Nemyslím, že by Česká republika měla pověst, která by ji poškozovala
28. 02. 2009
S ředitelem CzechTourism Ing. Rostislavem Vondruškou se
potkáváme v Bratislavě na Slovakiatouru.
Pane řediteli, Slovenská republika je pro Česko
z hlediska zahraničního obchodu důležitým partnerem. A dokládá to
i velkoryse pojatý koncept české národní expozice na zdejším
veletrhu.
Česká republika je tady největším vystavovatelem co do počtu
vystavujících. A tak tomu bývá tradičně. Je to důsledkem toho, jakou
pozornost věnujeme slovenskému trhu. Slovensko, jako jedna ze sousedních
zemí, je naším logickým obchodním partnerem i v případě, že se
opravdu začne projevovat finanční krize, která bude vyvolávat tlak na ceny
leteckých dopravců atd. Zdrojové trhy, které jsou nám blízko jak
geograficky, tak kulturně a jazykově, jsou jednou z možností, jak
částečně řešit pokles poptávky ze zámořských a vzdálených
zdrojových trhů.
Předchozí Všudybyl přinesl fotoreportáž ze slavnostního
ceremoniálu, který se uskutečnil při příležitosti vstupu Slovenské
republiky do eurozóny. Tisková agentúra Slovenskej republiky při té
příležitosti informovala, že náš premiér Mirek Topolánek Slovensku
nezávidí euro, ale skutečnost, že se jeho zavedení podařilo dosáhnout na
základě celospolečenské shody (viz www.e-vsudybyl.cz heslo pro fulltextový
vyhledávač: „Dovidenia koruna, vitaj euro“. Česká koruna vůči euru
výrazně oslabuje. Je to dobře?
Pro české exportní aktivity bezesporu dobře. Z hlediska incomingu
změkčující se koruna není žádný problém. Naopak. Je nástrojem k tomu,
aby Česká republika – země bez jednotné evropské měny – byla
atraktivnější. Tak, jako se v létě zpevňující koruna obracela proti
nám, její měnící se kurz způsobuje, že by Česká republika opět mohla
být atraktivnější pro ty, kteří u nás budou platit eurem, a k těm od
letošního roku patří i Slováci.
Vazby mezi Slovenskem a Českem jsou tradičně velmi úzké.
Dokládá to i fakt, že spousta Čechů působí na Slovensku a řada
Slováků v Česku. Mnozí z nich podnikají v cestovním ruchu.
Na Slovakiatouru mne zaujalo, jakou pozornost věnovala slovenská oficiální
místa veletrhu. Slovakiatour zahajoval slovenský prezident Ivan Gašparovič.
To je samo o sobě uznáním nejen veletrhu a organizátora, ale zejména
důležitosti prezentovaného hospodářského odvětví. Pokud se podívám na
návštěvnost tohoto veletrhu, je tradičně velmi vysoká. Nejen já, ale
i ostatní pracovníci státní agentury CzechTourism zaznamenávají velký
zájem nejen o oficiální národní expozici, ale o Česku republiku
obecně.
CzechTourism v posledních letech vykazuje vysoké nasazení na
poli propagace České republiky. Zahraniční obchod, i to, zdali Češi budou
trávit své dovolené v tuzemsku, nebo nakolik budou mít tendence věřit,
že cestovní ruch se odehrává pouze u moře nebo v Alpách a budou své
peníze utrácet v zahraničí, je o pověsti naší vlasti. A to je
fenomén, který dalece překonává dimenze rezortu cestovního ruchu. Na
pověsti naší vlasti se podílí všechna odvětví a rezorty a v podstatě
každý. Zvláště pak ti, kteří jsou vidět nejvíce. Bohužel i tací,
kteří přímo trčí, neboť záporná reklama má daleko vyšší účinnost
než kladná.
Vůbec si nemyslím, že by Česká republika měla pověst, která by ji
poškozovala obecně nebo z hlediska chuti přijet do České republiky jako
turista. Pokud se o České republice mluví, tak spíš pozitivně. Pokud
narážíte na to, jakým způsobem se prezentovalo dílo Davida Černého
v Bruselu, tak mně na tom nejvíce vadilo, že uvedl vládu v omyl. Že to
nebylo dílo společné, ale pouze jeho. To je opravdu odsouzeníhodné. Jinak
ta témata? Ta jsou o nadhledu. A nadhled k dnešní době
určitě patří.
Na 18. mezinárodním veletrhu turistických možností
v regionech Regiontour v Brně proběhla jednání CzechTourism s Asociací
krajů České republiky.
Ano, poprvé jsme v tak reprezentativním zastoupení jednali s českými
hejtmany o cestovním ruchu. V některých případech jsme už domluvili
konkrétní věci. A čekají nás s nimi schůzky na téma, na něž
v průběhu Regiontour nezbyl prostor. Jsem velmi rád, že si hejtmani
uvědomují důležitost našeho hospodářského odvětví pro své regiony
v situaci, kdy výrobní podniky mají problémy. Z toho pramení i jejich
velký zájem o cestovní ruch, který jak doufám, přetavíme v úspěšné
projekty.