhu nepravidelné přepravy osob
- zlepšení řízení podniku – zejména cenotvorby, obchodu, řízení výnosů, produktivity práce a efektivity; větší zainteresovanost pracovníků na výsledcích firmy – orientace na výkon a zákazníka, nastavení osobních měřitelných výkonnostních ukazatelů
- snížení počtu zaměstnanců (včetně manažerů) – o 10–20 %, zejména v administrativě
- snížení mzdových nákladů - otevření kolektivních smluv
- snížení provozních nákladů – centralizace nákupu a nalezení úspor
- outsourcing podpůrných činností
- přechod na moderní IT platformu – nový integrovaný informační systém pro řízení letového provozu ČSA, web booking, sms info, odbavovací kiosky
- zvýšení využívání flotily – unifikace letadlového parku, minimalizace počtu jeho typových řad, optimalizace údržby letadel, zlepšení organizace pozemních procesů, nalezení nových efektivních způsobů rotace letadel
- obnova letadlového parku – včetně dálkové flotily (od roku 2008)
- Zajištění finanční stability
- aktivní řízení provozní ziskovosti
- zajištění dostatečné flexibility aktiv a zdrojů společnosti
- strategie řízení tržních rizik
České aerolinie, a.s., (ČSA) – jsou podle počtu přepravovaných cestujících největší národní leteckou společností v rámci nových členských zemí Evropské unie. V roce 2005 ČSA překročily hranici rekordních 5 milionů přepravených cestujících. Od roku 2001 jsou České aerolinie členem jedné z předních světových aliancí leteckých dopravců – SkyTeam. ČSA v současné době nabízejí spojení do 113 destinací ve 47 zemích světa a jejich flotilu tvoří 50 letadel typu ATR 42/72, Boeing 737 a Airbus A310/A320/A321.
Již tři roky po sobě drží ČSA své prvenství v soutěži o titul „Nejlepší letecká společnost se sídlem ve střední a východní Evropě“ (Best Airline based in Central/Eastern Europe – 2004, 2005, 2006 ), udělovaný mezinárodní leteckou organizací Official Airline Guide (OAG) na základě hlasování odborné veřejnosti.
V lednu letošního roku České aerolinie rovněž získaly už druhé
ocenění „Nejlepší letecká společnost ve východní Evropě“ (Best
Airline in Eastern Europe – Annual GT Tested Awards). V roce 2005 byly ČSA
navíc zařazeny mezi osm nejlepších aerolinií světa.
Jana Víšková, tisková mluvčí ČSA