Labyrint světa a ráj srdce to jest, světlé vymalování, kterak
v tom světě a věcech jeho všechněch nic není než matení a motání,
kolotání a lopotování, mámení a šalba, bída a tesknost, a naposledy
omrzení všeho a zoufání; ale kdož doma v srdci svém sedě, s jediným
Pánem Bohem se uzavírá, ten sám k pravému a plnému mysli upokojení a
radosti že přichází.
Jan Amos Komenský, Labyrint světa a ráj srdce, l.
P. 1623
Nic není než matení a motání
04. 03. 2018
„Systém“ českého školství dává v řadě ohledů za pravdu
siláckému rčení, že co se ve škole naučíš, v životě stejně
potřebovat nebudeš. Zaměstnavatelé jsou vývojem na trhu práce znepokojeni.
Řadu let poukazují na neexistenci kvalifikované prognózy vývoje potřeb a
hodnocení úspěšnosti škol. Na to, že Česku chybí technické a řemeslné
profese. Zato politologů? Těch má naše země na rozdávání. Inu
revoluce… Místo studiem oboru druhdy zakončovaným titulem RSDr. dnes Češi
opovrhují vzděláváním v řemeslných, zejména dělnických profesích.
Některé obory tak už ze škol a odborných učilišť nezískávají žádné
absolventy. Učňovské a střední odborné školství, jež v érách
předválečného i poválečného Československa fungovalo v kolejích
baťovských škol práce, zoufale vzdoruje polistopadové ztrátě prestiže.
Mnohé z výzkumných vědeckých ústavů, které sehrávaly roli
zprostředkovatele mezi potřebami praxe, včetně průmyslu či lázeňství, a
školami, pohřbila nenažranost držitelů těch správných „chlebových
knížek“ (stranických legitimací), kteří pro sebe nebo kamarády
potřebovali pozemky s objekty, v nichž sídlily. Veřejné vysoké a
střední školy „systém“ kočírovaný krátce po sobě odvolávanými
ministry školství nutí soustřeďovat se na kvantifikaci studentů (ber kde
ber), neboť jsou financovány podle jejich počtu. Ze škol tak vychází řada
lidí, kteří nejsou dost motivováni a ochotni přijímat osobní
zodpovědnost. Někteří jen proto, aby posílili čtvrt milionu
nezaměstnatelných, kteří díky „systému“, který si je tak vyškolil,
k plnému mysli upokojení a radosti přichází.
Jaromír Kainc