O komunikaci o komunikacích
06. 04. 2001
• Dopravní sekce Hospodářské komory hl.m. Prahy • Praha permanentě přetěžovanou silniční panevropskou křižovatkou • pražský podnikatel potřebuje vědět • komunikace s Magistrátem o komunikacích • dvojnásobný dopravní kolaps v době velkých kongresů a veletrhů • mimoúrovňovým křížením a trasami vedenými přímým směrem chráníme životní prostředí nejen lidem, ale i ostatním živým organismům •
Praha je ekonomicky vůbec nejsilnějším krajem. Má dominantní
postavení z hlediska cestovního ruchu a také nejvíce problémů v oblasti
dopravy. Podnikání v dopravě a kolem ní není jen věcí gigantů, ale
v hojné míře i středního podnikatelského stavu, jehož zájmy hájí
Sekce dopravy Hospodářské komory hl.m. Prahy. Požádal jsem proto
o rozhovor předsedu představenstva Hospodářské komory hl.m. Prahy Petra
Kužela. Pane předsedo, buďte tak laskav a seznamte krátce čtenáře
Všudybylu s činností Dopravní sekce?
Oblast dopravy je velmi složitou řekněme přímo kauzou. To není pouze
doprava -osobní a nákladní obslužnost v intencích velké Prahy. Ačkoliv
i zde panuje robustní vnitropražský dopravní ruch včetně pohybu
zahraničních turistů. Praha je permanentě přetěžovaným a notně
zašmodrchaným panevropským dopravním tranzitním uzlem. Rozseknout jej
jediným máchnutím meče, jak to Alexandr Makedonský vyřešil s uzlem
gordickým, nelze. Proto má Dopravní sekce Hospodářské komory hl.m. Prahy
své podsekce, které řeší dílčí problematiku dopravy v Praze. Kde bude
jaké omezení. Kudy bude vedena jaká komunikace. Kde bude podzemní koridor
např. i typu „strahovského tunelu“. Úzce spolupracujeme s Magistrátem
hl.m. Prahy, s nímž se setkáváme na pravidelných jednáních. Naše
podsekce se zabývají městskou hromadnou dopravou, dopravou v klidu,
autobusovou dopravou, nákladní dopravou, osobní automobilovou dopravou,
telematikou v dopravě, vodní a leteckou dopravou, individuální dopravou a
dopravou hromadnou. Problém autobusové dopravy v Praze je velmi
problematickou záležitostí. Dnes zejména v souvislosti s uzavřením
Čechova mostu a některých částí centra Prahy.
Dopravní sekce se řadí v rámci Hospodářské komory k velmi
agilním.
Je o komunikaci o komunikacích. O tom, vědět kde bude jaká komunikace
projektována a realizována. Spíše se ale ptejme po tom, jakým způsobem
dostaneme mezi podnikatele informace. Pražský podnikatel potřebuje v jistém
časovém horizontu vědět, zda-li po té které komunikaci bude moci jet
např. příští týden. Bude-li mít možnost parkovat tu s autobusem nejen
teď, ale i za 3 roky. Jak plánovat v oblasti kongresové turistiky. Jaká
bude dopravní obslužnost. Kterými koridory vést nástupní pěší trasy.
Jak má vypadat mapka „jednosměrek“ apod. To jsou všechno důvody, proč
je Dopravní sekce Hospodářské komory hl.m. Prahy velice aktivní.
Praha zápasí s tím, že nebyla stavěna na tak obrovský
dopravní nápor.
Ze stavařského a technického hlediska je Praha svou urbanistickou koncepcí
historickým městem. Bohužel, ani v minulých desetiletích její architekti
nepočítali s tak velkým nárůstem automobilové dopravy. Proto je, zejména
v centru, nucena vydávat miliardové sumy na dopravní infrastrukturu. Na
rozšiřování nábřeží. Na podzemní propojení některých dopravních
tepen, aby se ulehčilo centru. Málokterá evropská metropole se tak velmi
snaží. Na okrajích centra vznikají velká záchytná parkoviště. Na ně se
musí napojovat systém městské hromadné dopravy.
„Ekologie“ je někdy „bezva byznys“. Skutečná péče
o životní prostředí je však objektivní neoddiskutovatelnou prioritou
číslo jedna.
Všichni ti, kteří na této problematice pracují, mají na zřeteli
adekvátně veliké zatížení životního prostředí, které jakákoliv
doprava způsobuje. Proto si myslím, že je moudré některé komunikace vést
podzemím, protože životní prostředí dostává daleko více na frak
neustále se rozjíždějícími, zastavujícími a krokem popojíždějícími
kolonami vozů. Mimoúrovňovým křížením a trasami vedenými přímým
směrem pod zástavbou a přírodními překážkami se nejen zkracuje a
zrychluje přeprava, ale především chráníme životní prostředí nás
lidí i ostatních živých organismů – rostlin a živočichů.
Dokončení obchvatného okruhu kolem Prahy je stále „hudbou
budoucnosti“.
Zácpy byly jsou a budou ve všech velkých metropolích. V době velkých
pražských kongresů či veletrhů se situace v Praze ještě zhoršuje.
Kvůli těmto událostem jsou přetíženy některé části města a Pražané
to musí snášet. Touto cestou chci poděkovat všem lidem usilujícím
o zlepšení dopravní situace ve městě. Zejména chci poděkovat a
vyjádřit podporu hl.m. Praze za to, že vynakládá značné úsilí a
finanční prostředky do systematického budování dopravní sítě a to
i přes obstrukční snahy některých občanských sdružení.