Novela zákona o cestovních ruchu
27. 04. 2018
V posledních letech doznala právní úprava cestovního ruchu
značných změn. V současné době je ve druhém čtení v poslanecké
sněmovně projednávána další novela zákona, která má za úkol
transponovat směrnici Evropského parlamentu a Rady (EU) ze dne 25. listopadu
2015 o souborných cestovních službách a spojených cestovních službách
do českého právního řádu. Hlavním cílem návrhu novely je sjednocení
pravidel pro zájezdy a spojené cestovní služby v rámci vnitřního trhu
Evropské unie a v jeho důsledku zvýšení ochrany spotřebitele.
Jak již bylo naznačeno, novela zavádí nový pojem „spojené cestovní
služby“, kterými jsou alespoň dva různé typy služeb cestovního ruchu
(např. doprava, ubytování, nájem automobilu a další služby) zakoupené
pro účely téže cesty nebo pobytu, které nejsou zájezdem, a na jejichž
poskytnutí jsou uzavřeny samostatné smlouvy s jednotlivými poskytovateli
služeb cestovního ruchu, jestliže cestovní kancelář zákazníkovi při
jediné návštěvě či kontaktu se svým prodejním místem zprostředkuje
samostatný výběr a samostatnou platbu každé jednotlivé služby cestovního
ruchu nebo zprostředkuje cíleným způsobem pořízení alespoň jedné
další služby cestovního ruchu od jiného poskytovatele služeb cestovního
ruchu. To vše za podmínky, že smlouva s tímto poskytovatelem je uzavřena
do 24 hodin po potvrzení rezervace první služby cestovního ruchu. Dle
judikatury Soudního dvora Evropské unie nehraje roli, zda ke kombinaci služeb
došlo před kontaktem se zákazníkem, nebo až na základě jím provedeného
výběru.
Druhou
důležitou změnou, kterou novela přináší, je povinnost cestovních
kanceláří platit příspěvek do garančního fondu jakožto účelového
sdružení finančních prostředků, které budou spravovány Státním fondem
rozvoje bydlení. Z tohoto fondu budou spotřebitelům vráceny veškeré
platby v případě platební neschopnosti cestovní kanceláře, které od
nich cestovní kancelář obdržela za neposkytnuté služby, pokud by nebyly
kryty pojištěním cestovní kanceláře. Z původně navrhovaného ročního
příspěvku 0,25 % z tržeb za zájezdy a spojené cestovní služby ročně
došlo k jeho snížení na 0,1 %. V případě, že by cestovní kancelář
tento příspěvek neuhradila, může jí být uložena pokuta až do výše
jednoho milionu korun.
Mezi dalšími změnami lze zmínit rovněž rozšíření informační
povinnosti cestovní kanceláře vůči zákazníkovi, jehož důsledkem je
změna občanského zákoníku, která počítá s poskytováním
předsmluvních informací zákazníkům na sjednocených formulářích,
jejichž podoba bude stanovena Ministerstvem pro místní rozvoj.
Ke změně by mělo dojít rovněž v rámci rozdělení koncesovaných
živností, a to na koncesi Provozování cestovní kanceláře –
pořádání zájezdů a dále na koncesi Provozování cestovní
kanceláře – zprostředkování spojených cestovních služeb.
Přesto, že Česká republika měla shora zmíněnou směrnici transponovat do
svého právního řádu do 1. ledna 2018, účinnost novely zákona je
předpokládána až na 1. července 2018. Vzhledem k tmu, že novela zákona
je teprve ve druhém čtení v poslanecké sněmovně, je otázkou, zda nedojde
ještě k dalšímu posunu termínu.
JUDr. Lucie Kolářová, Advokátní kancelář Vácha & Kolář