O aktuálních složitostech
21. 03. 2008
Únorový Klubový den zavedl členy Asociace cestovních kanceláří ČR do hotelu Michael ve vilové čtvrti v Praze 4. Vítali jeho ředitel a ředitelka cestovní agentury Michael Travel. Na plátně probíhala prezentace dalších hotelů řetězce – záběhlického Zámečku, hotelu Ehrlich na Žižkově a farmy v Nedvězí.
Daně a jak na ně
První kvartál je pro podnikatele tradičně poznamenán kumulací příprav
nové sezony a zároveň zúčtování předchozího roku. Zatímco na české
daně si cestovní kanceláře a agentury již zvykly (resp. novinky se týkají
zase až letošního roku), budou ti, kdo realizovali dopravní služby pro
klienty na území Rakouska, letos poprvé vyplňovat rakouské přiznání
k obratové dani. Jako každá úřednická novinka vzbuzuje i tento
formulář oprávněný děs. Celé tři strany rubrik k vyplnění. Pokyny,
nazvané eufemisticky pomůcka k vyplnění, tištěné nejmenším petitem,
zabírají čtyři stránky A4. To vše v němčině, přičemž každý
„čtenář“ českých daňových dotazníků potvrdí, že rozumět
jazyku – a rozumět tomu, jak dotazník vyplnit, jsou dvě dost nesourodé
záležitosti. Nadto se formulář rakouského Finanzamtu i pokyny k jeho
vyplnění v každé druhé řádce odvolávají na příslušné paragrafy
příslušného zákona. Rakouského. A tak si ACK ČR vzala i tentokrát na
bedra společně s rakouskými přáteli úkol obstarat pro své členy nejen
tyto formuláře, ale i srozumitelný návod, jak je vyplnit. Zájemci je
obdrží e-mailem až do domu. Na Klubovém dni se diskutovalo i o tom, jak
dobře mají Rakušané zorganizovanou kontrolu. Finanční úřad ví
o každém hnutí vozidla, zaregistrovaného za účelem mýta, a už bedlivě
sleduje, zda nejde o nějakou nehlášenou černou duši. Takže kdo by chtěl
uniknout, ten aby se plížil polními cestami. Tolerance pro české
podnikatele slíbená pro první rok se má týkat jen a jen možných chyb při
vyplňování lejster. V žádném případě ne registrace nebo
neplacení daní!
Jak
se líbí poukázky
Když před více než rokem přišla poukázková společnost Sodexho s novým
návrhem smluv pro cestovní kanceláře, od nichž požadovala až 15% marže,
ujala se Asociace cestovních kanceláří ČR nelehkého vyjednávání, aby
cestovní kanceláře vůbec mohly poukázky akceptovat a neprodělávat na tom.
Výsledkem byl kompromis na zkušební dobu, kdy bylo procento marže sníženo
a zároveň dohodnuto, že poukázkou bude možno platit jen takovou část
úhrady cestovní smlouvy, aby náklady, které s tím jsou pro cestovní
kanceláře spojeny, nepřevýšily výnos z prodeje. Zaměstnanci podniků,
které poukázky používají jako benefity, se však často durdí, že jim
cestovní kanceláře nejsou při platbě poukázkou ochotny přiznávat další
slevy, které poskytují ostatním klientům. Snad proto, že poukázky
považují za běžný platební instrument, z kterého obchodník odvádí
1 až 3 %. Na Klubovém dni se tedy diskutovalo, jaké zkušenosti s prodejem
na poukázky jsou a jak v tomto ohledu dál. Ukázalo se, že zákazníci
začali častěji kupovat zájezdy „za hotové“ a flexipassy používat
spíš v lékárnách, fit centrech atp. Cestovní kanceláře tak mohou
konstatovat, že přijímání poukázek za stávajících podmínek nevyhovuje
ani jim, ani zákazníkům (natož aby přivedlo nové), takže veškeré
výhody z toho mají pouze poukázkové společnosti a možná referent
z benefit poskytujícího podniku, pro nějž je nákup poukázek
výhodnější. S těmito poznatky jako argumenty půjde ACK ČR do dalších
jednání. Cestovní kanceláře přece nebudou na svůj úkor financovat zisky
poukázkovým společnostem a ještě za to sklízet kritiku. A to už vůbec
nemluvím o tom, že tím jsou „ze hry“ cestovní agentury, protože poměr
nákladů, rizika a výnosů už další mezičlánek neunese.
Chorvatské úřady, co chcete?
Problémy spojené se sezonními delegáty cestovních kanceláří
v Chorvatsku se zahnízdily natolik, že by bylo až trapné je zmiňovat,
kdyby nedošlo k dalšímu „vylepšení“. Ke složitým žádostem
o pracovní povolení přibyla skutečnost, že pracovní smlouvu s delegátem
dáte na vědomí finančnímu úřadu v daném chorvatském regionu, kde bude
působit, a tam odvedete sociální a zdravotní pojištění. Pro Chorvaty
jistě logické, pro české pracovníky poněkud nešikovné. Dobře nám tak,
Češi, tak ať české cestovní kanceláře zaměstnají místní chorvatské
síly. Jenže ono se i u těch českých občas stává, že v zájmu svého
klidu „kopou“ spíš za místní podnikatele než za mateřskou českou
cestovní kancelář. Což pak teprve „domorodci“! Jen není jasné, zda si
chorvatské orgány, co tyhle obstrukce vymýšlejí, přejí rozvoj cestovního
ruchu, přinejmenším od nás. Jadran je sice pro Čechy tradičně oblíbenou
destinací, ale odolávat věčně superlevným exotickým nabídkám
konkurenčních destinací tím, že se nejen zvedají ceny, ale ještě
komplikují podmínky, nepůjde donekonečna. V takovém případě by bylo
možná lepší využít finanční prostředky vynaložené na tiskové
konference zástupců chorvatského ministerstva turismu a moře jinak. ACK ČR
se to již léta snaží příslušným chorvatským činitelům vysvětlit, ale
stejně jako Hrvatska turistička zajednica naráží na nepochopení.
Eva Mráčková