Ódy na měkká přistání v tvrdé konkurenci
25. 02. 2001
• ČSA mají v Londýně velmi dobrý zvuk • destinace Praha se dobře prodává • uplatňujeme všechny moderní i klasické prvky prodejů • natruc s ČSA • aby každý pasažér mohl nabýt pocitu, že ČSA jsou tu kvůli němu • vynikající palubní personál i výkony našich pilotů • od 25. března i z Briminghamu •
Je možné konstatovat, že České aerolinie jsou jedním z největších, ne-li největším subjektem v oblasti cestovního ruchu v České republice. Zároveň jsou významným a pravděpodobně nejúčinnějším vyslancem – propagátorem České republiky, coby turistické destinace, v zahraničí. Právě zahraniční zastoupení ČSA vždy sehrávala významnou roli nejen ekonomickou, ale i propagační. Na rozdíl od stálých misí jiných subjektů, majících propagovat Česko, jsou výsledky zahraničních zastoupení ČSA ilustrovány počty přepravených pasažérů a konkrétními hospodářskými výsledky.
Ředitele londýnského zastoupení Českých aerolinií, pana
Bohuslava Šantrůčka, jsem navštívil na veletrhu „Business Travel 2001
(Europe’s Dedicated Event for Buyers, Managers & Arrangers of Business
Travel) v úterý 6. února na stánku ČSA a požádal jej
o rozhovor.
Zmínil jste hospodářské výsledky, a na ty se hraje především. Jen pro
ilustraci, zahraniční zastoupení ČSA zabezpečují ze 75 až 80 %
veškerých tržeb Českých aerolinií a teritorium, které k tomu nemalou
měrou přispívá, je právě Velká Británie. Od londýnského zastoupení
ČSA se v roce 2001 očekává téměř jedna miliarda korun tržeb. Abychom
mohli zvládnout takovýto objem (prostřednictvím 3 letů z Londýna denně
a jednoho z Birminghamu, který otevíráme k 25. březnu), je k tomu
zapotřebí velikého úsilí. Málokde je tak velká konkurence jako zde díky
British Airways. Ty mají do Prahy také tři lety denně a tzv. „low cost
carrier“ GO, která do Prahy létá 2× denně. Celková kapacita mezi Prahou
a Londýnem se tedy blíží k patnácti stům sedačkám denně. Naše
zastoupení se snaží uplatňovat všechny moderní i klasické metody
prodeje. Od účastí na výstavách, přes prezentaci prostřednictvím
webových stránek, po internetové prodeje a on-line booking. Navazujeme
spolupráci s nejnavštěvovanějšími oborovými servery, abychom
neztráceli dech a mohli předpokládané tržby vyprodukovat.
Proč v takové konkurenci volí pasažéři z Londýna právě
ČSA?
České aerolinie zde mají velmi dobrý zvuk. Jsou známé vysokou kvalitou
palubních služeb, příjemným personálem, chutným a kvalitním cateringem.
Druhým důvodem kupodivu je, že řada pasažérů a priory nechce letět
s British Airways. Dělají jim to natruc! British Airways na svém teritoriu
vystupují vysoce suverénně, až monopolně. To u řady lidí vyvolává
reakci: tak co kdybychom zkusili jinou společnost? Ohlasy, s nimiž se pak
setkávám, jsou: „Ano, my jsme byli s Českými aeroliniemi spokojeni.“
Kouzlo úspěchu tkví v tom, do jaké míry se nám podaří ušít průběh
každého z letů klientům na míru tak, aby každý jednotlivý pasažér
mohl nabýt pocitu, že si jej ČSA váží. Že jsou tu kvůli němu a ne, že
je to obráceně. Významnou roli, kromě již zmiňovaného pozitivního
přístupu a vysoké profesionality palubního personálu, zde jistě
sehrávají vynikající výkony našich pilotů. Na jejich měkká přistání
se zde již tradičně pějí ódy. Jsou jimi pověstní prakticky za
jakýchkoliv meteorologických podmínek.
S jakými dojmy se vaši pasažéři vracejí z návštěv České
republiky?
S mnoha klienty se setkávám osobně. Angličané jsou do České republiky, a
zejména do Prahy, zamilovaní. Před touto výstavou probíhala, čtyři dny
zpátky, na stejném výstavišti jiná, která se jmenovala „Destination
2001“. Byla určena nejširší veřejnosti. Nemám sice přesné srovnání,
jak byl náš stánek navštíven oproti jiným. Měl jsem plné ruce práce.
Ale i to, že jsem musel každé ráno navážet další stovky a stovky
brožur, svědčí o tom, že se letecká destinace Praha velmi dobře
prodává. Díky ní máme v ruce veliký trumf. O to více mne mrzí, když
dostanu dopis od cestujícího, v němž popisuje, jak byl na Národní
třídě okraden a jak s ním nekvalifikovaně zacházela policie… Ale
takový dopis či případ je naštěstí výjimkou, zlomkem v obrovském
množství spokojených návštěvníků Česka. I přesto jsem přesvědčen,
že stojí za to, abychom se všichni společně pokusili eliminovat příčiny
těchto incidentů. Ať už se týkají některých negativních zážitků
v pražských hotelích, taxících či jinde.