Není důvod být pesimistou
10. 07. 2009
Rozhovor s předsedou představenstva a generálním ředitelem
cestovní kanceláře EXIM tours Ing. Feridem Nasrem jsem zahájil
konstatováním, že ať jsem byl v souvislosti s přípravou leteckého
Všudybylu na kterémkoliv z regionálních mezinárodních letišť České
republiky, všechna dávala najevo, jak velmi stojí o to, aby z nich byly
vypravovány letecké zájezdy. Tj. charterové lety cestovních
kanceláří.
Pane předsedo, jaká je strategie EXIM tours, co se týče
mimopražských mezinárodních letišť?
EXIM tours létá z Brna a Ostravy, kde máme velký podíl charterové
přepravy. Začali jsme i Karlovy Vary a Pardubice. Vzhledem k tomu, že
majitelé regionálních letišť nijak zvlášť nepodporují snahy cestovních
kanceláří, aby létaly právě z nich – úrovní letištních poplatků,
které se promítají do konečných cen zájezdů a kampaněmi, jimiž by na
sebe upoutávaly pozornost potenciálních pasažérů ve svých spádových
oblastech – představují odlety z těchto letišť pro cestovní
kanceláře větší podnikatelské riziko než odlety z Prahy. Navíc na
stejné trase s mezipřistáním letadla spotřebovávají daleko víc paliva
než bez mezipřistání. Avšak abychom naše charterové spoje
z regionálních letišť vytížili, jsme nuceni řadu z nich plánovat
s mezipřistáními na regionálních letištích, na nichž naši klienti
z dané spádové oblasti začínají či končí své zájezdy.
Potkáváme se 17. června 2009, v době, kdy vám zdařile běží
letní zájezdová sezona.
Je půlka června. Teď, v době celosvětové hospodářské stagnace, když
sezona teprve začíná, by bylo předčasné se k ní vyjadřovat. Zatím
vím, že zima, která nám skončila koncem dubna, dopadla výborně. Že
květen začal vlažně, avšak že červen už je opět hektický. Takže co se
týče prodejů leteckých zájezdů EXIM tours, není důvod být
pesimistou.
Je tomu již pět let, co EXIM tours a České aerolinie uzavřely
strategickou smlouvu o spolupráci.
Za současné situace naše partnerství nabývá na daleko větším významu.
Tato doba je pro všechny velkou výzvou. Je to boj jak pro letecké
společnosti, tak pro cestovní kanceláře. Obrovskou konkurenční výhodou
Českých aerolinií je jejich obrovská popularita a všeobecná proslulost
značky ČSA. Dostala-li současná hospodářská situace našeho národního
leteckého dopravce do situace, v níž mobilizuje veškeré síly a rezervy,
pak ostatní letecké společnosti se trápí ještě víc.