O ochraně osobních údajů
23. 06. 2010
Účastníky květnového Klubového dne Asociace cestovních kanceláří
ČR čekalo nejedno překvapení. Tím prvním bylo, s jakým šarmem lze
hovořit o tak složitém tématu, jako je ochrana osobních údajů, o což
se zasloužil ředitel inspektorátu Úřadu pro ochranu osobních údajů JUDr.
Michal Jelínek. První úskalí číhá v definici osobních údajů. Ta není
taxativní. Osobním údajem je jakákoliv informace, na jejímž základě lze
konkrétní fyzickou osobu identifikovat. Což v krajním případě může
být i jen jméno + příjmení, pokud je v naší zemi jedinečné! To ale
ÚOOÚ bude zjišťovat asi až v případě, když k tomu dostane podnět.
Když si chce zákazník zchladit žáhu a nenajde jiný klacek, zkouší to
i takto. A má šanci uspět, protože většina podnikatelů sice ochranu
osobních údajů vzala na vědomí, jenže k dokonalosti to má daleko.
Rozebíralo se, co musí dělat správce údajů, o čem informovat, kdy
stačí subjekt údajů (danou osobu) informovat a o čem. K čemu potřebuje
souhlas, a že souhlas musí být svobodný a vědomý. Jak se souhlasem při
koupi zájezdu, když zájezd pro více osob kupuje zpravidla jen jedna z nich.
Jak údaje předávat a uchovávat. Kdy a jak likvidovat. Dalším polem
neoraným je vztah cestovní kanceláře a cestovní agentury při zpracování
osobních údajů. Co kdo z nich smí, musí a může. Pak tu máme
zaměstnance a osoby v podobném postavení, delegáty, průvodce atp.
Průšvih může způsobit i gratulace k narozeninám. Neoprávněné
nakládání s osobními údaji je trestný čin. A nenahlášení, když se
o něm dozvím, také. Horní hranice pro finanční sankce se pohybují
v miliónech Kč. Zajímavý výklad Dr. Jelínka vydal na půl bloku
poznámek. Členové ACK ČR jej obdrží písemně.
Následovalo představení nových členů ACK a diskuse k dalším
problémům. Především k zavádějícím článkům s tématikou
cestovního ruchu v novinách, a k tomu, jak tomuto nešvaru čelit. A pak
už jsme se na pozvání pana Juppe, majitele krčmy Anno Domini 1471,
přesunuli do středověké zábavy. Hrála skvělá dobová kapela, tančily
půvabné dívky a na své si přišly mlsné jazýčky. Ocenili jsme, že na
rozdíl od některých středověkých zábavních podniků bylo vše vkusné,
profesionálně dotažené a bez obhroublostí, kterými někde nahrazují
původnost. Skvělý tip pro incomingové a incentivní agentury nebo happening
s přáteli.
Připravila Eva Mráčková