O byznysu,
který v roce 2003
přivede miliony spotřebitelů odjinud
01. 02. 2003
• 105 pokojů • bezbariérový přístup •
restaurace • lobby bar • variabilní konferenční sál
• 24 hodin front desk • směnárna • prodej
suvenýrů a doplňkový prodej • sekretářské služby •
vstupenky do divadel, na koncerty, sportovní akce • okružní jízdy
• pronájem automobilů • business centrum • praní,
žehlení a čištění • bezpečnostní systém ASIS •
garáže • parking pro autobusy • akceptuje kreditní karty:
American Express, Diners Club, EC, MC, Visa, CCS business •
Pokoje
105 pokojů s bezbariérovým přístupem ve čtyřech podlažích
s koupelnou vybavenou vanou a vysoušečem vlasů, s odděleným WC, z toho
5 nekuřáckých, 2 apartmá, 2 pokoje pro tělesně postižené. Všechny
pokoje jsou vybaveny minibary, sejfy, TV se satelitním připojením, pay TV,
vnitřním televizním okruhem, telefonem s přímou volbou, v business
pokojích přípojka PC, protipožárním a bezpečnostním systémem.
Restaurant
nabízí jídla české a mezinárodní kuchyně. Široký výběr alko
i nealko nápojů tuzemských a světových značek. Velké množství
značkových a odrůdových vín. Doutníky skladované v ideálním
prostředí. Je vhodný pro menší obchodní jednání a uzavřenou
společnost.
Lobby bar
s vinotékou nabízí snídaně a celodenní stravování, u skupin formou
švédského stolu a malé občerstvení v průběhu dne.Velký výběr
alkoholických a nealkoholických nápojů, míchané nápoje. Doutníky
skladované v ideálním prostředí. Zmrzlinové poháry a dezerty. Je vhodný
pro obchodní jednání, rauty a firemní prezentace.
Letní terasa
příjemné posezení v hezkém prostředí obklopeném zelení. Nabízí
občerstvení během horkých letních dní.
Konferenční sál
je klimatizovaný s variabilním uspořádáním pro max. 90 osob. Lze jej
propojit s business centrem. Je vhodný pro pořádání konferencí,
prezentace firem, vzdělávací programy, rauty a další společenské akce.
K dispozici je internet, fax a přímá telefonní linka, kompletní sortiment
konferenční techniky a možnost občerstvení formou různých druhů coffee
breaků.
Business centrum
má kapacitu cca 10 osob. Může sloužit jako zázemí pořadatelům akcí
v konferenčním sále, s nímž jej lze propojit. K dispozici je internet,
fax a přímá telefonní linka a možnost zajištění občerstvení.
Ostatní služby
Zajištění vstupenek na kulturní a sportovní akce; zprostředkování
zapůjčení aut; praní a čištění prádla a oděvů; hotelové garáže;
hlídané parkoviště pro autobusy; prodej českého skla a upomínkových
předmětů, doplňkový prodej; hotelové taxi; kopírování, fax, internet;
tlumočnické a průvodcovské služby; rezervace restaurací; prodej
okružních jízd po celé České republice.
Hotel Expo****
Za Elektrárnou 3
170 00 Praha 7 – Výstaviště
tel.: +420 / 266 712 470
fax: +420 / 266 712 469
e-mail:
hotel@expoprag.cz
Hotel Expo má strategickou polohu v bezprostředním sousedství
pražského Výstaviště a T-Mobil arény. Byznys klientela i další hosté
do něj rádi jezdí a doporučují jej, už proto, že v rámci Holiday World
a ostatních veletrhů je exponovaným místem konání prezentací, tiskových
konferencí a seminářů.
Na Beaujolais villages nouveau 2002 (10/02 str. 16) jsme se
s ředitelem hotelu Expo Zdeňkem Chládkem domluvili, že u příležitosti
Holiday World uděláme povídání. A protože každé vydání Všudybylu
vzniká zhruba s měsíčním předstihem, potkali jsme se 2. ledna
2003. Pane řediteli, již se stalo tradicí, že hotel Expo je domovským
zázemím české hokejové reprezentace. Zároveň se doprovodnými
veletržními akcemi (a nejen jimi) řadí do ranku kongresových hotelů.
Dávat nám jednoznačnou nálepku kongresového hotelu by bylo nadnesené.
Faktem ale je, že hotel Expo úspěšně nabízí i tyto služby. Účastníci
veletrhů jsou spolu s hokejisty velmi vítanou a náročnou skupinou klientů,
avšak i s nimi se nám velmi dobře pracuje. Dokáží ocenit úroveň
služeb. Kdo jede na veletrh, nepovažuje za hlavní starat se, jak bude
upravený sál pro prezentaci. U nás se může spolehnout na to, že zde
pracují lidé, kterým zadá požadavky a oni mu odvedou komplexní kvalitní
službu. Holiday World patří k největším a nejprestižnějším
veletrhům, které se na Výstavišti každoročně konají. Dnes jsem měl
např. telefonát, kdy se mne zahraniční hosté (v rámci Holiday World už
u nás bydleli 8×) ptali, není-li pozdě, rezervovat si svůj pokoj. Ujistil
jsem je, že pro ně není nikdy pozdě, a bylo mi velmi příjemné, že
chtějí bydlet opět u nás.
Jaký podle vás bude příští rok?
Určitě dobrý. Už proto, že se budeme blížit vstupu do Evropské unie a
někdo v tomhle státě začne něco dělat, aby se zmenšily rozdíly
v porovnání s nejvyspělejšími evropskými zeměmi. O Česku se bude
více hovořit. Lidé zvenku budou zvědavi, koho že to do Unie chtějí, a tak
se na nás přijedou podívat i ti, kteří zde ještě nebyli. Zároveň chci
doufat, že se uklidní situace ve světě, že lidé budou mít peníze a klid
na to, aby cestovali.
Bude letošní rok v České republice lepší oproti předchozím,
co se týče vnímání ekonomických předností cestovního ruchu?
Rád bych, aby byl. První poloha je, co pro to může udělat každý.
A druhá, co by pro to měl udělat někdo jiný.
Začnu od těch jiných. Pro to, jak prostřednictvím cestovního ruchu
dostávat do české ekonomiky o řád větší objem inkasa, je třeba udělat
něco centrálně. Tzn. vyjasnit si postavení České centrály cestovního
ruchu. To nemůže být nějaký malý odbor či apendix při některém
ministerstvu, když podíl resortu cestovního ruchu na vytváření hrubého
domácího produktu je podstatně větší než u některých dalších
hospodářských resortů, které mají vlastní ministerstva. To bych řekl,
že by měl udělat někdo jiný. Měl by mít koncepci – stanovit pravidla
hry. Ono to někdy zní hloupě, když se řekne oborová norma či pravidla
garantovaná státem. Ale protože praxe ukázala, že nastavit mantinely nejsou
s to oborové asociace, neboť se navzájem nedokáží dohodnout, měl by to
udělat stát. Zcela zřejmá je i absence vlivu regionálních profesních
sdružení, např. v oblasti potírání dumpingu, jako to funguje ve Francii a
dalších zemích. Za zmínku stojí jistě i úvaha o tom, jak by se měli
sdružit a spolupracovat vlastníci subjektů, působících v cestovním
ruchu. Vliv takovéto lobby by měl být tak velký, aby dokázala přimět
politiky upravit právní prostředí tak, aby nedocházelo k
„zapomínání“ na cestovní ruch při vyjednávání podmínek pro vstup do
Evropské unie v oblasti DPH, aby byly stanoveny např. mantinely pro
vybírání různých autorských poplatků v rozumné míře přijatelné pro
obě strany a aby peníze za poskytování služeb byly zdaněny všem stejně a
hlavně tady v Česku.
Od toho se odvíjí další oblast, do níž by měl stát více investovat,
která by Českou republiku posunula v mezinárodní konkurenci vpřed. Stát
by měl sám sebe, jako cíl milionů spotřebitelů z domova i ze
zahraničí, daleko víc propagovat. Měl by životaschopnou koncepcí oslovit
subjekty podnikající v cestovním ruchu – hotely, incomingové agentury,
restaurace, dopravce apod., už proto, že by i u nich možná našel nejen
morální, ale i ekonomickou podporu. Vezměte si např. hotel guidy. Nikdo
neví, který je ten pravý, a tak raději inzeruje ve všech a zbytečně
vydává peníze za stejnou službu na více místech. Proč nemůže být jeden
zastřešený např. Českou centrálou cestovního ruchu, u nějž bude stát
garantovat, že se dostane všude tam, kam se dostat má?
Větší díl toho, co je třeba udělat, musíme ale udělat každý sám.
Špatné je, že v mnoha případech si turista v Česku nepřipadá jako
host. Vůbec nerazím teorii, že bychom pro turisty měli dělat něco zadarmo,
ale mám na mysli chovat se k nim tak, aby měli chuť utrácet peníze právě
u nás a ne v sousední zemi. Své peníze totiž rád vydá zřejmě každý,
komu je v nějakém prostředí či společnosti lidí příjemně, takže
i z těchto příčin je průměrná útrata turistů v České republice
poměrně malá. A proč ještě? Protože návštěvníkům předestíráme
jen zlomek atraktivit, kterými Česko disponuje. Dnes převažují
individuální turisté, kteří očekávají, že když do nějaké země
přijedou, že se na místě rychle zorientují, co kde je a jak se tam
dostanou. Pochopitelně teď nehovořím o spektru základních služeb, jako
je ubytování nebo stravování, ale o tom, že nám nestojí za to, abychom
jejich pozornost poutali na další cíle, které v Česku stojí za to
navštívit.
To, že u nás k turistům přetrvává velmi rezervovaný vztah, je
dáno setrvačností, a ta je obrovská. Usměrnit ji ale dokáže pouze
adekvátně obrovská síla, což je v krátkodobém horizontu nemožné.
Hloupé ale je, že se tímto přístupem k cestovnímu ruchu řadíme mezi
státy, jejichž politici nepotřebují peníze na plnění předvolebních
slibů. U nás prý k tomu jednou nemáme moře, podruhé velehory, potřetí
lidi… Handicap Česka např. vůči Rakousku ale není v kvalitě a kvantitě
turistických cílů, ale v tom, co alegoricky vystihuje průpovídka o tom,
jak hříšník v pekle, rozděleném na kapitalistické a socialistické,
pootevře dveře do čekárny kapitalistického, kde jej srdečně vítá
špalír čertů. I ptá se: „Co mne zde čeká?“ „No, to vás položíme
na prkna, z kterých čouhají dvoustovky hřebíky a přejedeme vás parním
válcem…“ Hříšník se ulekne a nakoukne do českého. U vchodu sice
žádný personál, zato v čekárně plno a veselo. Zeptá se proto jednoho
z čekajících, jenž mu odpoví: „No, to vás položí na prkna,
z kterých čouhají dvoustovky hřebíky a přejedou parním válcem…“
Hříšník se ulekne, i když ne tolik: „Vždyť je to stejné jako
v kapitalistickém pekle, tak proč je tady tak narváno?“ Dotázaný
pobaveně mávne rukou: „Jednou nejsou prkna, podruhé hřebíky. A parní
válec? Ten už vůbec neseženou… Nehledě na to, že se to dá vždycky
nějak obejít!“
Asi na tom něco bude. V Rakousku nebrečí, je-li na horách sníh nebo není,
ale systém je nastaven tak, aby tam lidé přijeli, bavili se a líbilo se jim
tam za každého počasí. Převážná část podílu na tomto stavu je
u každého jednotlivce. V Česku si lidé vesměs neváží, že jim turisté
přinášejí prosperitu – absence vědomí pomyslného pana Nováka, že
díky nim má práci a jeho rodina peníze. Z toho plyne často velmi
nepříjemný pocit hostů, kteří na závěr pobytu v Česku konstatují:
„Tady se na nás nikdo neusmál, nikdo nás nepozdravil… Když jsme se
chtěli na něco zeptat řidiče tramvaje, tak se na nás mračil a něco
odsekl. Všichni se zde tváří otráveně a jsou uzavřeni sami do sebe se
svými problémy…“ A to nehovořím o opravdových nešvarech, s nimiž
nikdo nic nedělá a o kterých se jen píše a točí televizní reportáže,
a pak to vše skončí konstatováním: " ono to nejde, protože …" Ono to
není pouze o hrubém domácím produktu, ale i o zaměstnanosti. V Česku
jsou oblasti, které by cestovní ruch mohl živit kompletně. Ať už ve
službách přímo spojených s tímto odvětvím nebo v sekundární sféře.
Turisté totiž mají obdobné potřeby jako kteříkoliv jiní lidé, akorát
za ně zpravidla utrácejí daleko více peněz než stálí obyvatelé. Proto
se opravdu vyplatí jim k tomu úsměv a vstřícnost přibalit zadarmo. Jsem
od přírody optimista. Věřím, že se nám všechna úskalí podaří zdolat
i v případě, že letošek nebude snadným rokem. Začít musíme každý
sám u sebe. Rok 2003 bude určitě lepší, když pro to sami něco
uděláme.