Odpovědnost za škodu na vnesených věcech
12. 01. 2018
Účelem úpravy odpovědnosti za škodu na vnesených věcech je stimulovat
osoby poskytující ubytovací služby k učinění vhodných opatření
k předcházení škodám. Za škodu na věci, kterou ubytovaný vnesl do
prostor vyhrazených k ubytování, odpovídají provozovatelé ubytovací
služby bez ohledu na zavinění. Na poškozeném (tj. ubytovaném) je
prokázání existence závazku (např. smlouvy o ubytování), vnesení věci
a škodné události vedoucí ke vzniku škody.
Poškozeným se může stát pouze osoba, která již smlouvu
o ubytování uzavřela. Samotná rezervace nebo pouhé zdržování se
v ubytovacím zařízení nestačí, ať již se tak dělo před započetím,
nebo naopak po skončení pobytu.
Odpovědnost se vztahuje na věci, které byly přineseny do prostor
vyhrazených pro ubytování nebo určených pro jejich uložení. Typicky se
bude jednat o hotelový pokoj, místnost na kola či lyže. Ubytovaný nemusí
být jejich vlastníkem, postačí i jiný odvozený vztah. Odpovědnost se
vztahuje také na věci, jež ubytovaný svěřil zaměstnanci ubytovacího
zařízení či osobě, kterou mohl za zaměstnance důvodně považovat.
V tomto případě se uplatní dobrá víra ubytovaného.
Provozovatel ubytovacího zařízení má možnost se odpovědnosti za
škodu zprostit, pokud prokáže, že by ke škodě došlo i jinak nebo že
škodu způsobil ubytovaný nebo jej doprovázející osoba. Toto ustanovení je
kogentní, tedy se nelze od něj ve smlouvě o ubytování odchýlit a
odpovědnost provozovatele ubytovacích služeb více omezit.
V případě způsobení škody na vnesených věcech je provozovatel
ubytovacího zařízení odpovědný uhradit ji nejvýše do stonásobku ceny
ubytování za jeden den, vyjma případů, kdy ubytovatel převzal věc do
úschovy, úschovu odmítl nebo škodu způsobil on sám či jeho zaměstnanec.
V těchto případech se škoda hradí v plné výši. Stanovený limit
stonásobku se vztahuje na škodu na všech věcech za celou dobu ubytování,
nejedná se tedy o limit pro jednotlivou věc. V případě úschovy se jedná
o specifický vztah, který musí být takto minimálně konkludentně
uzavřen. Za úschovu nelze považovat uložení věci do trezoru na hotelovém
pokoji – oproti uložení do hotelového trezoru, které již takovou
úschovou bezesporu je. V případě, že ubytovatel úschovu odmítne
s odůvodněním, že nemá vhodné místo či hotelovým trezorem nedisponuje,
pak bude odpovídat za škodu v plné výši.
Vzniklou škodu musí poškozený uplatnit u ubytovatele bez zbytečného
odkladu, nejpozději do patnácti dnů poté, co se o škodě dozvěděl.
Nestane-li se tak a ubytovatel toto u soudu namítne, nebude poškozený ve
věci úspěšný a soud mu právo na náhradu škody nepřizná. Lhůta bez
zbytečného odkladu by neměla překročit jeden den v případě
pokračujícího ubytování, jinak dva až tři dny. Lhůty se neuplatní ve
stejných případech, jako je tomu u neuplatnění limitů pro výši škody,
tedy byla-li věc převzata ubytovatelem do úschovy či se tak nestalo
v rozporu se zákonem, případně pokud škodu způsobil ubytovatel nebo jeho
zaměstnanec.
Výše uvedená úprava plně odpovídá tomu, že do ubytovacích zařízení
má přístup široký okruh osob, když stanovený limit náhrady škody
stimuluje i ubytované k obezřetnosti.
JUDr. Lucie Kolářová, Advokátní kancelář Vácha
& Kolář