Největším koupelnového nábytku
02. 11. 2003
Dřevojas, výrobní družstvo, je největším českým výrobcem
koupelnového nábytku. Jeho doplňkovým programem je vybavování interiérů
na zakázku, zvláště hotelů, restaurací a administrativních budov.
S ohledem na své dominantní postavení v prodeji koupelnového nábytku se
věnuje vývoji nových typů a druhů v součinnosti s největšími
tuzemskými a evropskými výrobci zdravotnické keramiky. Současně se
zaměřuje na nové potřeby zákazníků, související s rekonstrukcí
bytového fondu. Na základě masivních investic je jeho výroba připravena
reagovat na všechny vývojové trendy trhu ve velkých i menších sériích
jednotlivých typů. Dřevojas je schopen vyrábět nábytek z plošného
materiálu, melaminovaných i dýhovaných DTD desek a dalších materiálů.
Disponuje vlastní sesazovnou. Další z obchodních aktivit Dřevojasu je
prodej sanitární keramiky, obkladů, dlažeb tuzemské a zahraniční výroby,
armatur, van, sprchových koutů a veškerých doplňků pro vybavení
koupelen.
Modernost, kvalita a stav koupelen jsou poměrně směrodatné pro
odhad míry očekávané (ne)spokojenosti účastníků zájezdů, lázeňských
pobytů a hotelových hostů vůbec. Pochopitelně ostatní vybavenost, služby
i prostředí, v němž se bude účastník zájezdu rekreovat nebo
lázeňský či hotelový host nacházet, jsou rovněž důležité. Základem
ale jsou základní věci. Také proto jsem si dovolil oslovit předsedu
výrobního družstva Dřevojas, firmy, která je největším českým
výrobcem koupelnového nábytku, Ing. Zdeňka Blažka. Pane předsedo, jak jste
se k tomuto oboru podnikání dostal?
Třiadvacet let jsem byl činný ve výrobě sanitární keramiky. Od výroby
přes prodej až po investice. Přitom jsem se důkladně seznámil s trhem
vybavení koupelen. Před dvěma lety jsem se pak stal vlastníkem majoritního
počtu hlasů výrobního družstva Dřevojas v situaci, kdy bylo
připravováno na konkurz. Uvědomil jsem si, že by byla škoda tuto výrobu
zrušit. Trh koupelnového nábytku je velmi blízký tomu, který znám.
Rozhodl jsem se proto, že se Dřevojas pokusím zachránit a dostat jej na
úroveň středně velké firmy s dobrým renomé.
Zachránil jste firmu, u níž (na rozdíl o řady větších) nejenže
dal stát ruce pryč, ale pravděpodobně ani nezaregistroval nějakých sto
lidských osudů.
Poté, co jsem přišel do Dřevojasu, jsem v první řadě musel zanalyzovat
stav. Učinit rozhodnutí, že veškeré odpisy a zisk, které firma vytváří,
budou minimálně osm až deset let reinvestovány. Pokud se v podniku
neinvestuje a pouze se z něj berou peníze (u některých firem je známo,
že tam „projí“ i odpisy), má pramalé předpoklady dostat se na
úroveň, která mu dá šanci na dlouhodobou existenci. Mé rozhodnutí bylo
vedeno racionální úvahou, že pro segment koupelnového nábytku je
v oblasti střední Evropy velký prostor. Není v něm taková konkurence
jako u některých jiných výrobků, takže při kvalifikované investici je
jej možné obsadit a rozvíjet byznys.
Ano, daří se vám expandovat a budovat image značky.
Dokonce tak, že už se nám Česko stává malým. Z analýz vyvozujeme, že
naše výrobky už pokrývají čtyřicet až padesát procent segmentu
koupelnového nábytku domácího trhu. Jsme nuceni vstupovat na trhy další.
Jsme na Slovensku, jdeme do Německa a především na východ Evropy.
Co vám dala doba, kdy jste byl „pouze“ vrcholovým manažerem?
V roce 1991 jsem stál u jednoho z prvních společných podniků
v Československu. Švýcarská firma Laufen koupila Jihočeskou keramiku,
kterou jsem řídil. Během deseti let se z ní podařilo vybudovat jednu
z nejmodernějších továren na výrobu sanitární keramiky na světě.
V tomto období jsem načerpal podstatnou část know how o vybavení koupelen
a hlavně o řízení a investování. Po roce 1999, poté co švýcarští
majitelé prodali celý holding Laufen španělské společnosti Roca, jsem měl
příležitost se poučit o filozofii řízení stoprocentně rodinné firmy.
Dnes to všechno zúročuji ve svitavském Dřevojasu.
Jak vás vnímali cizinci, s nimiž jste se pracovně potkával?
První tři roky po založení společného podniku to byl velký problém.
Obrovská nedůvěra ze strany majitelů a řídících pracovníků –
Švýcarů k českým lidem a především k českému managementu. Zda jsme
schopni kvalifikovaně řídit firmu bez okrádání majitelů. Dokážeme-li
nahradit švýcarské a německé kolegy. Po čtyřech letech došlo k obratu,
o čemž svědčí to, že jsem se stal předsedou představenstva Jihočeské
keramiky a Keramických závodů ve Znojmě, společností, v nichž další
dva členové představenstev byli Švýcaři. Jak rostla důvěra, rostly
i mé pravomoci. Také vnímání českého managementu. Ze zahraničních
manažerů tu nakonec nezbyl nikdo. Naopak, na akvizice mimo Česko byli
posílání čeští manažeři. Ať už na spuštění továrny do Thajska, na
reorganizaci nově koupené továrny v Bulharsku apod.
Díky angažmá u Laufenu jste poznal mnoho zemí…
Ano, měl jsem možnost poznat velkou část světa spjatou s aktivitami
koncernu Laufen. Byl jsem v Brazílii a krátkodobě v Thajsku. V Brazílii,
kde jsem ze zahraničních angažmá působil po Švýcarsku nejdelší dobu,
tamní kolegové Česko vnímali velice pozitivně. Byli u nás na stážích.
Seznámili se s úrovní naší výroby a technologiemi. Zjistili, že jsme
o něco výše než oni. Byli rádi, že se mohou poradit. Velmi jsme se
skamarádili.
Zpátky do Svitav, kde vaše družstvo živí spoustu rodin.
Rozhodně nejsme největším zaměstnavatelem ve Svitavách. Patříme už ale
mezi významné, protože máme přes sto zaměstnanců, kteří pravidelně
každý měsíc dostanou svoji výplatu. S místní samosprávou máme dobré
vztahy. Bohužel, její pravomoci a možnosti podpořit rozvoj podnikání jsou
nevelké. Chováme se, a musíme proto chovat, ve shodě s pořekadlem:
„Hledáš-li pomocnou ruku, nejspíš ji najdeš na konci svého ramene.“
Nemáme úlevy, daňové prázdniny, pozemky za symbolickou korunu apod.
Nedosáhneme na žádnou ze státních podpor, které jsou rozdávány
zahraničním investorům. Nerovné podmínky. To je to, co nás i řadu
dalších českých podnikatelů mrzí.
Ale že si je zasloužíme…
Samozřejmě, co jsme si kdy zvolili, to máme. Je třeba abychom vyvinuli
větší tlak. Ať už přes Hospodářskou komoru ČR nebo další instituce.
Rovné podmínky podnikání. Ne mu házet klacky pod nohy. Když jsem řídil
podnik se zahraniční majetkovou účastí, dbal jsem na to, aby byly
odváděny veškeré daně. Aby peníze zůstávaly v tomto státě, protože
jsou potřeba na mnoho důležitých věcí. Pokud to ale bude postupovat tímto
směrem, budeme nuceni hledat cesty, jak je zbytečně nevydávat (u řady
firem i na dotování konkurence), např. přesunem firmy v rámci zemí
Evropské unie nebo i mimo ni.