O dopravě s ministrem dopravy
09. 05. 2004
Ministra dopravy České republiky Ing. Milana Šimonovského jsem
oslovil v souvislosti s hlavním tématem tohoto vydání Všudybylu –
dopravou. Pane ministře, přemnozí, s nimiž si mám možnost povídat, mají
Všudybyl rádi proto, že se nesnaží být poslem špatných zpráv. Co vám
v poslední době udělalo radost?
To, že pan ministr Svoboda přežil autonehodu a že se zotavuje. Pro mne to
byla mimořádně vážná věc. Z profesních záležitostí pak diskuse
o nebezpečném způsobu chování řidičů na našich silnicích, což je
zásadní věc, protože bez změny myšlení řidičů ke zlepšení nedojede.
A to znamená diskusi. Myslím si, že se z toho stává velké
společenské téma.
Území České republiky již historicky patří k oblastem
s nejhustší železniční sítí. Česko, a to i díky poměrně rychlé
výstavbě železničních koridorů, si uchovává čelní postavení
v Evropě v tranzitní železniční přepravě. Jaký očekáváte vývoj
českých železnic teď, když jsme součástí Evropské unie?
Se vstupem do Evropské unie se české železnice ocitly na otevřeném trhu.
Do České republiky přijdou licencovaní železniční dopravci z dalších
zemí Evropské unie. To je pro domácí velká výzva. Velmi pozitivně
vnímám snahu Evropské unie rehabilitovat železniční dopravu, tak aby se
poptávka po ní vyrovnala poptávce po dopravě silniční. Očekávám, že
z podstaty ekologicky šetrnější železniční doprava bude nabírat na
kvalitě a bude čím dál větším objektem zájmu cestujících a operátorů
se zbožím.
Hovořil jste o nastupující konkurenci v železniční dopravě.
Rozvoj silniční a zejména dálniční sítě rovněž patří k významným
integračním příspěvkům Česka v rámci Evropské unie. Dá se teď, po
vstupu Česka do Evropské unie očekávat větší podíl soukromých
investorů v této oblasti?
Nejenom u dálniční sítě. Chtěli bychom, aby soukromí investoři
zvažovali možnost vstupu do provozování některé z železničních tratí.
Konkrétně mám na mysli trasu Praha – Letiště Ruzyně, kde si myslím,
že tak jako ve Vídni do Schwechatu by spojení mezi centrem a letištěm mohl
provozovat soukromník. Rovněž uvažuji o tom, že celý sektor
elektronického mýtného by mohl být zajišťován soukromým sektorem,
protože ten je výhodný vždycky tam, kde je největší podíl služeb.
Naopak skeptický jsem k tomu, že by soukromý sektor mohl nahradit státní
výstavbu dopravní infrastruktury. Tady se domnívám, že je výstavba
dopravní infrastruktury soukromým sektorem nejdražší, pokud není spojena
s podnikáním ve službách, jeho výnosy mohou přispět ke snížení
konečné ceny.
Mezinárodní letecká doprava v Česku si stále drží pozitivní
dynamiku. Dá se očekávat, že teď po 1. květnu bude tento trend ještě
markantnější. Zajímal by mne váš názor na význam mezinárodních
letišť v Brně, Plzni, Ostravě, Pardubicích a Karlových Varech.
V současné době připravujeme speciálním zákonem odsouhlasený převod
regionálních letišť v Ostravě, Brně a Karlových Varech do majetku
krajů. Ostatní letiště ještě připravena nejsou, protože jsou stále
vázána zájmem Armády České republiky. Ona tři letiště v péči krajů
budou mít zcela mimořádné podmínky pro další rozvoj, protože budou
sloužit spojení krajů s různými regiony Evropy. Díky tomu se k nám
podaří přilákat i další letecké dopravce. Věřím, že tato letiště
se stanou součástí základního systému rozvoje a zpřístupnění krajů.
Nejhorší věc, kterou Česká republika zdědila po předchozích režimech,
je její špatná dopravní přístupnost v rámci Evropy, a to se musí
v nejbližší době změnit.
Čas od času se v Praze na Vltavě objeví veliké osobní luxusní
říční lodě, jejichž pasažéry bývají vysoce solventní turisté. Ti
v Praze a jejím okolí stráví několik dnů, aby se pak letecky přepravili
do dalšího z míst svého zájezdu. Lodě ale neodjíždějí prázdné,
neboť jsou obsazeny střídajícím turnusem, který se do Prahy dopravil
letecky, aby z ní absolvoval plavbu malebnou českou krajinou zpátky do
Německa. Nicméně, jak tato doprava, tak především nákladní, je
limitována průchodností dolního toku Labe. Jak se vyvíjí celoroční
splavnění této řeky?
To je traumatizující téma. Hovoří se o tom již deset let a všechny
vládní dokumenty uvádějí splavnění Labe na minimální parametry jako
jeden z úkolů státní dopravní politiky. Přesto chápu výhrady svého
kolegy ministra Ambrozka co se týče životního prostředí. Mohu ujistit, že
ve spolupráci s Ministerstvem životního prostředí ČR při přípravě
podkladů dáváme velmi na jejich výhrady a usilujeme o to, aby negativní
dopady na životní prostředí byly minimální. Doufám, že se Labe v celé
své délce stane dopravní cestou. Ale nejen dopravní cestou. Že bude
umožňovat multifunkční využití. Velkou perspektivu vidím v rekreační
dopravě. Domlouval jsem se se svým německým kolegou ministrem Stolpem na
tom, že uzavřeme dohodu, v níž budou nejen parametry vodní cesty, ale
i podmínky pro vytvoření cyklistických stezek, rekreačních a hotelových
zařízení. Chceme, aby řeka žila. Domníváme se, že pro tento projekt jsou
dobře připravena města na Labi. Např. Pardubice. Chceme, aby Prahou a
právě Pardubicemi a Magdeburkem jezdily výletní lodě plné spokojených
lidí. Řeka je fenomén, jež zpřístupňuje území, kterým protéká. A na
to by měla být zaměřena pozornost. Nehovoříme jen o nákladní dopravě,
o tom, že by z Labe měly být nějaká vodní dálnice, to je nesmysl.
Doufám proto, že se nám s Ministerstvem životního prostředí ČR podaří
pro tento záměr získat širokou podporu.