Menu

MEFISTO SOFTWARE, a.s. patří mezi nejvýznamnější dodavatele hotelového a restauračního softwaru vlastní produkce. Produkty společnosti MEFISTO SOFTWARE, a.s. vznikaly dlouhodobým vývojem softwaru, který začal roku 1992 v součinnosti s karlovarským Grandhotelem Pupp a Grandhotelem Zvon v Českých Budějovicích. Základní vývoj produktů Mefisto byl ukončen v roce 1998 a v roce 2000 se rozběhl prodej široké produktové řady, pokrývající požadavky restauračních a hotelových provozů. Mefisto Software nabízí komplexní technologická řešení a široké spektrum služeb: Dodávky software, systémové a poradenské služby a analýzy. V případě zájmu zákazníka zajistí příslušný hardware v optimální konfiguraci a odpovídající cenové hladině, a to jak pro hotely, tak i pro restaurace a další provozy. Poskytuje ověřenou technologii řízení hotelových a restauračních provozů. Jeden software s garancí bezchybného fungování všech funkcí. Silné kapitálové zázemí společnosti Mefisto Software spolu s dlouholetými zkušenostmi dalo vzniknout řadě unikátních aplikací, komplexních informačních systémů, jež tvoří jádro jeho nabídky: Mefisto GRAND, Mefisto HOTEL+, Mefisto SPA, Mefisto HOTEL, Mefisto GOURMET+, Mefisto GOURMET, aplikace Mefisto ACADEMY pro hotelové školy a nejnověji Mefisto CAMPUS pro vysokoškolské koleje, ubytovny a jim podobná zařízení.
Dnes jsou hotelové a restaurační informační systémy Mefisto používané ve více než sto dvaceti provozech v Česku a zahraničí. Např. v Česku a na Slovensku software Mefisto GRAND: CPI Hotels; Esplanade – Praha; IMPERIAL – Karlovy Vary; Hotel Jana – Přerov; Resort Svatá Kateřina; Hotel Fit Fun – Harrachov; Hotel Primavera Park – Plzeň; Hotel CENTRO – Hustopeče; Parkhotel – Plzeň; Palace Hotel Polom – Žilina. Software Mefisto HOTEL+: Grand Hotel Zvon – České Budějovice; Best Western Hotel VLADIMIR – Ústí nad Labem; Smrek – Liptovský Hrádok; Lyžařská bouda – Pec pod Sněžkou; Hotel Magistr – Vsetín; Sporthotel Břízky – Jablonec nad Nisou; Hotel Troja – Praha. Software Mefisto HOTEL: Holiday Village Tatralandia – Liptovský Mikuláš; AVE Hotels – Praha; CK VESTA – Praha; Jerome Hotels – Praha; Hotel Čertovka – Praha; Golden City – Praha, Maximus resort – Brno; Hotel Meran – Praha. Mefisto GOURMET+: Pivovar a restaurace U Fleků – Praha; Restaurant Palffy Palác – Praha; Music Club DUPLEX – Praha; Restaurace U Malířů; NORDSEE – Praha a Brno; restaurace Cartouche – Praha. ACADEMY: Střední škola DAKOL – Petrovice u Karviné; Euroškola Strakonice; Integrovaná střední škola cestovního ruchu a VOŠ – České Budějovice; VOŠ a Hotelová škola – Opava; OA a HŠ –Turnov; Hotelová škola – Teplice.

Ohlídat oběh peněz v hotelu

04. 11. 2008

V souvislosti s hlavním tématem tohoto vydání jsem o interview požádal ředitele a zároveň obchodního ředitele společnosti MEFISTO SOFTWARE a.s. Ing. Pavla Kotka, protože informační technologie dokáží zracionalizovat řadu činností nezbytných pro chod hotelů.
Mefisto Software své softwary tvoří tak, aby postihovaly maximum toho, co se v hotelových a restauračních provozech dá řešit počítači. Kupř. systémy pro hotely jsou koncipovány tak, aby procházely celým hotelem. Většina softwarů, které obvykle v hotelech jsou, se skládá z několika částí od různých dodavatelů. Od jednoho software, který se stará o ubytování, od jiného výrobce program na skladové hospodářství, od dalšího program, který se týká pokladního systému atd. Propojení těchto systémů může způsobovat komplikace a zpravidla neposkytuje takový uživatelský komfort jako jeden komplexní systém, který není slepencem několika řešení.

Fungujete v Česku a na Slovensku.
Ano a škála našich aplikací sahá od hotelů, které mají dvanáct pokojů, až po ubytovací zařízení čítající čtrnáct tisíc lůžek. Neznamená to ale, že obě zmiňovaná zařízení mají stejný software. Nicméně základ systému je obdobný. Není tedy problém, aby hotel, který má dvanáct pokojů, těžil z výhod softwaru, který využívá velký mezinárodní hotel.

Pane řediteli, k hotelovému provozu máte pravděpodobně blíž než k programování a psaní softwarů.
Bezesporu. Poté, co jsem ukončil hotelovou školu, jsem vystudoval vysokou školu se zaměřením cestovní ruch a už při studiích a i po jejich absolvování jsem pracoval v hotelnictví. Ať už v USA v Marriottu nebo pak tady v Česku, kdy jsem měl v pracovní náplni nabízet a prodávat českým a slovenským cestovním kancelářím kapacity všech Marriottů po celém světě. Působil jsem rovněž v hotelovém řetězci Fortuna Hotels (dnes CPI Hotels) a v pražském hotelu Mövenpick. No a pak jsem byl postaven před velkou výzvu, přispět svými zkušenostmi a znalostmi k vývoji hotelových a restauračních softwarů a pokusit se dokázat, aby komplexně řešily veškerou problematiku jejich provozu.

A ta je velmi široká, protože dobře fungující hotel je vesmírem ve vesmíru – univerzálním zázemím hostů.
Software Mefisto řeší vše od skladového hospodářství, receptur, pokladních systémů, rezervací, ubytování hostů až po správu pokojů, konferenčních akcí a sportovišť. Napojením na různé periferie pak např. telefonní ústředny, zámkové systémy, vytápění pokojů, internet pro hotelové hosty, výčepní systémy v restauracích, kde bez toho, aniž byste namarkoval, nevytočíte ani jedno pivo, atd. Téměř vše, co v hotelu najdete za aktivity a procesy, tam všude jsou naše softwary užitečné. Těch činností je skutečně hodně. Dnešním trendem jsou on-line rezervace, kde si host udělá rezervaci bez toho, aniž by do toho zasáhl kdokoliv z hotelu. Tzn., hotel ušetří pracovní sílu a host si velmi rychle udělá rezervaci, okamžitě dostane potvrzení a hotel dostane číslo jeho kreditní karty, takže rezervující už nepůjde ke konkurenci jako v případě, že nějaký zaměstnanec rezervačního oddělení hotelu bude na kafi a odpoví mu až za dvě hodiny.

Výtah vašich realizací uvedený v samostatné grafické ploše na této dvojstraně napovídá, že nejste žádná ořezávátka. Nicméně při získávání klientů se pravděpodobně setkáváte s argumentací: „Proč bychom měli zavádět nový software, když nám ten stávající deset patnáct let funguje a jsme na něj zvyklí?“
Informační technologie, včetně těch aplikovaných v hotelnictví a v restauračních provozech, prožívají nesmírně dynamický vývoj. Nicméně přesvědčit klienta v situaci, kdy je v jeho hotelu byť už dávno překonaný software, že výhody toho nového bohatě odmění jeho úsilí spjaté s aplikací daleko progresivnějšího, a u některých činností kompletně změnit jeho uvažování a naučit jej používat nový softwarový nástroj, je někdy opravdu velmi složité. Poměrně často se setkávám se situací, kdy klient, se kterým jsme jednali o nákupu softwaru a on si vybral jiného dodavatele, přijde po 1,5 roce a řekne: „Měl jste pravdu“ a po draze zaplacené zkušenosti si koupí naše řešení. Snažíme se vycházet vstříc potřebám našich klientů i naším programem splátkového prodeje. V jedné z variant se například spolupodílíme na podnikatelském riziku. Tato metoda financování totiž znamená splátku systému ve formě pevné částky za každý obsazený pokoj, tedy z peněz, které přinesou hotelu jeho hosté.

Ale u nově vyvinutého software můžete argumentovat vyšším uživatelským komfortem a ekonomickou rentabilitou.
Softwary Mefisto byly od svého prvopočátku koncipovány jako manažerský nástroj, jehož cílem je ohlídat oběh peněz v hotelu. Jednak podchytit na straně příjmů veškeré tržby tak, aby se nemohly ztrácet, a na druhé straně veškeré náklady tak, aby byly použity pro potřeby hotelu. Z praxe klientů vyplývá, že oblasti úspor jsou zhruba trojího charakteru. U některých činností je to snížení počtu pracovních sil. U tržeb nárůst těch, které jsou systémem sledovány. A u nákladů dochází k jejich optimalizaci tak, aby např. peníze nebyly vázány ve skladových zásobách. V oblasti nákupů pak, aby se nakupovalo efektivně, a to, co se nakoupí, bylo použito pro hotel.

Budoucností jakýchkoliv branží, včetně těch průmyslu cestovního ruchu, jsou lidé. Proto si vážím možnosti oslovovat studenty škol cestovního ruchu nejen Internetovým časopisem lidí a o lidech v cestovním ruchu www.e-vsudybyl.cz, ale i díky možnosti posílat školám část nákladu tištěných Všudybylů. V rámci analýzy produktového portfolia Mefisto Software jsem došel k závěru, že sdílíte obdobnou filozofii.
Odborným školám, hotelovým školám i pro vysoké školy se zaměřením na cestovní ruch je určen Mefisto ACADEMY. Jedná se o plnohodnotnou verzi softwaru Mefisto GRAND. Jeho licenci pro potřeby výuky poskytujeme zdarma. Výdaje má škola pouze s jeho nainstalováním do svého počítačového systému a s proškolením vyučujících.

Kam se z hlediska hotelových softwarů bude vyvíjet hotelnictví?
Trendy směřují k on-line distribučním kanálům. Dalším jsou on-line rezervační systémy typu Expedia apod. A další sférou je oblast marketingu a práce s klienty. Na trhu začíná přituhovat a boj o zákazníka bude čím dál tím tvrdší, takže i Mefisto Software ve svém vývojovém oddělení pracuje na modulech, které pomohou obchodu lépe identifikovat příležitosti, které jsou na trhu, a cílové skupiny a efektivněji s nimi komunikovat. Výhodou našeho systému je, že vznikal a vzniká v českých a ve slovenských podmínkách za spolupráce odborníků z hotelových provozů. Dodnes se tým lidí u nás v Mefistu Software skládá a doplňuje o lidi, kteří mají zažitý hotelový provoz. To nám umožňuje pružně reagovat na trendy světového hotelnictví i na jeho česká i slovenská specifika. Díky tomu se držíme ve špičce co do oblastí, které v hotelovém provozu může software řešit.


Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001