O nejdelším parkovišti střední Evropy
28. 02. 2019
JUDr. Rostislava Dvořáka, viceprezidenta Konfederace
zaměstnavatelských a podnikatelských svazů ČR, člena představenstva
Evropské konfederace výrobních a sociálních družstev CECOP a výkonného
výboru Mezinárodní organizace průmyslových a řemeslných výrobních
družstev CICOPA a předsedy SČMVD, jsem se začátkem ledna
2019 zeptal:
Pane předsedo, jak jste vstoupil do nového roku?
Jako každý jiný rok, v Jihlavě na silvestra.
Ale po Novém roce jste musel do Prahy.
Směřujete zřejmě k situaci na D1. Stav D1 i celé naší silniční a
dálniční sítě je rok od roku méně a méně utěšený. Přitom
ministerstvo dopravy a další státní instituce jsou povinovány zajistit, aby
dálnice a silnice byly pro občany naší země nejen sjízdné, ale zejména
bezpečné. Přiznávám, že kdykoli někam po Česku jedu, mám na rozdíl od
jiných zemí na našich silnicích a dálnicích žaludeční neurózu a
určitě nejsem sám. Hodně jezdím po Evropě – a už na Slovensku se
zklidním, protože tam je doprava řízena tak, že je plynulejší, je tam
významně méně nehod i při eliminaci vlivu délky silniční sítě a já
se cítím výrazně bezpečněji (na Slovensku funguje omezení kamionů –
poznámka redakce). Za posledních patnáct let se v Česku ztrojnásobil
počet osobních automobilů. To by snad české silnice a dálnice ještě
absorbovaly, avšak obrovský nárůst tranzitujících kamionů, ten už
absorbovatelný není, ale protože nese mýtné a lobby je silná, tak se tím
zatím nikdo skutečně účinně nezabývá. Ten stav vidí každý, kdo před
ním nezavírá oči. Stačí se podívat na extrémní počet havárií
s účastí kamionů u nás v porovnání se Slovenskem nebo Rakouskem.
Jako viceprezident Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů
jsem hovořil na začátku loňského prosince s panem ministrem Ťokem, abych
ho upozornil, že kamiony přetěžovaná dálniční a silniční síť je
nejen tristní pro naše občany, ale že dospěla do stavu, kdy vážně
ohrožuje životy, zdraví a majetek lidí. Mimochodem, naše setkání se
uskutečnilo asi dva týdny před kolapsem, kdy se dálnice D1 proměnila
v nejdelší parkoviště ve střední Evropě. Panu ministru Ťokovi jsem
navrhoval, aby udělal opatření, kterými na určitých dálničních
úsecích zajistí (například mezi Humpolcem a Jihlavou, ale nejen tam), aby
kamiony jezdily pouze v pravém pruhu. Aby v pátek odpoledne a večer a
v pondělí ráno, kdy je dálniční a silniční síť nejvíc zatížena
přesuny lidí do práce, byla kamionová doprava omezena… Víte, co mi na to
pan ministr řekl? Že má udělánu analýzu, která říká, že to jsou naše
silnice a dálnice schopny absorbovat. A že by omezeními stát přišel
o příjmy z mýtného. Nevím, jestli to opakoval i za dva týdny, po
kolapsu na dálnici mezi odbočkou na Humpolec a Jeníkovem, kdy
v mnohakilometrové koloně v mrazu na zasněžené dálnici zůstali lidé
hodiny a hodiny uvězněni v autech.
Chápu, že kalamitní sněžení je problém, ale u Humpolce k němu
významně přispěla nedisciplinovanost řidičů kamionů a neodpovědně
řešená situace stavu rozvrtané dálnice a to je problém ministra a nejen
jeho. Tím, co s tím udělat, se začal zabývat dokonce i parlament. Divím
se té míře neschopnosti přijímat potřebná a rychlá řešení a
neschopnosti přemýšlet o možných problémech v předstihu, než se
stanou. Když je obdobný problém v obci, dokáže ho starosta řešit
v několika dnech například dopravní značkou a Policie České republiky je
povinna tam tu značku na žádost obce umístit. U Humpolce – bohužel až
po kalamitě – značku, že kamiony smějí jet pouze pravým pruhem,
umístili. Řidiči kamionů ale vědí, že na rozdíl od Slovenska, Rakouska a
jiných zemí jim v Česku ledacos projde, že policie „nestíhá“, a tak
řada kamionů značku a pravidla nerespektuje. Jel jsem tudy
v minulém týdnu čtyřikrát a vždycky jsem jich několik viděl bez
skrupulí předjíždět. Na problém přehlcení silnic kamiony nám tak
navazuje problém zcela nedostatečné prevence policie a to není o výši
pokut, ale o četnosti a průběžnosti účinných kontrol.
Další otázkou je, proč nezačali dělat potřebné úpravy tohoto úseku už
mezi svátky, kdy nesněžilo a byla nízká frekvence dopravy. Proč bude
posunutí vymezovacích panelů a rozšíření pruhů dálnice trvat až do
konce ledna, nebo dokonce do poloviny února? Proč musejí lidé čekat, až
komplexní řešení nepřijatelné zátěže D1 kamiony projde zdlouhavým
handrkováním ministerstev a parlamentu pod obrovským tlakem lobby, která
jako vždy hystericky vyhrožuje, že v případě regulace kamionů zkolabuje
české hospodářství a já nevím co ještě? Proč nikdo nechce vidět, že
v řadě zemí Evropské unie je omezení kamionů běžnou záležitostí a
řešení akutních problémů omezením dopravními značkami je normální a
hospodářství jim funguje lépe než naše? Strašit, že v Česku
zkrachujeme, když omezíme kamionovou dopravu na pravý dálniční pruh tam,
kde je to nutné? Minulý týden jsem při cestě do Brna a zpět do Prahy
počítal kamiony v protisměru a vyšel mi průměr průjezdu 9 kamionů za
minutu! To je bezostyšný hazard se zdravím našich občanů, nekorigovat
takový stav. V Praze se ale i jednoduché věci řeší celé měsíce, a ať
řeknete cokoli, nastoupí lobby těch, kteří prosazují vlastní zájmy, jež
jsou často v rozporu se zdravým rozumem a zájmy občanů a celé
společnosti. Bohužel, na ně parlament a vláda zatím slyší a některé
sdělovací prostředky je podporují a to je také hrubá chyba.
A přitom by mohly pomáhat…
To by mohly, kdyby chtěly a kdyby se některé tak destruktivně neřídily
principem „koho chleba jíš, toho píseň zpívej“. Před pár lety jsem
chtěl dát do novin kritiku jedné z bank za hrubé chyby, které tehdy
dělala v neprospěch klientů. Redaktor, s nímž jsem o tom hovořil, mi
řekl: „Nezlob se, ale to zveřejnit nemůžeme. Ta banka u nás za inzerci
každoročně utratí miliony korun.“ Neznám všechny páky, které
používají odpůrci regulace kamionové dopravy, nicméně pochybuji, že
sdělovací prostředky při řešení tohoto problému budou chtít účinně
pomoci.
Ve vašem vyjádření je hodně skepse.
Vede mne k tomu řada indicií, které nás dnes a denně obklopují, a
bohužel nedůvěra ke sdělovacím prostředkům mezi lidmi roste. Dám vám
úplně čerstvý příklad. O víkendu (neděle 6. ledna 2019) jsem se díval
na pořad Otázky Václava Moravce. V jeho první části vystoupil předseda
vlády, ve druhé odborář Josef Středula, ekonom Tomáš Sedláček a jeden
z viceguvernérů České národní banky. Václav Moravec je velmi schopný
redaktor, kterého jsem v minulosti právem považoval za nestranného a jehož
pořad se mně líbil, sleduji jej pravidelně. Bohužel i u něho došlo –
nevím proč a skoro zlomově – k podstatné změně. Už dva roky v jeho
přístupu postrádám nestrannost, která by měla být redaktorům vysokého
formátu vlastní. Z jeho postojů mám silný dojem, že nejvíce straní TOP
09 a také ODS a že je negativně vyhraněn vůči představitelům hnutí
ANO, dokonce víc než vůči komunistům. Abychom si rozuměli, můj pohled je
apolitický a nesleduji tímto názorem podporu ANO, ODS ani Babiše, ale jednu
ze základních zásad, jíž by se Václav Moravec měl coby profesionál ve
svém pořadu řídit, a tou je nestrannost a zejména rovný přístup
k účastníkům debaty. Jsou to hodnoty, které velice citlivě dokáže
vnímat většina ideologicky nevyhraněných diváků. Díky tomu, že pan
redaktor nestranný přístup ztrácí, ztrácí mnoho sympatizantů a
u posluchačů dociluje často opačný efekt, než sleduje, a nevím, jestli
si to vůbec uvědomuje. Řada představitelů a pracovníků médií by si
zasloužila zopakování žurnalistické fakulty z hlediska pravidel
profesionality a novinářské etiky, ale já vlastně ani nevím, co je tam
dneska učí (smích).
Jak se takové stranění projevuje?
Často je to třeba o psychologii, o manipulaci, o kultuře jednání.
Člověku, kterého chcete v očích diváků snížit, stačí například
stále skákat do řeči, přerušovat ho a zahlcovat neustálým kladením
otázek, nejlépe zavádějících. V takové atmosféře se nedá přemýšlet
ani diskutovat a každý, kdo se na ten pořad dívá, ví, o čem mluvím.
Všimněte si, jak velký prostor dostávají v Otázkách Václava Moravce
lidé, kteří nejsou pod knutou negativního pohledu „moderujícího“, a
jak permanentně jsou přerušováni ti, jimiž chce manipulovat. Rozhovor
s nimi obvykle vede k tomu, aby říkali věci, které následně použije
proti nim. Předseda vlády České republiky dostal od Václava Moravce jako
první otázku, kolik se postavilo kilometrů silnic a dálnic. K odpovědi
využil podklady Ředitelství silnic a dálnic, na což pan Moravec kontroval
čísly, která získal z evidence Nejvyššího kontrolního úřadu – a ta
byla odlišná. Poté Moravec na předsedu vlády opakovaně tlačil, aby řekl,
které z údajů jsou pravdivé, čemu víc věří, a přitom věděl, že to
nelze v ten moment objektivně vyhodnotit. Václav Moravec ale otázku omílal
tak dlouho, až pan premiér řekl, že víc věří podkladům z Ředitelství
silnic a dálnic. „Takže vy nevěříte Nejvyššímu kontrolnímu
úřadu?“ zdůraznil Moravec, načež se ve zprávách okamžitě objevilo,
že Babiš nevěří Nejvyššímu kontrolnímu úřadu, tečka. Co to
znamená?! Záměr vyvolat rozkol mezi Nejvyšším kontrolním úřadem a
předsedou vlády České republiky? Prezentovat občanům předsedu vlády jako
člověka, který je v konfliktu s Nejvyšším kontrolním úřadem? Je
přijatelné, aby moderátor veřejnoprávní televize takhle postupoval? Je
morální přijmout takový přístup?
A to jsem vzal jako příklad pana Moravce, který patří k těm lepším.
Případů podstatně závažnějších manipulací je ve sdělovacích
prostředcích mnoho – otravují atmosféru ve společnosti a podporují
nedůvěru a blbou náladu.
A kdo měl tedy v otázce, kolik se postavilo silnic a dálnic,
pravdu?
To nevím, ale na jednom z našich jednání obhajovali premiér Babiš a
ministr Ťok argument, že oprava D1 je vlastně zcela nová dálnice, a s tím
přece nejde souhlasit. Mimochodem, v Indonésii vybudovali 900 kilometrů
šestiproudé dálnice za tři roky a u nás – jedné
z nejprůmyslovějších zemí Evropy, jak čtu v novinách – budeme
rádi, pokud letos postavíme 40 kilometrů dálnic, a to navíc za podstatně
větší cenu za kilometr než v Německu.
A už dost pane redaktore, podívejte se, kam jsme se dostali od tématu vstupu
do nového roku.