Štěstí má, kdo něco zná a pracuje.
August Paul von Wassermann 1866 – 1925
O srdci Evropy a pupku světa
03. 12. 2001
Tu a tam se traduje pověst o hodnotě údů
Rádi a s pýchou přijímáme tvrzení, že jsme zemí v srdci Evropy.
Zejména, je-li kompliment vyslovován okouzlenými návštěvníky Česka.
Výrazně menší nadšení vyvolává přirovnání k pupku světa,
používané většinou v jiných, méně lichotivých, souvislostech. Tu a tam
se ještě traduje pověst o hodnotě jiných údů – zlatých českých
rukou. Její platnost je i při všem patriotismu stále obtížnější
dokládat. Příkladů pozitivních hodnocení země a jejích obyvatel by se
přesto našlo více. Připadá mi, že si sami jejich prostřednictvím
dodáváme sebevědomí, namísto toho, abychom o jejich trvalé platnosti
slýchali od našich sousedů. Podávat pozitivně pravdivý obraz o České
republice a fixovat jej v mezinárodním povědomí by mělo být posláním
nás všech, bez ohledu na to, zda se tak bude dít oficiální cestou nebo zda
tak budeme činit každý sám za sebe.
Jsme zemí, která dala Evropě defenestraci a třicetiletou válku
Jsme relativně malou zemí, počátek jejíž novodobé samostatnosti se datuje
do druhého desetiletí 20. století. Jsme zemí, která dala Evropě
defenestraci, jež byla jiskrou, která zažehla třicetiletou válku. Země
koruny české a Moravské markrabství byly po dlouhou řadu generací pouze
součástí habsburské monarchie, kdy se ani v názvu český prvek
neobjevoval. Je sice pravda, že české země byly v historii častým centrem
mezinárodního dění, bohužel však často v roli pěšáka v rozehrané
partii mocností své doby. Z nejnovější politické historie stačí
připomenout „osmičkové“ roky 1938, 48, 68. Anebo raději
nevzpomínat…
Dalo by se diskutovat, čí je to ostuda
Mým laickým exkurzem do dějepisu kladu sobě i vám otázku: Odkud by svět
měl znát český fenomén? Těch pár osobností, většinou z oblasti
umění a vědy, které často ani neměly možnost dát své češství
dostatečně ve známost… Logicky to nemohlo stačit podat hodnověrnou
informaci o existenci českých zemí a jejích národů. Koneckonců
i v dnešní době jsou to opět především umělci a sportovci, jejichž
často obtížně vyslovitelná jména a příjmení se svět učí znát, a
s nimi i zemi, odkud pocházejí. Díky Jágrům, Dvořákům a Železným
(tady mám na mysli oba pány toho jména, z nichž každý přispívá
„svou“ hřivnou) jsou ti pečlivější fanoušci dokonce ochotni dát si tu
práci a hledat na mapě, kde ona země vlastně leží. Dalo by se diskutovat,
čí je to vlastně ostuda, protože znalost evropských států považuji za
nezbytný základ obecné vzdělanosti. To však nic nemění na skutečnosti,
že o propagaci naší země se o to víc musíme snažit vlastními silami a
prostředky.
Pokud již někdo vyšlapal cestu
Ale abych se dostal k k hlavnímu tématu desátého vydání Všudybylu –
prezentaci Česka v zahraničí. Naše firma se po desetiletí, jako
podnikatelský subjekt působící v oblasti ekonomiky, zabývá aktivitami
v oblasti veletržního průmyslu. Těžiště spočívá v pořádání
mezinárodních veletrhů a výstav, kongresů, konferencí, prezentací apod.
v tuzemsku. Obdobná, byť s určitými modifikacemi, je i naše činnost
v zahraničí. Zejména u akcí pořádaných v zahraničí však pro nás
bylo vždycky výhodou, pokud v konkrétní zemi před námi již někdo
„vyšlapal cestu“. A nemuselo to být vždycky dílo fyzické osoby nebo
instituce. Mnohde (a řekněme i častěji) to býval produkt – traktor,
chmel, pivo apod.
Sládek Franta Mrázek
Zejména ve vzdálených exotických, tu a tam i vojensky neklidných, zemích
bylo téměř vždy příjemné poznání, že i zde nalezli Češi svou druhou
vlast. Milovníkům piva z řad cestovatelů do Mozambiku (a později do
Zimbabwe) ulehčoval přechodná strádání český sládek Franta
Mrázek.Vyznavačům safari v Tanzanii nabízel (a snad dosud nabízí)
„český komfort“ syn cestovatele pana Vágnera. Problémy všeho druhu byl
ochoten řešit pan Pavelka v Chartúmu.
Jiné stránky české „podnikavosti“
Mohli jste se ovšem setkat i s jinou stránkou české „podnikavosti“. To
když vás český taxikář v noci vezl od stanoviště v Centrálním parku
v New Yorku do vašeho hotelu za tehdy nikoliv bezvýznamnou částku. Za
denního světla jste pak zjistili, že vzdálenost obnášela necelého půl
kilometru, takže, chudák, s vámi čtvrt hodiny objížděl několik bloků,
aby mu svědomí a podnikatelská čest dovolila vyřknout sumu zvící vaší
dvoudenní diety.
Česká ekonomika změnila vlastnické poměry
Změnou poměrů po roce 1989 se mění i situace, pokud jde o důsledné
vedení hranic mezi tuzemskými a zahraničními aktivitami českých
podnikatelských subjektů i státu jako celku. Na počtu, rozsahu a prestiži
stále více nabývá pořádání akcí s mezinárodní účastí v tuzemsku.
Z řady příčin snad nejvíc vystupuje do popředí skutečnost, že česká
ekonomika po dlouhých desetiletích změnila vlastnické poměry i svou
strukturu a otevírá možnosti vstupu zahraničních subjektů na český trh.
Akciová společnost Veletrhy Brno zaujímá na tuzemském veletržním dění
pravidelně stále vyšší podíl mezinárodních veletrhů – měřeno
velikostí zahraniční účasti – a to jak na straně nabídky, tedy
vystavovatelů, tak i návštěvnické poptávky. V současné době tento
podíl obnáší téměř 90 %.V této podobě tak prezentace České
republiky ve směru k zahraničí poněkud paradoxně probíhá ve velmi
významném rozsahu také „na domácím hřišti“.
Ekonomická prezentace jako propagace státu
To ale nejsou jediné aktivity společnosti Veletrhy Brno (vedle již
zmíněného organizování účastí českých firem na zahraničních
veletrzích) ve směru k cizině. Využíváme každé možnosti
k seznamování zahraničních partnerů i široké veřejnosti nejen
s našimi obchodními aktivitami, ale také s děním v Brně, v regionu
i v České republice jako celku. Ekonomickou prezentaci koncipujeme
důsledně jako propagaci celého Česka. Většinou ani dost dobře nejde
oddělovat jedno od druhého. Každá prezentace vypovídá o ekonomických
možnostech země a projekčním zpracováním, grafickou úpravou a
myšlenkovou náplní dokumentuje celkovou kulturní úroveň společnosti. Je
vždy potěšitelné, pokud se tyto aspekty podaří sjednotit v konečný
žádoucí efekt, kterým je komerční úspěch akce společně s posílením
pozitivního image České republiky.
Oslovení co nejširšího spektra adresátů
Při přípravě prezentací úzce spolupracujeme s našimi zastupitelskými
úřady v příslušných teritoriích, s Českými centry i expoziturami
agentury CzechTrade. K prezentaci České republiky i veletržního Brna
využíváme sítě našich zástupců v zahraničí. Jako podpůrnou součást
našich veletrhů stále intenzivněji využíváme možností informačních a
komunikačních technologií k oslovení co nejširšího spektra adresátů
našich sdělení.
Správný krok správným směrem ve správnou chvíli
Už více než tři roky je majoritním vlastníkem naší firmy Messe
Düsseldorf. Pokud předem vyloučím jako nereálnou variantu, že by naše
firma mohla v delší perspektivě fungovat samostatně, pak na rozdíl od
mnoha českých firem je vstup strategického partnera možné hodnotit jako
správný krok správným směrem ve správnou chvíli. Messe Düsseldorf jako
jedna z největších evropských veletržních správ nám nabídla své know
how a se stejnou samozřejmostí také síť svých dvaceti zahraničních
zastupitelských míst. Významně byly posíleny naše investiční možnosti.
To se ve velmi krátké době projevilo výrazným zkvalitněním veletržní
infrastruktury a také zlepšením dopravní dostupnosti brněnského
veletržního areálu nejen po „vlastní ose“, ale zejména obnovením
leteckého spojení s Brnem a návazností na mezinárodní provoz leteckých
společností operujících do Prahy.
Město Brno významným akcionářem
Začátkem listopadu byl registrací akciové společnosti Veletrhy Brno
oficiálně stvrzen vstup města Brna jako významného akcionáře do
majetkové struktury firmy. Byl završen model úspěšně fungující v řadě
západních měst Evropy, v nichž vyvíjí činnost veletržní společnost.
Benefity jsou přitom pro oba hlavní akcionáře zřejmé. Pro Českou
republiku a pro Brno nespočívají pouze v obecném pojmu „mezinárodního
zviditelnění“ veletržního města a regionu, ale i v tisících
pracovních příležitostí bezprostředně navázaných na výstavní
činnost. V konkrétním finančním vyjádření ekonomického přínosu
v souvislosti s přítomností účastníků veletržních projektů.
Veletrhy jako nástroj marketingové komunikace
Veletrhy jako nástroj marketingové komunikace si udržují pozici
nejúčinnější formy prezentace České republiky v zahraničí. A to ať
už přímo, nebo účastí na veletrzích prostřednictvím podnikatelských
subjektů. Představují jeden z hlavních kanálů, jimiž se tlumočí
ekonomické zájmy, ale i politická poselství zahraničním adresátům.
Akciová společnost Veletrhy Brno představuje nesporně osvědčeného
organizátora podobných vystoupení a současně rovnocennou protistranu
zahraničním veletržním správám a oficiálním i zájmovým institucím,
které vystupují v roli pořadatelů.
Co nejblíže nejvýznamnějším partnerům
Veletrhy Brno, a.s. chtějí být mimo jiné i prostřednictvím mé osoby co
nejblíže svým nejvýznamnějším partnerům, ambasádám, nadnárodním
institucím, zahraničním médiím, ale i tuzemským rozhodovacím místům,
která mají své zastoupení či sídlo většinou v Praze. Snažím se tedy
na základě více než třicetiletého působení ve veletržním dění
(z toho podstatnou část v obchodní sféře naší firmy) využít
zkušenosti a komunikační schopnosti ku prospěchu firmy i zákazníků.
Nejde o nic jiného, než o permanentní servis obchodním partnerům
zreálněním metod a prostředků CRM v každodenní praxi.
Ing. Břetislav Fabián , obchodní ředitel akciové společnosti Veletrhy Brno
Veletrhy Brno, a.s.
Washingtonova 9
110 00 Praha 1
tel.: 02/ 24236959
fax: 02/ 24228243
e-mail: bfabian@bvv.cz