Od roku 1924 mezi Prahou a Berlínem
22. 03. 2001
- • svět jako na dlani skutečně až na ITB Berlín • České aerolinie si v Německu udržují image spolehlivé, stabilní společnosti • údržba letadel Lufthansy a Hapag-Lloydu pádným argumentem • známe německou mentalitu a respektujeme ji • úzká spolupráce Lufthansy a ČSA na linkách mezi Českou republikou a SRN •
Na ITB v Berlíně se potkávám se dvěma řediteli Českých
aerolinií. S panem Pavlem Hrdličkou, ředitelem pro severní a východní
Německo, a s panem Zdeňkem Šponarem, ředitelem ČSA Chartery. Co vás, pane
Šponare, na tento veletrh přivedlo?
ITB Berlín je největší světovou burzou turistiky. Je jediným místem
v Evropě, možná i na světě, kde lze komunikovat na jednom místě
v krátkém časovém sledu s představiteli všech našich zahraničních
partnerů. Zde je možné se podívat, co dělá konkurence, jaké jsou trendy.
Komu a kam nejde prodej, komu naopak jde. Vzhledem k rozvoji charterů, nejenom
v Evropě, ale v celém ekonomicky silném světě, je to ideální možnost
získat ucelený obraz o branži před hlavní sezónou a před přípravou
sezóny 2002.
Vzhledem k tomu, že jste byl dlouholetým zástupcem ČSA
v Německu, dovolím si zeptat se vás, pane Šponare, jaké to zde bylo
těsně po pádu Berlínské zdi?
I v Německu to bylo období restrukturalizace a migrace obyvatelstva.
Občané bývalé NDR se učili cestovat, využívat jiných konkurenčních
aerolinií, než povinného Interflugu nebo společností bývalého
„východního bloku“. Doba bouřlivá, ale krásná. Všechno se měnilo.
Berlín se stal hlavním městem Spolkové republiky Německo. Letiště se
otvírala, jiná zavírala. ČSA měnily flotilu létající do Berlína.
Obchod kvetl.
Jak jste za této situace přesvědčovali německou klientelu,
aby létala právě s ČSA?
Pokračovali jsme v trendech zahájených v západních spolkových zemích.
Tzn. prodej přes IATA i non-IATA agentury. Pracovali jsme s etniky.
Přesvědčovali jsme nárůstem destinací a posléze i počtem frekvencí.
Mimo Frankfurtu a Berlína jsme začali létat Hamburg, Hannover, Stuttgart,
Mnichov, Norimberk atp.
Pane Hrdličko, čím dnes ČSA získávají pozitivní
body?
Německo je velmi zajímavou destinací. Němci rádi a hodně cestují. České
aerolinie si v očích německých pasažérů udržují image, o němž se
již zmínil pan Šponar, a to spolehlivé, stabilní společnosti, která zde
již dlouhodobě operuje. ČSA mezi Prahou a Berlínem létají od roku
1924. Základem úspěchů ČSA na německém trhu je zájem byznys klientely,
jíž nabízíme akceptovatelné odletové časy a přiměřené ceny.
Ve třetím vydání Všudybylu 2001 (na straně 28) prezident
Českých aerolinií pan Miroslav Kůla mj. říká: „Velmi se nám daří
v údržbě letadel, kde máme uzavřeny smlouvy s tak renomovanými
leteckými dopravci jako je Deutsche Lufthansa, Hapag-Lloyd a řadou dalších.
Jsme průkopníky nového projektu „winglety„. To jsou zakončení křídel
Boeingu 737 nové generace, které nebyly původně z výroby. Nyní je Boeing
ve spolupráci s další firmou vyvinul. ČSA jsou úplně první na světě,
kdo provedl instalaci wingletů. Pro mne, jako profesionála z tohoto oboru, je
to velký mezník. ČSA jsou zase o krůček dál v naplňování představy
Českých aerolinií, jako špičkové letecké společnosti se špičkovými
doprovodnými službami.
Ano, dlouhodobě vytvářené renomé Českých aerolinií jako vysoce
spolehlivé a bezpečné společnosti, umocňuje i tento fakt. V očích
německé veřejnosti, k jejímž hodnotovým prioritám patří důkladnost a
důslednost, je to velmi pádný argument. České aerolinie mají navíc
tradici prezentující její ekonomickou soběstačnost navzdory různým
peripetiím osobní letecké přepravy v Evropě. To České aerolinie
v očích pasažérů řadí do skupiny těch společností, s nimiž se
cestuje, aniž by cestující uvažoval, zda má do letadla nastoupit
nebo ne.
A je-li již pasažér na palubě stroje ČSA…?
Pokud se cestující např. mezi
Frankfurtem/Düsseldorfem/Mnichovem/Stuttgargem a Prahou obrátí na
agenturu, ta mu vyhledá a nabídne let s Lufthansou nebo s ČSA. Díky úzké
spolupráci nehraje roli, jaké to je letadlo. Tak jako cestující s Luthansa
Miles ? More kartou létají našimi letadly, cestující s kartou OK Plus
létají linkami ČSA, i když to může být letadlo Lufthansy. Pokud ale budu
hovořit o servisu na palubách letadel ČSA a o našem skvělém palubním
personálu, velmi nám nahrává fakt, že my Češi máme s Němci hodně
společného. Známe německou mentalitu a respektujeme ji jaksi nějak více
z podstaty, než se to daří personálu většiny konkurenčních
zahraničních leteckých dopravců.
S připomínkou Ř/OZZ HAM