Menu

Nemyslím, že by Česká republika měla pověst, která by ji poškozovala

28. 02. 2009

S ředitelem CzechTourism Ing. Rostislavem Vondruškou se potkáváme v Bratislavě na Slovakiatouru.
Pane řediteli, Slovenská republika je pro Česko z hlediska zah­raničního obchodu důležitým partnerem. A dokládá to i velkoryse pojatý koncept české národní expozice na zdejším veletrhu.
Česká republika je tady největším vystavovatelem co do počtu vystavujících. A tak tomu bývá tradičně. Je to důsledkem toho, jakou pozornost věnujeme slovenskému trhu. Slovensko, jako jedna ze sousedních zemí, je naším logickým obchodním partnerem i v případě, že se opravdu začne projevovat finanční krize, která bude vyvolávat tlak na ceny leteckých dopravců atd. Zdrojové trhy, které jsou nám blízko jak geograficky, tak kulturně a jazykově, jsou jednou z možností, jak částečně řešit pokles poptávky ze zámořských a vzdálených zdrojových trhů.

Předchozí Všudybyl přinesl fotoreportáž ze slavnostního ceremoniálu, který se uskutečnil při příležitosti vstupu Slovenské republiky do eurozóny. Tisková agentúra Slovenskej republiky při té příležitosti informovala, že náš premiér Mirek Topolánek Slovensku nezávidí euro, ale skutečnost, že se jeho zavedení podařilo dosáhnout na základě celospolečenské shody (viz www.e-vsudybyl.cz heslo pro fulltextový vyhledávač: „Dovidenia koruna, vitaj euro“. Česká koruna vůči euru výrazně oslabuje. Je to dobře?
Pro české exportní aktivity bezesporu dobře. Z hlediska incomingu změkčující se koruna není žádný problém. Naopak. Je nástrojem k tomu, aby Česká republika – země bez jednotné evropské měny – byla atraktivnější. Tak, jako se v létě zpevňující koruna obracela proti nám, její měnící se kurz způsobuje, že by Česká republika opět mohla být atraktivnější pro ty, kteří u nás budou platit eurem, a k těm od letošního roku patří i Slováci.

Vazby mezi Slovenskem a Českem jsou tradičně velmi úzké. Dokládá to i fakt, že spousta Čechů působí na Slovensku a řada Slováků v Česku. Mnozí z nich podnikají v cestovním ruchu.
Na Slovakiatouru mne zaujalo, jakou pozornost věnovala slovenská oficiální místa veletrhu. Slovakiatour zahajoval slovenský prezident Ivan Gašparovič. To je samo o sobě uznáním nejen veletrhu a organizátora, ale zejména důležitosti prezentovaného hospodářského odvětví. Pokud se podívám na návštěvnost tohoto veletrhu, je tradičně velmi vysoká. Nejen já, ale i ostatní pracovníci státní agentury CzechTourism zaznamenávají velký zájem nejen o oficiální národní expozici, ale o Česku republiku obecně.

CzechTourism v posledních letech vykazuje vysoké nasazení na poli propagace České republiky. Zahraniční obchod, i to, zdali Češi budou trávit své dovolené v tuzemsku, nebo nakolik budou mít tendence věřit, že cestovní ruch se odehrává pouze u moře nebo v Alpách a budou své peníze utrácet v zahraničí, je o pověsti naší vlasti. A to je fenomén, který dalece překonává dimenze rezortu cestovního ruchu. Na pověsti naší vlasti se podílí všechna odvětví a rezorty a v podstatě každý. Zvláště pak ti, kteří jsou vidět nejvíce. Bohužel i tací, kteří přímo trčí, neboť záporná reklama má daleko vyšší účinnost než kladná.
Vůbec si nemyslím, že by Česká republika měla pověst, která by ji poškozovala obecně nebo z hlediska chuti přijet do České republiky jako turista. Pokud se o České republice mluví, tak spíš pozitivně. Pokud narážíte na to, jakým způsobem se prezentovalo dílo Davida Černého v Bruselu, tak mně na tom nejvíce vadilo, že uvedl vládu v omyl. Že to nebylo dílo společné, ale pouze jeho. To je opravdu odsouzeníhodné. Jinak ta témata? Ta jsou o nadhledu. A nadhled k dnešní době určitě patří.

Na 18. mezinárodním veletrhu turistických možností v regionech Regiontour v Brně proběhla jednání CzechTourism s Asociací krajů České republiky.
Ano, poprvé jsme v tak reprezentativním zastoupení jednali s českými hejtmany o cestovním ruchu. V některých případech jsme už domluvili konkrétní věci. A čekají nás s nimi schůzky na téma, na něž v průběhu Regiontour nezbyl prostor. Jsem velmi rád, že si hejtmani uvědomují důležitost našeho hospodářského odvětví pro své regiony v situaci, kdy výrobní podniky mají problémy. Z toho pramení i jejich velký zájem o cestovní ruch, který jak doufám, přetavíme v úspěšné projekty.


 

Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001