Tu jeden k druhému jednák přistupoval, jednák odstupoval, jednák po předu, jednák po zadu, jednák po pravém, jednák po levém boku naň sobě pohlédaje a všeho, což při něm viděl, ohleduje: zvláště pak (toho sem nejvíc viděl) měšců, vačků a tobol jeden druhému ohledoval, jak dlouhý, jak široký, jak odutý, jak tuhý neb slabý jest, měře a váže. Někdy sobě jich několik na jednu ukazovalo, z toho1 zase žádný; pakli jeden druhého odháněl, vadili se, tloukli, rvali; i vraždy sem tu spatřil. Některý jiného odstrče, hned zase od jiného odstrčen byl; některý jiné odežena, sám také pryč běžel…
Jan Amos Komenský, Labyrint světa a ráj srdce L.P.
1623
1 najednou pak
Některý jiného odstrče, hned zase od jiného odstrčen byl
11. 07. 2006
Naše geografická poloha a pokračování vzestupu poptávky po letecké
přepravě ve střední Evropě láká a přivádí na česká letiště další
dopravce. To vytváří předpoklady, že se v Česku budou i nadále
zvyšovat zisky za dodávky leteckého cateringu, za technickou údržbu
letadel, opravárenské a handlingové služby atd. třetím subjektům. Že na
letištích výrazně porostou inkasa duty free prodejen, restaurací…
Ostatně, na „zlaté horečce“ (Klondike 1896–98) rovněž vydělávali
hlavně lodní společnosti, dodavatelé služeb a zboží. Díky ostré
konkurenci – cenové válce – mezi aeroliniemi je to dnes se zisky
z holé letecké přepravy obdobné jako se zbohatnutím většiny tehdejších
goldseekers. Díky nízkým cenám letenek se však letecká doprava stává
dostupnou pro ekonomicky slabší sociální vrstvy. Dochází tak
k demokratizaci letectví. Jak v čem. Nebylo by to v Evropě poprvé, co by
takováto konjunkce neodstrčitedlné motivovala rozprodat lukrativní části
státních aerolinií, a tak dosáhnout černých čísel. Krátkodobě
efektní. Ale v dlouhodobé perspektivě? Lze o ní hovořit?
nakladatel Všudybylu