O lidech, kteří dotahují věci do konce
01. 02. 2002
Sortiment značkových výrobků TESCOMA
TESCOMA je ryze česká firma zabývající se výrobou, prodejem a distribucí
kuchyňských výrobků a potřeb pro domácnost. K nosnému sortimentu
značkových výrobků patří především nádobí a výrobky do kuchyně
z nerezové oceli, kuchyňské nože, příbory a ucelený sortiment
kuchyňského nářadí a pomůcek do kuchyně. V nabídce firmy nechybí ani
pánve a formy s antiadhezním povlakem, výrobky z plastu, dřeva a
kuchyňské doplňky.
Dominantní na trhu kuchyňských potřeb
TESCOMA dodává výrobky do více než tří tisíc prodejních míst v Česku
a Slovensku včetně největších obchodních sítí supermarketů a
hypermarketů. V minulém roce se stala dominantním partnerem většiny
odběratelů s rozhodujícím podílem na trhu kuchyňských potřeb. Každým
dnem sílí její pozice také na trzích východní a západní Evropy. Kromě
centrály ve Zlíně a expozitury v Praze má vlastní zastoupení na
Slovensku, v Polsku, Itálii, Španělsku, Rusku a Ukrajině. Výrobky s logem
TESCOMA lze stále častěji vidět v prodejnách a sítích největších
hypermarketů v Německu, Portugalsku, Francii, Finsku, Estonsku, Lotyšsku,
Litvě, ale také v Maďarsku a Bulharsku, Rumunsku, na Maltě či Kypru. Mezi
další významné země, do kterých TESCOMA vyváží, patří Slovinsko,
Chorvatsko, Jugoslávie a Bosna, Rusko, Bělorusko, Moldávie a Gruzie.
S řadou výrobků pronikla na vzdálené trhy, jako je Indie, Mexiko, Ecuador,
Uruguay, Libanon a Spojené arabské emiráty. TESCOMA podle nezávislých
průzkumů patří mezi pět nejvýznamnějších evropských firem
určujících trendy a vývoj na trhu výrobků s kuchyňskými a domácími
potřebami.
Podstatou úspěchu
Podstatou úspěchu firmy TESCOMA je, kromě špičkové kvality a perfektního
designu jejích výrobků, vyloučení zbytečných mezičlánků při prodeji.
Obvyklý obchodní řetězec výrobce-dovozce-distributor vytváří TESCOMA
kompletně sama. Tím se zboží vzdor nadprůměrné kvalitě může stát
mnohdy cenově bezkonkurenční. Rozhodující podíl na úspěchu značky
TESCOMA má vlastní designerské a vývojové studio. Téměř tisíc výrobků
ročně je pravidelně zdokonalováno v souladu s potřebami zákazníků a
vývojovými trendy. Před uvedením na trh jsou prototypy testovány v mnoha
domácnostech i profesionálních provozech.
Výrazný podíl na jakémkoliv úspěchu, včetně obchodního,
sehrává organizace a zvládnutí lidské dimenze. Nepodceňování lidského
faktoru. O chování lidí, obdobně jako o fotbalu, se říkává, že nemá
logiku, což v politice dokazuje nejeden náš rybník, na němž si žáby
již tradičně svým králem volí čápy. Naštěstí ve světě podnikání
je souvztažnost cena – kvalita daností rovnocenně nekompromisní vůči
všem účastníkům hospodářské soutěže. V podnikání, na rozdíl od
politiky, jsou sympatie a přízeň cílové skupiny lidí faktorem, o nějž
musí podnikatelský subjekt každodenně usilovat kvalitou organizace práce,
zboží a prodejní cenou. Z tohoto pohledu je dnes město Zlín nejen městem
Baťovým. O povídání si při příležitosti slavnostního otevření
logistického centra a nového sídla společnosti TESCOMA jsem požádal
vedoucího obchodního oddělení této firmy Dr. Ing. Ladislava
Vaculíka.
Pane Vaculíku, značkové nádobí TESCOMA je vyráběno tak, aby
přečkalo věky.
Nerezové nádobí sice není věčné, ale vydrží minimálně dvacet až
třicet let. I když kvalitní nerezové nádobí vydrží třeba i celou
generaci, je dokázáno, že většina domácností si nádobí obměňuje asi
za pět let. Není to tím, že by nádobí nevydrželo déle, ale je to snaha
lidí, kteří rádi a dobře vaří, o modernizaci svých kuchyní a
domácností.
Ale Jára Cimrman prohlásil, že: „Budoucnost patří aluminiu!“
Údajně inspirován Karlem Marxem, který (tuším ve dvě hodiny odpoledne)
před výlohou hračkářství, v níž se proháněl elektrický vláček,
prorocky pronesl cimrmanovsky geniální: „Budoucnost patří elektrické
jiskře.“ Nám oběma je ale určitě jasné, kdo koho inspiroval. Jak je to
s aluminiem v potravinařině?
Na rozdíl od Járy Cimrmana, kterého mám rád, to v kuchyních bude trochu
jinak. Již před několika lety nastoupil trend nahrazovat aluminiové
nádobí, zejména v profesionálních kuchyních, nerezovým. Důvod je
především hygienický. Není to o tom, že by aluminium bylo škodlivé, ale
je to otázka tvrdosti materiálu. Aluminiové nádobí se brzy poškrábe a
v nerovnostech se zachytávají nečistoty, které v myčkách nelze umýt.
Především z toho důvodu, ale také pro další užitné vlastnosti, se
nerezové nádobí stává celosvětovým trendem.
TESCOMA září na nebi prestižních firem, jako by tam byla
odnepaměti. Kde se tam vzala?
Tak (jako v jednom filmu) to vám můžu říci naprosto přesně. TESCOMA
vznikla v roce 1992, kdy dnešní spolumajitelé, pan Petr Chmela a Jiří
Vaculík, měli rockovou kapelu „Symfonic Rumpál“. (Dnes se skupina jmenuje
„Rumpál“.) Přemýšleli, jak získat peníze na kvalitní hudební
nástroje, a v té době, před deseti lety, přišel shodou okolností
obrovský nárůst cen vody. Od myšlenky nebylo daleko k realizaci, a
prostředkem k tomu se stal dnes již nepostradatelný spořič vody. S jeho
distribucí začali oba společníci podomním způsobem a vysvětlovali byt po
bytu jeho výhody a přednosti. Když oba zjistili, že o tento výrobek je
nečekaný zájem, zaměstnali první obchodní zástupce. Ke spořičům
začalo postupně přibývat další zboží do kuchyně a domácnosti.
Postupně pro firmu TESCOMA pracovalo víc a víc obchodních zástupců a
sortiment se rozšiřoval až do dnešní podoby komplexní nabídky výrobků
do kuchyně.
Na základě čeho TESCOMA vybírá své zaměstnance?
Při obsazování funkcí ve firmě není výhradním kritériem, kdo má jaké
vzdělání. Hlediskem je spíše to, co člověk dokázal, a u čerstvých
absolventů škol, jakým dojmem působí. A zejména to, jakým způsobem jsou
lidé schopni dotahovat věci do konce. Jestliže chcete firmu rozvíjet,
musíte mít nejen dobrého ředitele, ale na všech pozicích lidi, kteří
jakoukoliv věc, malou nebo velkou, dovedou úspěšně zrealizovat.
Již od roku 1994 se naše zboží distribuovalo pod značkou TESCOMA, ale
opravdový zlom nastal před třemi lety, kdy za podpory Ministerstva průmyslu
a obchodu ČR vzniklo TESCOMA DESIGN CENTRUM. To, co nás odlišuje od
konkurence, je především vlastní vývoj výrobků, který pochází
z vlastního designérského studia. Vytvořil jej ing. arch. Petr Stibora a
pracují v něm absolventi katedry designu Umělecko-průmyslové školy ve
Zlíně. Takový přístup je v našem oboru ojedinělý i v evropském
měřítku. Řekl bych, že letos, kdy jsme vytvořili více než dvě stě
nových a inovovaných výrobků, začínáme sklízet plody této velké
investice.
Dnes už nabízíte i speciální řadu nádobí pro kuchyně
penzionů, hotelů, restaurací apod.
S nádobím „PROFESSIONAL“ pro velkou gastronomii jsme začali letos od
října. Vyvíjeli jsme jej zhruba půl roku, aby vyhovovalo nejen po stránce
funkčnosti, ale také z hlediska ergonomie. Je určeno pro klasický
i indukční ohřev. Oblast profesionální gastronomie vidím jako logické
směřování značky TESCOMA. Cestovní ruch neznamená pouze památky a
historii. Podle toho, jak turistům u nás chutnají naše české speciality,
je to také o tom, že láska prochází žaludkem A dobré jídlo se
pochopitelně nedá dělat na nekvalitním nádobí.
Váš sortiment není pouze v nerezu. Poplatni zdejším tradicím
nabízíte i dřevěné zboží a pochopitelně široký výběr plastového,
vyráběného kosmickými technologiemi.
Přeci jenom jsme u nás na Valašsku dál než před sto a více lety.
Vařečky již nemusí být nutně dřevěné. Zákazník si může vybrat
i jiné materiály. Poslední dobou je velmi oblíbený například nylon,
který snese teplotu až 230 oC. Dalším materiálem je melamin, a
k nejodolnějším kuchyňským nářadí se řadí silikonové. Plastové
nářadí je hygienicky daleko lépe ošetřitelné než dřevěné. Dá se
čistit manuálně i v myčkách. Ale pochopitelně do tradičních
rustikálně laděných kuchyní dřevěné nářadí patří.
Na urbanistice Zlína, obdobně jako na Sezimově Ústí II, kde jsem
prožil první část svého dětství, se výrazně podepsal vliv Tomáše
Bati. 13. listopadu jste ve Zlíně slavnostně otevřeli své nové
logistické centrum. I z jeho koncepce lze vysledovat jistou kontinuitu.
Zlín je totiž zvláštní město. Jeho počátky jsou svázány s rodinou
Baťů. Na začátku 20.století zde bylo pouze pár dřevěnic, louky, seníky
a salaše. Baťa sem zavedl nejen pásovou výrobu, v níž se vzhlédl
u Forda, ale i urbanistický koncept a architekturu. S touto určitou
tradicí souvisí i myšlení lidí, je zde hodně obchodních firem. TESCOMA
se snaží na tuto tradici navazovat, a to jak koncepcí svého vývoje, tak
systémem samotné práce. Chtěli jsme, aby logistické centrum TESCOMA
zapadalo do původní architektury. I když se jedná o moderní budovu,
kdokoliv sem přijde, může v ní objevit prvky Baťovy architektury.
Podílíte se na druhém nejsledovanějším pravidelném pořadu
televize Prima.
Před dvěma lety se nám podařilo vstoupit do pořadu „Mňam aneb Prima
vařečka“. Kompletně jsme změnili scénu televizního studia a významné
prvky přinášíme i do dramaturgie. Přes týden má pořad sledovanost kolem
pěti set tisíc diváků, o víkendu se šplhá téměř k milionu. Tato
možnost je pro nás vhodnou příležitostí prezentovat nové linie
kuchyňského nádobí a vybavení, jeho výhody, ošetřování a zásady
správného používání. Ve spolupráci s TV Prima a Ottovým
nakladatelstvím pak vznikla kuchařka, kde se prezentují nejúspěšnější
televizní recepty. Nyní je na trhu její druhé pokračování „Mňam aneb
Prima vařečka 2“, které navazuje na loňský první díl, kterého se
prodalo přes sto padesát tisíc výtisků.
TESCOMA je sponzorem prvoligového fotbalového týmu Zlína.
Ke sponzoringu fotbalového mužstva FC TESCOMA Zlín přispěla shoda
okolností. Loni ještě druholigový tým se po šesti letech dostal do první
ligy, a tím se otevřela možnost mediální prezentace spojená se zlínským
fotbalem. Proto se TESCOMA ocitla v názvu fotbalového klubu, který, jak
věřím, bude dělat svými výsledky naší značce dobré jméno.
Na závěr mi dovolte položit ještě jednu „závažnou“ otázku.
Kde berete inspiraci pro nové nápady?
Ne všechny dobré nápady musí nutně vznikat za pracovním stolem. To je
samozřejmě známá věc a z tohoto důvodu (i když nejen proto) jsme
založili sommelierský klub „VinZlin“ a podle počtu již degustovaných
lahví začínáme být velmi konkurenceschopní.