Ohlédnutí za Hannoverem
21. 12. 2000
Východočeši na Expu
21. října jsem se na české expozici na Expo2000 v Hannoveru
setkal s lidmi z Okresního úřadu Hradec Králové. Pomohli mi, abych
nestál dlouho frontu, která se, obdobně jako u ostatních expozic, stála
i na Český stánek. Ing. Vlastu Kratochvílovou – vedoucí Referátu
regionálního rozvoje a cestovního ruchu Okresního úřadu v Hradci
Králové a její kolegyni Petru Nohejlovou jsem pak požádal o krátké
vyjádření:
V rámci doprovodných programů české expozice probíhala ve dnech
20. – 22. 10. prezentace východních Čech. Zajišťovala ji brněnská
agentura ITV, pověřená Českou centrálou cestovního ruchu. Východočeši
přivezli nabídku cestovního ruchu a turistických zajímavostí východních
Čech. V programu se představili nejen formou propagačních materiálů, ale
i typickou uměleckou tvorbou. Iveta Walterová z Potštejna předváděla
paličkovanou krajku, paní Bedřiška Barešová z Hradce Králové navodila
nadcházející předvánoční atmosféru výrobou vrkočů, zdobených
jablíček a vánočních ozdob ze slámy a hradecká loutkoherečka Jarmila
Vlčková nadchla návštěvníky našeho pavilonu loutkovou pohádkou O třech
přadlenách. Všem přišly velmi vhod české koláče napečené
v hradeckém Amber Hotelu Černigov, preclíky a čajové pečivo z Hradecké
pekárny. Milovníci pikantních pochoutek ocenili plísňový sýr od firmy
Niva s.r.o. Dolní Přím. U výčepu pardubického pivovaru Pernštejn
vyhrávali a zpívali pan Ladislav Šauer z Pardubic a Václav Marek z Hradce
Králové.
Spousta Němců o nás moc neví
O vyjádření jsem požádal sympatickou mluvčí české expozice
Josefine Wallatovou. Dnes je na českém stánku plno. Jak se návštěvnost
vyvíjela?
Jsme závislí na tom, kolik lidí na Expo2000 chodí. Zpočátku mnoho
nechodilo. U nás to bylo kolem 3000 návštěvníků denně. V posledních
měsících přichází kolem 12.000 lidí denně. Špičkový byl 2. říjen,
kde jsme měli 20 tisíc návštěvníků. Dnes se k tomu opět blížíme.
Vzhledem k tomu, že je česká expozice koncipována na 3000 návštěvníků
denně, jsme spokojeni.
Česká expozice se od většiny ostatních stánků dost
odlišuje. Je to dobře nebo špatně?
Architektonicky máme zajímavý pavilon. Světová výstava je o tom, aby
každá země nabízela něco trochu jiného. Mnoho zemí prezentuje techniku.
Odhaduji, že polovina z nich má multimediální show. My jsme klidnější.
Český stánek vybízí k zamyšlení a právě kvůli tomu k nám lidé
rádi chodí. Smyslem národní expozice je připomenout zemi, kterou
reprezentuje. Musíme si uvědomit, že ač je Česko sousedem Německa, spousta
Němců o nás moc neví. Pokud si návštěvník z naší expozice odnáší
nějaký příjemný zážitek – trochu jej oslovila historie, trochu se
pobavil u automatu na reinkarnaci, dal si dole v restauraci u Golemu nějaké
dobré jídlo a slavné české pivo – je to přesně to, co se od
kterékoliv národní expozice očekává.
Železnicí na mistrovství světa v hokeji
České dráhy na Expo 2000 každý víkend vypravovaly
speciální vlaky. Požádal jsem proto o krátké vyjádření i ředitele
Cestovní kanceláře České dráhy Ing. Petra Tiefenböcka a ten mi
řekl:
Pokud bych měl soudit podle počtu reklamací (byla jedna) jsme spokojeni.
Prodali jsme na 500 zájezdů a na 1200 vstupenek. Očekávali jsme větší
zájem, ale to samotné Expo2000 také. Veřejnost o pohodlnému způsobu
přepravy lůžkovým vozem přes noc vlakem opět přichází na chuť. Budeme
se snažit nabídnout obdobný zájezd na letošní Mistrovství světa
v hokeji v Německu. Mistrovství světa bude mít určitě lépe zvládnutou
propagační a reklamní kampaň. Chci věřit, že už se němečtí
pořadatelé poučili a že nebudou spoléhat na osvědčený prvobytně
pospolný způsob propagace, který vybrali pro Expo2000, totiž, že si to
lidé řeknou mezi sebou. Svým způsobem sice zafungoval, což ilustrují
obrovské návštěvy v závěru Expa. Ale, bohužel, pozdě.
-JK-