• při kategorizaci hotelů není možné stanovit kompletně
unifikovaná kritéria • rád bych vyjádřil podiv na tím, že
odvětví, které České republice vydělává tolik peněz, je každou chvíli
řízeno někým jiným • pokud někdo věnuje péči životnímu
prostředí, jsou to hotelové řetězce • investice do bezpečnosti je
investicí do perspektivnosti jakéhokoliv hotelu • pokud něco lidi
odradí od cestování, je to nejistota •
Někdo potřebuje almaru jako hrom
30. 10. 2001
Nevím, co je na tom pravdy (rád bych věřil, že ani zbla), ale prý
jsou snahy dostat cestovní ruch pod životní prostředí a vyhlásit boj všem
hotelovým řetězcům, jakožto projevu globalizace. Pokud to skutečně kdosi
řekl, neví zřejmě chudák (ač „blahoslavení chudí duchem“), o čem
mluví. Hotelové řetězce opravdu mohou být, a některé bývají, v majetku
nadnárodních korporací. Řada z nich však je pouze v rámci jedné země a
mnohé volně sdružují charakterem obdobná zařízení, která využívají
synergie zájmu určitého typu klientů.
Rád bych vyjádřil podiv na tím, že odvětví, které České republice
vydělává tolik peněz, je každou chvíli řízeno někým jiným. Nechápu,
proč se zrovna cestovní ruch předává jako horký brambor. Nic o tom
nevím, ale jako účastníka hospodářské soutěže by mne mrzelo, kdybychom
měnili firmu.
Co se týče životního prostředí, jsem přesvědčen, že pokud mu někdo
věnuje péči, jsou to právě hotelové řetězce. Mohu-li hovořit za
mezinárodní hotely, především pak za Inter.Continental, všichni máme
v této oblasti perfektně zpracované standardy. Nejméně jednou ročně jsme
podrobováni kompletní kontrole. Dostaví se revize, která prověří a
vyplní dotazník s více než tisícem položek. Na konci je vynesen ortel,
jestli dotyčný pan ředitel věnuje ochraně životního prostředí
dostatečnou pozornost a zůstane-li nadále ředitelem, nebo ne. Obdobný
režim platí i u dalších mezinárodních řetězců. Mají tu výhodu, že
disponují světovým konw-how, kdy je dopodrobna rozpracováno, co a jak mají
hotely v oblasti životního prostředí dělat. Na ochranu životního
prostředí a ekologickou prevenci mají vyčleněny velké finanční
prostředky. Standardy, které musí náš hotel Inter.Continetal splňovat,
jsou mnohem tvrdší, než ty, které jsou zakotveny v legislativě České
republiky.
V rozhovoru „Právo hostů na bezpečí“ (Všudybyl 6/2001 str.
16–17) s top managery SBA Expert Security Agency pány Najmanem a Nohýnkem,
kteří mj. přispěli k tomu, že Holiday Inn Prague Congress Centre disponuje
nejmodernějšími prvky a systémem hotelové ostrahy, říkáme, že status
hosta byl ctěn civilizacemi všech epoch. Konstatujeme, že mnohé
bezpečnostní agentury mají problémy s rozkrádáním střeženého majetku
a se spolupachatelstvím. Každý hotel má svá specifika – koncepce jeho
účinné ostrahy rovněž. Stěžejním předpokladem odvádění kvalitní
bezpečnostní práce je ale udržení profesionálního odstupu od hotelového
personálu.
Investice do bezpečnosti je investicí do perspektivnosti jakéhokoliv hotelu.
V současné době se již nejedná pouze o to, že někdo přijde a okrádá
hosta v kavárně nebo vnikne do hotelového pokoje. Je to i otázka
tréninků v oblasti evakuace hotelu apod. Investice do bezpečnosti budou
rozhodně posilovat i po stránce pracovních sil. Ochranu a ostrahu hotelu
částečně zajišťujeme vlastním personálem, ale hlavně formou
spolupráce. S firmou, kterou najímáme, jsme spokojeni. Vážíme si toho,
že po dohodě, nejpozději jednou za půl roku, kompletně vymění svůj celý
personál tak, že se nám nestává, že by vznikaly jakékoliv „kamarádské
vztahy“ mezi hotelovým personálem a těmi, kteří mají střežit majetek
hotelu a hotelových hostů.
Hovoříme spolu krátce po manhattanské tragédii. V době, kdy bude
deváté vydání letošního Všudybylu na světě, může být už všechno
jinak. Přesto si vám dovoluji položit otázku, jaké je vaše přání do
budoucna?
Aby to všechno skončilo. Není až tak důležité, zdali za měsíc nebo za
půl roku, ale aby bylo zřejmé, kdy. „Válka v zálivu“ byla v podstatě
krátkou epizodou, která ovlivnila i tento hotel tak, že mu trvalo dva roky,
než začal opět dosahovat těch čísel, jichž dosahoval předtím. Nechci
být špatným prorokem, a nevím, mám-li tuto myšlenku vůbec vyslovit, ale
obávám se, že toto bude podstatně delší proces. Pokud něco lidi odradí
od cestování, tak je to právě nejistota, že není vidět na konec. Že
nikdo neví, s čím může počítat a že to, co se nedávno stalo v USA, se
může stát komukoliv. Řada lidí si bude hodně rozmýšlet někam
vycestovat. Ne proto, že by si mysleli, že by se jim tam mohlo něco stát,
ale proto, že by se jim mohlo stát, že se budou velmi obtížně dostávat
zpátky domů.
Anketním tématem devátého vydání Všudybylu je jednotná
kategorizace hotelů. Jsou české hotely, jako je např. váš, které
splňují kdysi platné závazné standardy vybavenosti, plochu pokojů atd.
Jsou ale i luxusní hotýlky zejména v historických památkově
chráněných objektech, které nemohou např. mít bazén, podzemní
parkoviště či velikost h některých hotelových prostor dle někdejších
závazných standardů. Přesto si zaslouží mít punc nejvyšší hotelové
kvality.
Je jedna věc, na kterou je stále zapomínáno, a to, že vůbec nehraje roli,
kolik kdo těch hvězdiček má na dveřích. Rozhodující je, kolik je host
ochoten zaplatit za služby, které dotyčný hotel poskytuje. Podle mého
názoru by měla existovat nějaká klasifikace a měla by být jednotná. Ale
vůbec si nemyslím, že by jakékoliv ministerstvo mělo být tou instancí,
která by měla tuto záležitost řídit či kontrolovat. To není jen můj
osobní názor, ale i mezinárodní hotelové asociace i HOTRECu, že není
možné stanovit kompletně unifikovaná kritéria. Jiné čtvereční metry
potřebuje hotel v městské zástavbě. Úplně jiné horský hotel. Jiné
ten, který je u vody, což souvisí i s vybavením, kterým mají
disponovat. Hotelový pokoj městského hotelu nemusí být tak prostorný,
protože hosté v něm bydlí zpravidla krátkodobě, zatímco někde u vody
či na horách, potřebuje mít jen na odkládání věcí almaru jako hrom,
jenom proto, aby se mu tam všechny vešly.
Rád bych nepatřičně podotkl, že nejen almaru, ale třeba někdo
potřebuje i pořádnou trafiku…
Paušalizování by mohlo někoho velmi poškodit, protože zrovna v jeho
podmínkách a v jeho regionu vše, co si kdo do jednotných zásad vymyslí,
nemusí být nutné. Proto by ony zásady měly být pouze doporučující.
Měly by informovat hoteliéry či majitele hotelů, co by ve svých hotelích
měli mít. Konečné rozhodnutí, protože oni to platí, musí být na nich a
ne na někom jiném už proto, že státní orgány cestovnímu ruchu zatím moc
nedaly. Nicméně, jednotná doporučující klasifikace by být měla, aby
např. investor, který staví nový hotel, věděl, jaké by měl mít jeho
hotel parametry a vybavení. Ale on by si měl rozhodovat, co potřebuje a co
nikoliv.