Obecní dům národním symbolem
27. 12. 2002
Prakticky ke každé v Obecním domě realizované výstavě vydává
Obecní dům tištěnou publikaci. Dlužno podotknout, že od roku 1997 do
konce roku 2002 vydal včetně jazykových mutací na třicet knižních
titulů. Historicky a faktograficky zaměřených monografií či obrazových
knih o Praze a Obecním domě. Ačkoliv je Česko v počtu vydávaných knih
na počet obyvatel v první patnáctce světa, česká veřejnost a zejména
mládež přejímá čím dál více informací z elektronických médií.
Nejen z televize a internetu, ale i z CD ROM a DVD. Obecní dům sice
nepolevuje ve své knižní vydavatelské činnosti, avšak současně reaguje
i na tyto trendy.
O rozhovor na toto téma jsem požádal generálního ředitele obecního
domu v Praze Ing. Františka Laudáta.
Kvalitní tiskovina je krásnou a trvalou hodnotou, kterou lze vzít do ruky,
tedy i fyzicky uchopit. Nicméně i my jsme se rozhodli představit se také
v jiných oblastech, což je možné vnímat jako logickou odezvu na
společenskou poptávku. Poprvé v roce 2002 se nám podařilo (jak jsem se
dodatečně dozvěděl, po desítkách let) přivést do prostor Obecního domu
v Praze festival filmové televizní tvorby „Zlatá Praha“. Doufám, že se
filmová branže natrvalo usídlí v Obecním domě, podobně jako je tomu
s vážnou hudbou, výstavami, věhlasnými plesy apod.
V květnu loňského roku spatřil světlo světa filmový dokument
o Alfonsu Muchovi, který s invencí a v příslovečné kvalitě pro Obecní
dům vyrobila společnost Febio Fero Feniče.
Je určen turistům a návštěvníkům Obecního domu. Pojednává o Alfonsu
Muchovi a jeho vztahu k Obecnímu domu, o výzdobě Primátorského sálu.
Podstatně větším projektem, který Obecní dům zadal a na němž pracujeme
od podzimu roku 2001, je rozsáhlý umělecký dokument o fenomenální české
pěvkyni Jarmile Novotné. Poprvé byl veřejnosti v české verzi představen
26. listopadu loňského roku. Je určen nejenom domácím divákům, ale
pevně věřím, že jeho poselstvím oslovíme i publikum ve Spojených
státech amerických, zejména ve velkých městech, v nichž Jarmila Novotná
působila.
Nevím, zdali je už dnes Jarmila Novotná součástí školních osnov.
Avšak vím, že dodnes je pro mnohé, a to i pro nás, kdož jsme utrpěli
i vyšší hudební vzdělání, otázkou, kdo byla Jarmila Novotná. Takže
kdo?
Věhlasná sopranistka. Pokud se týká světového věhlasu (dá-li se co
takového poměřovat), pak svojí oblibou zcela zřejmě předčila i námi
vnímanou první dámu operní scény paní Emu Destinnovou. Jarmila Novotná ji
překonala i počty sezon, jež zpívala v Metropolitní opeře v New Yorku.
Bylo jich šestnáct. To se, kromě ní, nepovedlo žádné další primadoně.
V osobě Jarmily Novotné se koncentruje neobyčejná krása, nádherný hlas a
skvělá povaha.
Váš film o Jarmile Novotné „Nepolapitelný motýl“ je poněkud
atypickým produktem…
Osobně si přeji, aby Obecní dům vždy překvapoval něčím pozitivním.
Mým snem je, aby z dílny Obecního domu v následujících letech vzešlo
několik takovýchto dokumentů, které by měly společný rys a zaměření.
V roce 2000 jsme ke všeobecnému údivu pro českou veřejnost doslova
objevili Jarmilu Novotnou. Věnovali jsme jí vzpomínku 28. října, kdy
každoročně v Obecním domě slavíme „Den republiky“. (Po ní
následovala Ema Destinnová a v roce 2002 Bedřich Smetana.) Dokument, který
je nazván „Nepolapitelný motýl“, by se dal nazvat jakýmsi stavem duše
s tím, že zde bychom přiřadili atribut vzpomínání. Se stejným
režisérem, známým propagátorem videoartu, panem Petrem Skalou,
připravujeme navazující dokument o Emě Destinnové. Pokud bychom Jarmile
Novotné přiřadili atribut vzpomínání krásného, sladkého, tak u Emy
Destinnové bychom mohli spíše přiřadit atributy samoty a smutku.
Film o Jarmile Novotné je zároveň i výpovědí o československé
historii.
Dějová fabule obsahuje velmi silnou pasáž týkající se 2. světové
války, kdy Jarmila Novotná utíká před fašismem do USA. Velké
přátelství ji pojilo jak s Janem Masarykem, tak i s jeho otcem,
prezidentem T.G. Masarykem. Ten jí pomohl najít cestu k věhlasným
učitelům a na zahraniční pódia. V projektu jsme použili autentické
filmové sekvence, na nichž Jarmila Novotná za klavírního doprovodu Jana
Masaryka zpívá „Lidické písně“.
Proč název Nepolapitelný motýl?
K pojmenování projektu nás inspirovalo nejen to, že sama Jarmila Novotná
byla krásná, ale také to, že i její umění bylo jako krásný, těžko
uchopitelný sen. Jako pomíjivá krása motýla. Přáním pražské radnice
při schvalování tohoto projektu pak bylo, aby se ve filmu objevily expozice
známých panoramat Prahy tak, aby se do povědomí světové veřejnosti
dostávaly obdobně jako známá panoramata dalších evropských metropolí či
New Yorku. V bezprostřední časové řadě jsme tak propojili záběry New
Yorku se známými panoramaty Prahy a symboly české krajiny. Vše doprovázeno
množstvím střihových záběrů na autentické fotografie ze života a
operních rolí Jarmily Novotné i na její nebližší příbuzné. Vedle
známých osobností světové kultury (komponoval pro ni např. Franz Lehár)
bych namátkou vzpomenul Adolfa Branalda, Evu Walterovou, Ludmilu Dvořákovou,
profesorku Ljubu Medkovou – Strakovou, ale i pamětníky z obce Liteň, kde
Jarmila Novotná, i když ne dlouhé období, spokojeně žila s manželem
Jiřím Daubkem a kam se měla šanci vrátit až po roce 1990. Srovnávací
dimenzi dokumentu podtrhuje skutečnost, že před kamerou vedle osobností
české kultury vypovídají prostí lidé, jejichž svědectví je emotivně
umocňováno vysokým věkem.
Porozumí filmu zahraniční, zejména americké, publikum?
V prvním čtvrtletí tohoto roku připravujeme anglickou verzi. Podle
ekonomických možností se chceme pokusit ještě v tomto roce vydat film
o Jarmile Novotné na DVD. Jednáme se Suprahonem s dr. Králíkem a dalšími
osobnostmi, které jsou držiteli práv na rozsáhlé zvukové archivy. Jakoby
paralelní produkt se nám podařilo získat řadu fotografií, jež jsme
převedli do digitální podoby, takže verze na DVD nosiči by mohla být velmi
zajímavá.
Obecní dům v Praze je ve své novodobé historii tradičním
místem výstav. Dalším velikánem české kultury, jehož tvorbu Obecní dům
připomene, je Josef Čapek, stojící jakoby ve stínu svého bratra Karla.
Výstavu z tvorby Josefa Čapka, symbolicky nazvanou Nejskromnější umění,
zahájíme těsně před Vánocemi. V prvním čtvrtletí letošního roku ale
ještě doběhne retrospektivní výstava Antonína Procházky. V letních
měsících bude kvůli významným akcím trochu posunut náš výstavní
kalendář. Nicméně od začátku července bude mít veřejnost možnost
zhlédnout další skutečnou lahůdku, a to retrospektivní výstavu díla Jana
Preislera. Na podzim je připravována výstava „Český design 1995 –
2000“. Dále Obecní dům připravuje řadu menších výstav. Doufám, že se
nám podaří vyjednat zápůjčky a na jaře představit veřejnosti tvorbu
Jana Zrzavého, na podzim pak kresby architekta Michala Brixe. Na mezinárodní
kolbiště vstupuje Obecní dům ve výstavních síních v Japonsku. Celý rok
tam bude putovat výstava fotografií Karla Čapka. Pro Moskvu na přelomu let
2003/2004 připravujeme výstavu českých symbolistů a výměnou za to, pokud
vše vyjde, bude mít pražská veřejnost možnost zhlédnout v roce
2004 poklady ruské avantgardy.
Během prázdninových měsíců se v Obecním domě pořádají
koncerty „Folklorního léta“ a „Varhanního léta“. Budou i letos?
Věřím, že tomu nebude nic bránit. „Varhannímu létu“ bychom ale
chtěli dát poněkud „jiný kabát“, aby upoutalo širší zájem
veřejnosti.
Co dalšího připravujete na letošní rok?
Budeme pracovat na filmu o Emě Destinnové, který je druhým z cyklu
zamýšlených dokumentů, na něj bude navazovat Bedřich Smetana opět
s nějakou citovou dimenzí, ale už moderním pohledem. Coby předzvěst roku
2004, který by mohl být vyhlášen „Rokem české hudby“, připravujeme
slavnostní koncert 28. října ve znamení Antonína Dvořáka, kterému by
měl být zasvěcen. Doufám, že dojde k realizaci zvláštního projektu,
který bude mj. připomenutím toho, že naše vlast je ve světě daleko
známější pod svým keltským jménem Bohemia. Se symfonickým ansámblem (a
doufám, že to bude FOK) zkusíme představit veřejnosti keltskou hudbu.
Věřím, že i letos veřejnost překvapíme krásnými knihami. Zejména
o tvorbě Jana Presislera. Z nově vydávaných publikací bych přiložil
největší význam těm, které se vztahují k výstavnímu programu
v Obecním domě. Rádi bychom dokončili projekt „Obecní dům na DVD“,
protože to je médium, které stále častěji vstupuje do našich
domácností.
Obecní dům je významným podporovatelem nadačních akcí.
Každoročně jednáme o několika charitativních akcích. Rovněž letos jich
chceme několik nepřímou formou spolupořadatelství podpořit, aby výtěžek
z nich byl co největší a mohl směřovat do rukou potřebných.
V případě Obecního domu to je pomoc pro nadace v oblasti medicíny se
zaměřením na malé děti.
Pracoval jsem v několika kulturních domech. Všechny byly svými
zřizovateli dotovány. V případě Obecního domu tomu tak není.
Opravdu není. Obecní dům si na veškeré aktivity musí finanční
prostředky vydělat sám. I na údržbu. Přitom si málokdo uvědomuje, že
od jeho rekonstrukce uplynulo šest roků a že musíme začít
s rozsáhlejší obnovou a údržbou. Našim cílem je dodržet závazky
k pražské radnici a odeslat každým rokem na její účty dalších
čtyřicet milionů korun. Je to vracení finančních prostředků, které
v letech 1994 až 1997 investovala do rozsáhlé rekonstrukce.
Nejen loni, ale i letos se bude v Obecním domě konat několik
velkých mezinárodních akcí politicko-společenského charakteru, s nimiž
zřejmě budou spojena jistá omezení provozu.
Nedomnívám se ale, že se budou opakovat rozsáhlá bezpečnostní opatření,
jako tomu bylo v případě summitu NATO v listopadu loňského roku. Koncem
května se v prostorách Obecního domu v Praze na několik dní sejde
plenární zasedání Severoatlantické aliance. Připravuje se zde několik
lékařských kongresů. Do Obecního domu se sjede top management, generální
ředitelé a prezidenti světových sázkových společností. Takovýchto
zajímavých konferencí a kongresů bude Obecní dům hostit celou řadu,
čímž se naplňuje další rovina jeho fungování coby místa setkávání se
různých kultur, lidí a názorů. Věřím, že v našich prostorách bude
i nadále slavit své narozeniny v té době již exprezident Václav Havel,
že se zde bude konat další ročník jeho akce „Forum 2000“ – diskuse
moudrých a zajímavých lidí z celé planety. Loni bylo totiž poprvé
přeneseno z Pražského hradu k nám, do podhradí. Obecní dům je
národním symbolem a my zcela zarputile chceme dál tuto jeho pověst budovat
prostřednictvím toho nejlepšího z české občanské společnosti, kultury
a gastronomie.