Nový Airbus nese jméno Zlín
04. 10. 2003
20. srpna tehdejší předseda představenstva a prezident Českých
aerolinií, a.s. Ing. Miroslav Kůla společně s primátorem města Zlína
Mgr. Tomášem Úlehlou křtili v Praze Ruzyni nové letadlo ČSA Airbus
310 jménem „Zlín“. A protože jsem s panem Ing. Kůlou hovořil
v předchozím vydání Všudybylu (str. 6), požádal jsem nyní o rozhovor
(a začal jej v obdobně rozverném tónu) primátora Zlína: „Člověče,
děláte vůbec něco?“
Tak jak se to vezme. Funkci primátora jsem přijal, protože jsem už byl
jednou, v předchozích volbách, absolutním vítězem, avšak tehdy jsem
nechtěl dělat placenou funkci. Slogan: „Politika mne nikdy živit nebude“
ale nehodlám měnit ani teď, kdy jsem na toto volební období primátorem.
Jsem podnikatel a má profese experta v oblasti životního prostředí je
velmi aktuální. Mám koníčky, kterým se rád věnuji. Především je to
muzika a sport – pětadvacet let jsem chytal kopanou. V obou oblastech se
stále angažuji. Mám ale i spoustu dalších zájmů.
Jak to všechno stíháte?
Spím tři až čtyři hodiny denně. Neunavují mne jednání do večera ani
přes víkendy. Nepatřím k těm, kteří by si stěžovali, že je ta či ona
práce příliš náročná. Jsem optimista. Dělám věci, o kterých si
myslím, že jsou správné, poctivé a že se tak dělat mají, aniž bych
v nich hledal bezprostřední prospěch. Věřím, že se to jednou vrátí.
A opravdu zažívám krásné chvíle, jako je právě tato během křtu
nového Airbusu ČSA.
Ano, právě jste se zhostil role kmotra nejmodernějšího a
největšího z letadel Českých aerolinií. Během ceremoniálu padla
otázka:„Proč "Zlín“ až nyní?"
V roce 80. výročí ČSA by se na ni dalo odpovědět: „Protože téměř
polovinu z oněch osmdesáti let existence ČSA se oficiálně město Zlín
nemohlo jmenovat Zlín.“ K tomu velmi vzácnému okamžiku, kdy má naše
město díky ČSA reklamu od severoamerického kontinentu až po Dálný
východ, jsme možná dospěli i na základě jakési recese. Neuvědomoval
jsem si ji až do doby, než celý akt začal nabývat na vážnosti. Před
volbami jsem se seznámil s jedním člověkem z managementu Českých
aerolinií a u piva padlo: „No, jestli ty budeš primátorem, tak my naše
největší letadlo pojmenujeme po městě, odkud pocházíš.“ (Jsem rodilý
Zlíňák. Naše rodina má ve Zlíně kořeny odpradávna – pochází
z místních částí „Příluk“ a „Klečůvky“, pouze babička byla
Vídeňačka.) Na jaře se najednou objevila nabídka, abychom v zastupitelstvu
nechali projednat možnost pojmenovat letadlo po našem městě.
Proč máte rád České aerolinie?
Letěl jsem mnohokrát mnoha leteckými společnostmi. Servis, který ČSA
poskytují na zemi i v průběhu letu, je vysoce kvalitní. U západních
společností je to často spíše o reklamě než o servisu. Catering ČSA
ctím jako velmi dobrý. České aerolinie mají schopný a příjemný
personál. Máme zřejmě nejkrásnější letušky na světě. České
aerolinky a na českých letištích Česká správa letišť se o pasažéry
umí postarat rok od roku na vyšší úrovni. Od klimatizovaných hal přes
kulturní prostředí v nich až po dostatečné množství toalet. (Po vysoké
škole jsem nastupoval na hygienu, takže si všímám i těchto věcí.)
Párkrát jsem na palubách letadel zažil řešení zdravotních problémů
cestujících. Také to ilustruje, proč také jsou ČSA nejlepší. Když jsme
letěli s cizí společností z Ameriky, jednomu pasažérovi hrozil infarkt
myokardu. Jediní, kdo jsme na palubě letadla uměli zasahovat, byl můj
náměstek (před asi osmi lety praktický lékař) a já. Mj. i proto, že
jsem paralelně s přírodními vědami studoval medicínu a jeden čas jezdil
se sanitkami. Postižený pasažér dostal ze zasahujícího palubního
personálu takový strach, že se před ním zamkl na záchodě. Vylákali jsme
jej ven a poskytli první pomoc až my, dva Češi. Když jsem pak byl svědkem
obdobné situace na palubě letadla ČSA, bylo to bez problému. Palubní
personál si počínal naprosto profesionálně. Bylo evidentní, že řešení
takovýchto mimořádných událostí má velmi dobře natrénováno.