Není to o tom starat se pouze o svůj hotel
02. 03. 2003
Čtyřhvězdičkový hotel Novotel Praha City se nachází blízko centra
Prahy, nedaleko magistrály a stanice metra I.P. Pavlova. Disponuje stem
garážových stání, restaurací Cote Jardin (72), piano barem (25), salonkem
(40) a sálem (120). Jeho celková ubytovací kapacita je 145 jedno a
dvoulůžkových pokojů. Je vhodný pro rodiny s dětmi. Je zde dětský
koutek, ale i fitness centrum s velkým bazénem a dvěma saunami.
Nedávno jsem navštívila ředitele Novotelu Praha City, kterým je
pan Martin Ykema. Už první dojem, ještě než jsem vstoupila do tohoto
čtyřhvězdičkového hotelu, byl příznivý. Hotel se nachází nedaleko
pražské hlavní dopravní tepny, a tak pro mne bylo jakoby s podivem, že
sotva jsem zašla za blok domů, do Kateřinské ulice, rázem jsem se ocitla
mimo ruch velkoměsta. Tak, pane řediteli, jaká byla vaše cesta až sem
k nám do Česka?
Pro společnost Novotel pracuji od roku 1993. Jako manažer jsem pracoval
např. v Holandsku a USA v New Yorku, odkud jsem přišel do Prahy, abych tu
otevřel nový čtyřhvězdičkový hotel Novotel Praha City
společnosti Accor.
Pokud vím, Novotel Praha City byl prvním čtyřhvězdičkovým Accor
hotelem v Česku.
Ano, a s jeho chodem jsme velmi spokojeni. Rovněž tak s hotely Hotel Ibis
Praha City a Hotel Mercure Prague Centre, které jsme otevřeli zhruba ve
stejné době. Do budoucna Accor plánuje otevřít další.
Nejen na příkladu vašeho hotelu je zřejmé, že Accor expanduje.
V současné době provozujeme zhruba ve stovce zemí po celém světě kolem
čtyř tisíc hotelů. Síť zahrnuje hotely různých kategorií. Accor je
také majitelem Ticket Restaurantu, jehož služby jsou oblíbené i v České
republice. V minulém roce Accor zaznamenal další úspěch. Koupil
většinový podíl Dorintu. Tento rok Accor bude disponovat více než
dvanácti sty pokoji v centru Prahy.
Jak se vám u nás líbí?
Praha je nádherným městem přitahujícím spoustu lidí. I když, pravda,
Česká republika by na tom mohla být hospodářsky poněkud lépe. V oblasti
cestovního ruchu je to teď částečně ovlivněno i loňskými
povodněmi.
Vzdor tomu ale česká ekonomika trvale roste.
Nicméně jak 11.9., tak loňská nepříjemně vytrvalá mediální kampaň
kolem povodní, ani samy záplavy cestovnímu ruchu a ostatnímu byznysu na
úspěšnosti nepřidaly. Jsem přesvědčen, že systémová chyba nastala už
začátkem devadesátých let. O Praze se mělo dát vědět daleko razantněji
a daleko dříve. Praha je nádherným městem v nádherné zemi. Problém ale
je v tom, že úžasné přednosti vaší země neumíte tzv. prodat.
Řekla bych, že to je dáno vnímáním fenoménu cestovní ruch
v naší republice, apatií. Bohužel, míra zhodnocování peněz není pro
většinu našich politiků důvodem zasadit se o to, aby byly investovány do
oborů, které tak činí nejvýrazněji, tedy i do cestovního ruchu. Přitom
to není o ochuzování ostatních resortů a v případě Prahy dalších
míst České republiky. Generuje-li dnes hl.m. Praha z cestovního ruchu
ročně zhruba dvě miliardy amerických dolarů zahraničního inkasa, jsou
její odvody do státní kasy daleko menší, než kdyby byla část z těchto
peněz investována zpátky do rozvoje cestovního ruchu a Praha díky tomu
inkasovala čtyři a více miliard dolarů.
Nejen nepochopení základní pravdy, že peníze dělají peníze a že
v tržně orientovaném hospodářství se investují především tam, kde se
nejvíce zhodnocují. Lidé by si měli uvědomit i to, jak moc je Praha
závislá na mezinárodních trzích. Mnoho našich hostů, osmdesát dva
procent, je ze zahraničí. A právě proto je nutné trvale dávat do
zahraničí vědět, že existuje Praha a Česká republika. Navíc Evropu teď
trápí problém – cenový paradox letenek. Např. letenky z Amsterodamu či
Paříže jsou stále levnější do New Yorku než do Prahy. Rovněž přechody
hranic znesnadňují naši situaci. I tyto záležitosti bude nutno jednou
vyřešit. Takže, není to o tom mít svůj hotel a starat se pouze o něj.
Je nutné spolupracovat. S cestovními kancelářemi, aerolinkami a
pochopitelně také se samosprávnými a správními orgány. Z čeho mám
dobrý pocit, je to, že cítím, že se tyto změny začínají dít a lidé
spolu začínají více spolupracovat. Jak už jsem zmínil, Prahu jako město
je potřeba objevit, a to nejen kvůli turistům, ale zejména jako prvořadou
kongresovou destinaci. Bohužel, když zde byl summit NATO, nějak se
pozapomnělo využít propagačně faktu, že tu bylo pětačtyřicet
prezidentů.
Jak jste řekl, není to o tom mít svůj hotel a starat se pouze
o něj. Česko je třeba dostávat do širších souvislostí a povědomí.
V tomto mají naše hotely výhodu, protože Accor disponuje rozsáhlou sítí
hotelů po celém světě. Ostatně jeden samotný hotel se o sebe jen těžko
postará. Všechny významné nadnárodní společnosti jako např. Shell, Price
Waterhouse, IBM mj. i z tohoto důvodu spolupracují s naším hotelovým
řetězcem. Nicméně Praha jako kongresová země stále není příliš
známá. To je nevýhoda pro všechny. Pokud porovnáme, kolik peněz utratí
turista a kolik účastník kongresu, rozdíl je opravdu velký. Byznysmen
utratí asi o polovinu více peněz v hotelu než turista. Cestovní ruch
přináší peníze do země jako takové, takže tento problém by měl
zajímat i vládu. Praha je velmi krásné město, ale i ostatní města a
místa České republiky jsou krásná. Takže je to nejen o tom, jak dostat
turisty do Prahy, ale jak je nalákat, aby se vydali do ostatních částí
vaší krásné země. Mj. už proto, že to tam všude přispěje ke zlepšení
ekonomické situace a k eliminaci nezaměstnanosti. Vzhledem k tomu, že se
blíží čas vstupu do Evropské unie, mělo by se s tím začít
něco dělat.
Jaký očekáváte vývoj v letošním roce?
Mám smíšené pocity. Myslím si,že pro Novotel bude letošní rok
úspěšný, protože nejsme závislí pouze na jednom trhu, např. na
izraelském nebo americkém. Novotel je známý po celém světě, od Šanghaje
po New York a od Norska po jižní Afriku. Všichni znají značku Novotel, a to
nám moc pomáhá. Přesto je jasné, že pokud se ekonomická situace ve
světě zhorší, ovlivní to turistický ruch, a tím pádem i náš hotel.
Ani hrozba války neskýtá dobrý výhled do budoucna. Pokud se lidé cítí
ohroženi, zůstávají doma. Stav v cestovním ruchu by se měl zlepšovat.
Záleží hlavně na lidech, na situaci ve světě a u vás, jak budete
nakládat s Českou republikou. Vzájemná spolupráce je namístě. Já
například v hotelích Marriot či Diplomat nevidím soupeře, naopak.
Spolupracujeme. Pro všechny je dobré, pokud ekonomika roste, a ta bude růst,
pokud budeme spolupracovat a dělat dobrá rozhodnutí. To je podle mě
správná cesta, jak dosáhnout úspěchu nejen svého, ale celého Česka.
Připravila Kateřina Kamasová.