O výhodnějších poukázkách
21. 03. 2007
Jako kdysi odzvonilo
většině závodních jídelen, tak se později většina podniků přestala
zabývat organizováním ROH zájezdů a dovolených. V obou případech to
neznamená, že se zaměstnanci zřekli benefitů – jen si je mohou užívat
podstatně volněji, a sice na základě poukázek. Jejich vydávání se
okamžitě ujaly systémy, které vycítily příležitost, a rozjely velký
byznys. Zkušenosti si vzaly z Francie, až na to, že nasadily mnohonásobně
vyšší „zaváděcí“ marže, které tak nějak zapomněly snížit,
přestože už za propagaci moc neutratí – aspoň ji není nijak vidět a
ani není tak masivně potřeba. Navíc právě nyní se českému
hospodářství daří, a tak podniky mají z čeho a proč přilepšovat
zaměstnancům. Proto asociace cestovních kanceláří odmítly smlouvy
navrhované poukázkovými systémy a v následných jednáních dosáhly
snížení navrhovaných provizí na maximálně cca polovinu původně
požadované hranice s tím, že i takto postavené provize (které
samozřejmě jsou pro cestovní kanceláře s vyššími obraty dále
snižovány na základě dvoustranných jednání) jsou poněkud nemravně
vysoké a měly by být pro příští rok přehodnoceny. Na čemž se obě
strany shodly, a to nezávisle na sobě se dvěma poukázkovými systémy:
Sodexho a Ch?que Déjeuner. Memorandum se Sodexho bylo vyjednáno již vloni a
konkrétní smlouva, kterou tento systém cestovním kancelářím nabídl,
znamenala jisté rozčarování. Především v tom, že Sodexho nezohledňuje
storna, takže cestovní kancelář musí zaplatit provizi i za poukázku,
která pro cestovní kancelář znamenala víc práce než užitku.
Jednání s Ch?que Déjeuner
proběhla nedávno, a proto jejich výsledky představila ACK ČR svým členům
na únorovém Klubovém dni. Ch?que Déjeuner v Česku působí dvanáct let.
V současné době nabízí pět druhů poukázek, z toho tři zajímavé pro
cestovní kanceláře/cestovní agentury. Poukázku „dovolená“ určenou na
nákup domácího i zahraničního pobytu/zájezdu nositele včetně jeho
rodinných příslušníků, poukázku „unišek plus“, určený pro
dovolenou, sport, kulturu, zdravotní péči či vzdělání, a poukázku
„dárkový šek“, určenou na nákup čehokoliv, dovolenou nevyjímaje. Pro
zaměstnavatele mají všechny systémy poukázek tu výhodu, že se z těchto
zaměstnaneckých benefitů neplatí odvody na sociální a zdravotní
pojištění. Zaměstnanec ušetří i daň z příjmu. Z tohoto důvodu jsou
poukázky využívané zvláště ve větších a bohatších podnicích (banky
atp.) a především za hospodářské konjunktury mají růstový potenciál.
Ch?que Déjeuner spolupracuje dnes se čtyřmi sty cestovními kancelářemi a
agenturami a má zájem na rozšíření portfolia. Cestovním kancelářím a
agenturám nabízí služby za podobných podmínek, jaké byly dosaženy
v memorandu se Sodexho, tj., že poukázka nebude použita na úhradu více
než poloviny ceny zájezdu, přičemž provize by se měla pohybovat ve výši
7 %. Přitom dle sdělení paní Bernauerové z Ch?que Déjeuner firmy
zpravidla nečerpají ani celou zákonem povolenou výši 20 000 Kč/dovolená
na zaměstnance, takže pro cestovní kancelář částka zaplacená klientem
penězi zpravidla převyšuje polovinu ceny cestovní smlouvy. Narozdíl od
Sodexho má Ch?que Déjeuner lepší přístup při stornu: vezme zpět
poukázky bez účtování provize. V diskusi byla kritizována výše marže
poukázkových systémů, která spolu s podmínkami (ručení za pravost
poukázek atd.) vede touroperátory k tomu, že z prodeje vyšachují
provizní prodejce. Činnost poukázkových systémů hradí v podstatě již
odběratelé poukázek, kteří platí 2–2,5 %. Přitom provize vyžadovaná
stejným systémem od cestovních kanceláří ve Francii činí 1–2 %.
Pro incomingové členy
byly na Klubovém dni připraveny čerstvé a velmi důležité novinky
týkající se incomingu z Ruska, akreditace ruských partnerů a jejich
dalšího osudu, stejně jako problémů některých ruských leteckých
společností. Zajímavým objevem pro mnohé byla i sama hostitelská
restaurace Austria poblíž Arbesova náměstí v Praze 5. Kdo tam nebyl,
sotva uvěří, jak krásné historické sklepení tam skrývá víceúčelový
sál, vhodný k pořádání nejrůznějších prezentací i kulturních a
incentivních akcí, a ještě k tomu stejně velkou restauraci, kde dostanete
nejnáročnější lahůdky i prosté škubánky s mákem. Před tím, co
kuchyně předvedla cestovním kancelářím a agenturám, by zbledl závistí
i nejeden pětihvězdičkový hotel. Když se spojí nápaditost a výtečná
chuť, mohu dodat jen: „To musíte okusit!“
Eva Mráčková