Není to o našem malém písečku
02. 11. 2003
Dovolím si tvrdit, že my z menších měst a z obcí jsme daleko
víc hrdi na to, odkud jsme. Pokud někde v rozhlase nebo televizi byla zmínka
o Sezimově Ústí a úspěších firem, které tam sídlily, byli jsme
pyšní. Mezi ně patřily i Vodní stavby Sezimovo Ústí. Jejich
pokračovatelem je HOCHTIEF VSB, firma, o níž jsem se ve Všudybylu poslední
dobou poměrně často zmiňoval, naposledy v minulém vydání (str. 34)
v souvislosti s poklepem na základní kámen Národního integrovaného
střediska řízení letového provozu v Jenči. Předsedy představenstva a
generálního ředitele akciové společnosti HOCHTIEF VSB Ing. Matyáše jsem
se při té příležitosti zeptal, jaký je jeho vztah k jižním Čechám.
Jižní Čechy a stavařina k sobě patří. Určitě jsme hrdi na naše
předchůdce, kteří stavěli Vltavskou kaskádu. Pro moji generaci bylo
příjemné navázat na tato krásná vodní díla poslední přehradou na
Vltavě, v Hněvkovicích, která je součástí technologického celku
Jaderné elektrárny Temelín. Jaderná elektrárna pro mne byla ohromnou
motivací. Z pohledu profesionální kariéry i technickým zadáním. Potkal
jsem tam spoustu krásných lidí, kteří něco umí, od kterých je možné se
ledacos učit. V roce 1996 jsem přišel do Sezimova Ústí do
administrativní budovy, která byla, jako celé původní Sezimovo Ústí II,
postavena Tomášem Baťou. Sedět v Baťově konstruktivistické
architektuře, která má železobetonový skelet, kruhové sloupy, to je do
dnešního dne noblesa. Když jsme se před třemi lety přesouvali do Prahy,
velmi mne mrzelo, že tu krásnou vzdušnou a elegantní stavbu nelze přenést
s sebou. K jižním Čechám mám i ryze osobní vztah. Když jsem v roce
1983 přišel na Temelín, bylo to i o určité nostalgii, o vzpomínkách
na dětství, které jsem trávil u babičky v nedaleké Březnici u Týna
nad Vltavou.
Zmínil jste dílo Baťových architektů. V osmém vydání
Všudybylu je obrázek, jak bude vypadat Národní integrované středisko
řízení letového provozu v Jenči u Prahy. Obdobnou parádu Hochtiefu
dělá i parkovací dům a další objekty v areálu letiště Praha Ruzyně.
Tržní prostředí a stavební byznys dnes není o tom, vybírat si projekty.
O to příjemnější je realizovat krásné technicky náročné stavby
s nápaditou architekturou, a to i u objektů průmyslového charakteru.
Když zmiňujeme Jeneč, je to velice ambiciózní projekt. V soutěži na jeho
realizaci jsme chtěli uspět už proto, že je to z hlediska aktivit skupiny
Hochtief – výstavby letišť po celém světě – naše určitá
povinnost. Zadání, které jsme tam symbolicky stvrdili poklepem na základní
kámen v Jenči, naplníme beze zbytku. „Parking C“ pana architekta
Nikodéma v Praze na letišti je rovněž o radosti spolupracovat s lidmi,
kteří umí a dokáží realizovat krásnou a dnes již světově oceňovanou
architekturu. Nesmírně si vážíme, že se nám daří naplňovat cíle na
pražském letišti. Naším zatím posledním je vítězství v soutěži na
realizaci „prstu C“ terminálu Sever.
Řada projektů realizovaných firmou HOCHTIEF VSB, nejenom těch
letištních, je příkladem spojitosti cestovního ruchu a stavebnictví.
Cestovní ruch je strategickým odvětvím nejen proto, že umožňuje
přemísťování obrovských mas lidí správným směrem, ale zejména proto,
že tímto směrem, do ekonomik navštěvovaných zemí, je s to přemísťovat
obrovské objemy financí. Přesto, že se současný český stát teprve
nesměle rozhoupává k tomu aspoň se tvářit, že jej peníze generované
cestovním ruchem zajímají, řada vámi realizovaných staveb ilustruje, že
se investorům vyplácí v Česku vkládat peníze do infrastruktury
cestovního ruchu.
Kromě přímých ekonomických přínosů cestovního ruchu pro národní
hospodářství (tedy toho, že v daném místě či turistické destinaci
dokáže generovat koupěschopnou poptávku, vytvářet a držet obrovský
prostor pro investiční, podnikatelské a pracovní příležitosti) má
cestovní ruch obrovský význam integrační. Dá se říci, že jsme byli
dlouho izolováni. Po roce 1989 se nám otevřel svět a my jemu. To, co je
ohromnou předností cestovního ruchu z pohledu mých kosmopolitních
názorů, je ohromná příležitost poznat rozmanité kultury. Nejenom
evropské. Umožňuje nám to jistou sebereflexi, že to není pouze o našem
malém písečku, ale o celosvětovém společenství lidí, kteří si mohou
vzájemně rozumět. Samozřejmě vše, i poznávání, jde už z podstaty
ruku v ruce s ekonomikou, a tedy i s investičním rozvojem v naší
oblasti. Všude, kam se jezdí, má stavební výroba zelenou a pozitivně se
promítá do vzhledu krajiny, udržovanosti historických objektů, měst a
obcí. Velká infrastruktura je bezesporu záležitostí veřejných investic.
Je i o odvaze radních, hejtmanů, starostů, primátorů atd., co dokáží
iniciovat. Mnohdy bych nechtěl být v jejich kůži. Každá investice
i její výše, kvalita a nasměrování je ve většině případů
předmětem politických šarvátek. Co se např. týče námi zmiňovaného
Jihočeského kraje, tento region se mění před očima včetně svého
správního centra. Mnohdy se ale zapomíná na to, čí zásluhou. Je možné
to odbýt, že lidé, kteří jej spravují, pracují s našimi penězi, ale
jejich osvícené chování a nasměrování veřejných zdrojů správným
směrem je pro nás pro všechny správnou vizitkou, jak se má veřejná
správa chovat k budoucím generacím i k odkazu těch minulých.
Vybraná ocenění HOCHTIEF VSB a.s
Titul „Stavba roku 95“
Lanžhot – předávací stanice tranzitního plynovodu
Nominace na titul „Stavba roku 96“
České Budějovice – Československá obchodní banka
Nominace na titul „Stavba roku 98“
Cena časopisu Stavitel za stavebně architektonický detail Praha, Raiffeisen
stavební spořitelna
Nominace na titul „Stavba roku 99“
Cena časopisu Stavitel, České Budějovice – Dlouhý most
„Cena České republiky za jakost 1999“
Nominace na titul „Stavba roku 2000“
Cena Svazu podnikatelů ve stavebnictví v České republice za nejlepší
stavebně podnikatelský záměr Praha – Stará Celnice
Od roku 1998 se HOCHTIEF VSB pravidelně umísťuje mezi 100 nejlepšími
firmami v soutěžích „Českých 100 nejlepších“ a „Czech Top
100“
Titul „Stavba roku 2002“
Praha – Administrativní budova hlavní správy ČEZ, a.s.