Menu

Od roku 1924 mezi Prahou a Berlínem

22. 03. 2001

Na ITB v Berlíně se potkávám se dvěma řediteli Českých aerolinií. S panem Pavlem Hrdličkou, ředitelem pro severní a východní Německo, a s panem Zdeňkem Šponarem, ředitelem ČSA Chartery. Co vás, pane Šponare, na tento veletrh přivedlo?
ITB Berlín je největší světovou burzou turistiky. Je jediným místem v Evropě, možná i na světě, kde lze komunikovat na jednom místě v krátkém časovém sledu s představiteli všech našich zahraničních partnerů. Zde je možné se podívat, co dělá konkurence, jaké jsou trendy. Komu a kam nejde prodej, komu naopak jde. Vzhledem k rozvoji charterů, nejenom v Evropě, ale v celém ekonomicky silném světě, je to ideální možnost získat ucelený obraz o branži před hlavní sezónou a před přípravou sezóny 2002.

Vzhledem k tomu, že jste byl dlouholetým zástupcem ČSA v Německu, dovolím si zeptat se vás, pane Šponare, jaké to zde bylo těsně po pádu Berlínské zdi?
I v Německu to bylo období restrukturalizace a migrace obyvatelstva. Občané bývalé NDR se učili cestovat, využívat jiných konkurenčních aerolinií, než povinného Interflugu nebo společností bývalého „východního bloku“. Doba bouřlivá, ale krásná. Všechno se měnilo. Berlín se stal hlavním městem Spolkové republiky Německo. Letiště se otvírala, jiná zavírala. ČSA měnily flotilu létající do Berlína. Obchod kvetl.

Jak jste za této situace přesvědčovali německou klientelu, aby létala právě s ČSA?
Pokračovali jsme v trendech zahájených v západních spolkových zemích. Tzn. prodej přes IATA i non-IATA agentury. Pracovali jsme s etniky. Přesvědčovali jsme nárůstem destinací a posléze i počtem frekvencí. Mimo Frankfurtu a Berlína jsme začali létat Hamburg, Hannover, Stuttgart, Mnichov, Norimberk atp.

Pane Hrdličko, čím dnes ČSA získávají pozitivní body?
Německo je velmi zajímavou destinací. Němci rádi a hodně cestují. České aerolinie si v očích německých pasažérů udržují image, o němž se již zmínil pan Šponar, a to spolehlivé, stabilní společnosti, která zde již dlouhodobě operuje. ČSA mezi Prahou a Berlínem létají od roku 1924. Základem úspěchů ČSA na německém trhu je zájem byznys klientely, jíž nabízíme akceptovatelné odletové časy a přiměřené ceny.

Ve třetím vydání Všudybylu 2001 (na straně 28) prezident Českých aerolinií pan Miroslav Kůla mj. říká: „Velmi se nám daří v údržbě letadel, kde máme uzavřeny smlouvy s tak renomovanými leteckými dopravci jako je Deutsche Lufthansa, Hapag-Lloyd a řadou dalších. Jsme průkopníky nového projektu „winglety„. To jsou zakončení křídel Boeingu 737 nové generace, které nebyly původně z výroby. Nyní je Boeing ve spolupráci s další firmou vyvinul. ČSA jsou úplně první na světě, kdo provedl instalaci wingletů. Pro mne, jako profesionála z tohoto oboru, je to velký mezník. ČSA jsou zase o krůček dál v naplňování představy Českých aerolinií, jako špičkové letecké společnosti se špičkovými doprovodnými službami.
Ano, dlouhodobě vytvářené renomé Českých aerolinií jako vysoce spolehlivé a bezpečné společnosti, umocňuje i tento fakt. V očích německé veřejnosti, k jejímž hodnotovým prioritám patří důkladnost a důslednost, je to velmi pádný argument. České aerolinie mají navíc tradici prezentující její ekonomickou soběstačnost navzdory různým peripetiím osobní letecké přepravy v Evropě. To České aerolinie v očích pasažérů řadí do skupiny těch společností, s nimiž se cestuje, aniž by cestující uvažoval, zda má do letadla nastoupit nebo ne.

A je-li již pasažér na palubě stroje ČSA…?
Pokud se cestující např. mezi Frankfurtem/Düssel­dorfem/Mnicho­vem/Stuttgargem a Prahou obrátí na agenturu, ta mu vyhledá a nabídne let s Lufthansou nebo s ČSA. Díky úzké spolupráci nehraje roli, jaké to je letadlo. Tak jako cestující s Luthansa Miles ? More kartou létají našimi letadly, cestující s kartou OK Plus létají linkami ČSA, i když to může být letadlo Lufthansy. Pokud ale budu hovořit o servisu na palubách letadel ČSA a o našem skvělém palubním personálu, velmi nám nahrává fakt, že my Češi máme s Němci hodně společného. Známe německou mentalitu a respektujeme ji jaksi nějak více z podstaty, než se to daří personálu většiny konkurenčních zahraničních leteckých dopravců.


S připomínkou Ř/OZZ HAM

Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001