I vyjdeme opět na jiný plac, kdež, aj, novou věc spatřím. Nebo tu nemálo jich stálo s jakýmis křivými, ohnutými trubami, jejichž jeden konec k očím sobě cpali a druhý přes rameno za hřbet sobě stavěli. Což co by bylo, když sem se ptal, odpověděl mi tlumočník, že jsou perspicillel, kterýmiž se za hřbet hledí. Nebo pry kdo člověkem býti chce, musí nejen, co před nohama leží, viděti, ale i na to, co již přešlo a za hřbetem jest, se ohlédati, aby z minulého přítomnému a budoucímu se učil, Takž já za novou to věc maje (nevěděl sem zajisté předtím, aby takové oklikovaté perspicillel býti mohly), prosil sem jednoho, aby mi trošku na pohlednutí zapůjčil. I podali mi jich několik: a aj, potvorná věc! skrze každé jináč a jináč viděti bylo, Skrze jedno věc některá daleko se zdála; skrze druhé tatáž blíž; skrze jedno té, skrz jiné jiné barvy; skrz třetí toho třeba ani nebylo: takže sem to vypruboval, že se tu nač ubezpečiti2 není, že by tak, jakž se ukazuje, bylo, než jak které perspicillum přistrojeno, tak že věc očím barví. Z nich pak viděl sem, že každý své perspektivě věří; protož se o lecos dosti trpce hádali. Což mi se nelíbilo.
Nevěděl sem předtím, aby takové oklikovaté perspicillel býti mohly
26. 04. 2003
Jan Amos Komenský, Labyrint světa a ráj srdce L.P. 1623
1zakřivené dalekohledy 2spolehnout se
Dopravní infrastruktura má zásadní vliv na rozmísťování ekonomických
aktivit. Trvale udržitelná mobilita osob a věcí je nezbytnou součástí
plnění Listiny základních práv a svobod i požadavků svobodného obchodu.
Podpora udržitelného rozvoje dotvářením dopravního systému ale není
pouze ekonomickou záležitostí. Především je věcí nás lidí, našich
perspektiv, tedy současného Česka, jemuž se nedostává spojení
důležitých pro rozvoj městských oblastí, pro usnadnění mobility uvnitř
státu a rychlých spojení s ostatními zeměmi Evropy. Mnozí vlivní pak
jakoby rozličná a převelice oklikovatá perspicilla používají a místo
toho, aby konali, dosti trpce se hádají.
nakladatel Všudybylu