Nešlo by se dohodnout?
15. 05. 2001
• aktivní účast firmy na domácích a zahraničních veletrzích je nesmírně důležitá • soukromý podnikatel bedlivě sleduje estetický vzhled stánku České republiky • čtyři roky kritizujeme postup hl.m. Prahy • nekoordinovanost má za následek menší účast zahraničních touroperátorů • selekce veletrhů převzetím vyhlašovatelské garance podpory státu • dva roky hovoříme o možnosti sloučit dvě spolehlivě pracující asociace •
Účast firmy na domácích a zahraničních
veletrzích
Jako podnikatel jsem pragmatik. Coby fyzická osoba zaměstnávám více než
300 pracovníků. Pečlivě vážím, jakým směrem zaměřit okruh
působnosti firmy a na co vynaložit finanční prostředky. Zda do 10 hotelů,
které provozujeme, nebo do incomingové cestovní kanceláře. Jednou
z oblastí, kterou považuji za nesmírně důležitou, je aktivní účast
firmy na domácích a zahraničních veletrzích. Pravidelně, po 10 let, se
zúčastňujeme veletrhů v Londýně, Berlíně, Kolíně nad Rýnem,
Utrechtu, Kodani, Oslu, Goteborgu, Dublinu, Miláně a Poznani. V letošním
roce přibyla Paříž a Budapešť. Samotné přípravě věnujeme maximální
pozornost, vždyť nás tato prezentace České republiky stojí téměř
7 mil. Kč.
Jak je možné, že národní stánek opět… ?
Nikdo se proto nesmí divit, že jako soukromý podnikatel bedlivě sleduji,
jaký je estetický vzhled stánku České republiky. Jaké je jeho umístění
v hale. Jaké materiály jsou vystavovány na expozici České centrály
cestovního ruchu. A kladu si otázku: Jak je možné, že stánek země,
o které se říká, že je v srdci Evropy, má opět místo někde
u poslední zdi, kam normální návštěvník nezabloudí? Například tak,
jak tomu bylo v Göteborgu. Čtyři roky v Asociaci cestovních kanceláří
ČR (ACK) kritizujeme postup hl.m. Prahy, která jako by do Česka nepatřila.
Nebylo by smysluplnější, kdyby finanční prostředky, které Magistrát
uvolňuje na veletrhy, alespoň zčásti sloužily jako dotace na úhradu
nákladů za pronájem ploch pražským incomingovým cestovním kancelářím?
Má to i svoji logiku. Vždyť my to jsme, kteří do Prahy zahraniční
turisty přivedeme.
Nekoordinovanost má za následek menší účast zahraničních
touroperátorů
Několik let prosazovala ACK názor organizovat u nás incomingovou akci,
která bude přirozeným cílem návštěvy zahraničních touroperátorů. Jsme
rádi, že se narodil I. ročník workshopu Visit Czechia 2000. Každá akce se
však musí na trhu zavést, a tak od letošního ročníku očekáváme
větší počet i bonitu zahraničních nákupčích. Řekl jsem, že ACK
prosazovala uspořádání workshopu Visit Czechia. Na druhé straně je třeba
dodat, že naše členské organizace mají eminentní zájem podstatně
zredukovat veletrhy a workshopy, pořádané v Česku. Vedle veletrhu GO,
Holiday Word, Madi Travel Market a Visit Czechia přibyl letos další Triumf
Travel Market. Počtem konaných veletrhů opravdu předčíme kdejakou
turistickou velmoc. Je třeba si uvědomit, že nekoordinovanost v této
oblasti má za následek menší účast zahraničních touroperátorů,
nehledě na to, že absolvování 5 domácích veletrhů je pro cestovní
kancelář nesmírně časově, pracovně i finančně náročné a zajistit
důstojnou prezentaci firmy prakticky nemožné.
Nešlo by se dohodnout?
Když si trh nedokáží rozdělit pořadatelské firmy, musí se dohodnout
představitelé měst, regionů a státu s námi – privátním sektorem.
Nejjednodušší variantou selekce veletrhů je převzetí vyhlašovatelské
garance podpory státu. Ano, stát má zájem o pořádání veletrhu Visit
Czechia a přidělí na uspořádání veletrhu finanční prostředky. Každý
podnikatel si rychle rozmyslí, kam přijde vystavovat, zda tam, kde 1m2
výstavní plochy stojí 20 tis. Kč nebo 4000 Kč.
Jednejme o spojení, jednejme v zájmu nás všech
Uvědomuji si, jak je těžké a složité zabezpečit koordinaci akcí, resp.
koncentraci akcí. O jedné takové koncentraci – koncentraci síly chci
v závěru hovořit. Již druhým rokem v představenstvu ACK , ale
i v širokém plénu hovoříme o možnosti sloučit – spojit –
prakticky dvě spolehlivě pracující asociace – AČCKA a ACK. Obě se
snaží hájit zájmy členských organizací. Obě vynakládají značné
finanční prostředky na pronájem za kancelářské prostory, telefony a
propagační materiály, prezentaci a na činnost aparátu. Vidím jako zcela
logický a opodstatněný krok prosadit spojení obou asociací a koncentrovat
tak sílu, která se stane rozhodujícím partnerem všem, kteří do
cestovního ruchu hovoří. Proto chci využít této příležitosti a vyzvat
všechny kolegy pracující v AČCKA. Jednejme o spojení, jednejme v zájmu
nás všech.
Viliam Sivek