O ducha povznášejících spolcích
Nejkomplexnější v České republice
27. 02. 2002
Rozvoji cestovního ruchu úžasně napomohl vynález parního stroje a
posléze i spalovacího motoru a jejich uplatnění v dopravě. Rovněž pak
rozvoj železnic a podstatné zlepšení stavu pozemních komunikací, na nichž
se vedle kočárů a bryček začaly objevovat první bicykly a samohyby. Není
se proto co divit, že od poloviny devatenáctého století nastalo zakládání
společenstev a místních turistických klubů, které měly kromě ducha
povznášejících cílů přispívat i ve prospěch hospodářského rozvoje
svého kraje. Vznikaly i cyklistické kluby. Nejstarší CTC v roce 1878 ve
Velké Británii a v roce 1883 ANWB v Nizozemsku. První asociací, která
nesla ve svém názvu slovo „turistika“, byla norská Den Norske
Turistforening, založená v roce 1868. Brzy poté se objevily
i motoristické a automobilové kluby. První – RAC – byl založen
v roce 1897 v Anglii, po něm následovalo v roce 1899 Skotsko (RSAC),
1900 Maďarsko (MAK), 1902 USA (AAA) a Nový Zéland (NZAA) atd.
Český turismus s vůní benzínu
Počátek historie současného Autoklubu České republiky je datován na
únor roku 1904, kdy se konala ustavující valná hromada Českého klubu
motocyklů a na březen téhož roku, kdy proběhla ustavující valná hromada
Českého klubu automobilistů. V roce 1910 došlo ke splynutí obou klubů do
jediného, který nadále nesl název Český klub automobilistů. 8. března
1922 byla svolána mimořádná valná hromada za účelem změny dosavadního
názvu na „Autoklub Republiky československé (ARČ, AKRČs)“. Tento návrh
byl jednomyslně přijat. AKRČs se výraznou měrou podílel na pořádání a
organizování sportovních podniků v republice a mezi jeho členy patřilo
mnoho mezinárodně uznávaných motoristických sportovců. V roce
1925 Autoklub Republiky československé zakoupil dům v dnešní Opletalově
ulici. Po přestavbě objektu došlo 25. března 1929 k jeho slavnostnímu
otevření. Budova se stala až do roku 1938 centrem spolkového
motoristického života v Československé republice. Prudký rozvoj AKRČs
spojený s rozvojem automobilismu byl zastaven až v období II. světové
války. V roce 1945 byla činnost AKRČs krátce obnovena, aby byla v roce
1948 opět zakázána. K obnovení tradice AKRČs došlo na ustavující
valné hromadě Autoklubu Republiky československé v roce 1990. Po
rozdělení Československé republiky byl změněn název na současný
Autoklub České republiky (AČR).
Na dvě stě tisíc členů
V současné době AČR registruje na dvě stě tisíc členů sdružených
v téměř sedmi stech klubech po celé České republice. Autoklub České
republiky v roce 1990 začal postupně budovat své základní funkce.
V první řadě zorganizoval aktivity, které jsou běžně provozovány
autokluby ve světě. Zaměřil se i na speciální aktivity pro zdravotně
postižené motoristy, karavanisty, kluby historických vozidel, značkové
kluby a přípravu řidičů v autoškolách. Vedle těchto oblastí se
Autoklub značně angažuje v automobilovém i motocyklovém sportu a
kartingu. Na okraji zájmu nezůstala ani oblast služeb motoristům. Ta
v prvním období směřovala do oblasti informatiky, prodeje mezinárodních
dokumentů FIA, právní a technické pomoci motoristům, realizované
některými kluby. Po důkladném zvažování způsobu a možnosti
provozování asistenčních služeb založil Autoklub České republiky
v prosinci roku 1994 akciovou společnost služeb pro motoristy
s celorepublikovým dosahem pod názvem „Autoklub Bohemia Assistance“,
zkráceně ABA.
• ABA – prvním nositelem mezinárodního certifikátu kvality
ISO 9001 v Česku ve své kategorii služeb • profilujeme se jako
služba motoristům, která jim pomáhá nejenom v nouzových situacích
• prostřednictvím smluvních partnerů zajišťujeme asistenční
služby u nás i po celé geografické Evropě • koeficient
spokojenosti zákazníků • jedna reklamace na 3195 zásahů
• klienti jsou vybaveni kartami a mají právo čerpat z našeho
slevového programu • Zelená vlna Českého rozhlasu vysílá
z prostor Autoklubu Bohemia Assistance a ABA má pro tuto činnost ve svém
stavu vyčleněno dvanáct lidí • v Praze a ve Středočeském kraji
se odehrává zhruba šedesát procent silničního provozu celé České
republiky • systém zelených andělů byl v roce 2001 oceněn jako
čin roku v rámci udělování „Zlatého volantu“ •
S blížícím se velikonočním stěhováním národů a
očekávaným motoristickým běsněním jsem pro třetí – jarní –
vydání Všudybylu požádal o rozhovor předsedu představenstva Autoklubu
Bohemia Assistance, a.s. Ing. Petra Bolda. Pane předsedo, co je těžší,
vyhrávat automobilové závody nebo řídit (obzvláště v tomto pro mnohé
řidiče kolapsovém období) asistenční firmu tak, aby byla
úspěšná?
Motorismem se zabývám již řadu let. Závodil jsem téměř třicet let.
Absolvoval všechny typy motoristických soutěží včetně závodů do vrchu,
mistrovství Evropy, závody na okruzích s různými typy vozidel. Jsem
zakládajícím členem Metalexu – firmy, která se do dneška zabývá
výrobou speciálních a sportovních automobilů. Do čela Autoklubu Bohemia
Assistance jsem se dostal shodu okolností už proto, že jsem byl zaměřený
spíše technicky. Nikdy v životě mne nenapadlo, že se budu věnovat
obecnému a sportovnímu motorismu, které Autoklub České republiky
zaštiťuje. Každá věc je pro člověka výzvou. Nejen vyvíjet sportovní
automobily je hrozně zajímavé, ale každý problém, který člověk začne
řešit. A je jedno z jaké oblasti. Je-li důsledný, výsledky se musí
dostavit.
ABA se profiluje jako služba motoristům, která jim pomáhá nejenom
v nouzových (vámi zmiňovaných kolapsových), ale i v každodenních
dopravních situacích. Naším firemním sloganem je: „Pomoc v nouzi a
výhody denně“. Od prvopočátku jsme se zaměřili na kvalitu. V oblasti
motoristické asistence jsme prvními nositeli mezinárodního certifikátu
kvality ISO 9001. Za sedm let existence jsme se stali největší a
nejkomplexnější asistenční službou v České republice.
Část asistenčního servisu ale realizujete prostřednictvím
smluvních partnerů.
Kromě celého území České republiky, kde jich máme přes dvě stě
čtyřicet (tak, aby byly minimální dojezdové vzdálenosti), zajišťujeme
prostřednictvím partnerů asistenční služby po celé geografické Evropě.
Ve všech zemích máme jednoho až dva se dvěma celoplošnými sítěmi. Když
dojde k jakémukoliv problému a oslovený partner není schopen včas
reagovat, máme v rezervě nejméně jeden až dva další subjekty, které
našemu klientovi pomohou.
Pochopitelně, podle pravidel ISO 9001 garantujeme i kvalitu služeb
smluvních partnerů. V souladu s plněním přísných podmínek ISO
9001 permanentně kontrolujeme kvalitu jimi odváděných služeb. Pro firmy
působící v České republice organizujeme školení a vybavujeme je
pomůckami, odtahovými vozidly atd. Zavedli jsme dva systémy kontroly. Jeden,
klasický, je zaměřený na dodržování závazných pravidel, předpisů,
vybavení, čistoty vozidel atd. Druhý se zabývá průběžným monitoringem
spokojenosti zákazníků. Máme na to speciálně vyčleněné pracoviště. To
na základě informací z databáze zásahů navazuje kontakty s klienty.
Formou rozhovoru získáváme poznatky o průběhu zásahu. Ptáme se
zákazníků, jak byli spokojeni s odvedenou službou. Permanentně sledujeme
koeficient spokojenosti. V podstatě se jedná o interní audity, které nám
slouží k dalšímu vylepšování služeb.
A je co vylepšovat?
Vždycky. Přesto, že počet reklamací je velmi nízký. V roce 2001, kdy
jsme realizovali 44 738 zásahů, jsme řešili 14 oprávněných reklamací.
Tedy jednu reklamaci na 3 195 zásahů. Nicméně absence stížností ještě
nemusí odrážet spokojenost. Právě proto jsme zavedli systém aktivního
zjišťování spokojenosti zákazníků. Před třemi lety, kdy jsme audit
spokojenosti startovali, jsme měli obavy, jaké budou reakce klientů. Musím
konstatovat, že jsem byl velmi příjemně překvapen pozitivní odezvou,
kterou kvitovali náš následný zájem slyšet jejich názory na
odvedenou práci.
Jaká je vaše další každodenní spolupráce s motoristy?
Od začátku jsme realizovali karetní systém. Naši klienti jsou vybaveni
kartami, ať už přímo nebo prostřednictvím našich partnerů –
pojišťoven. Všichni mají právo čerpat ze slevového programu. Disponujeme
rozsáhlou sítí partnerů, kteří jim poskytují slevy při nákupech
zejména motoristického zboží, jako jsou např. pneumatiky Barum či
autoskla. Máme smlouvu se sítí Auto Štangl, která jim poskytuje slevy na
opravy, náhradní díly atd. Slevy jim ale poskytují i některé hotely a
další subjekty.
Letošní zima motoristy poměrně dost natrápila. I ten, kdo
nejezdí, se o tom mohl dozvídat z aktuálních dopravních zpráv
společného vysílání Zelené vlny Českého rozhlasu a ABA.
Významným zlomem v naší práci byl rok 2002. Tehdy jsme začali
monitorovat dopravní situaci v celé České republice. Provozujeme zřejmě
nejvýznamnější středisko orientované na sběr a distribuci silničních
dopravních informací. Motoristům se tak dostávají aktuální informace pro
to, aby se mohli rozhodovat, zda např. vyčkají v koloně nebo raději zvolí
objížďku nebo dokonce odloží cestu. To má velký význam nejen pro ně,
pro ušetření času a případně i peněz spojených s neplánovaným
prodlením, ale i pro bezpečnost silničního provozu. Za tím účelem jsme
se spojili s Českým rozhlasem, jehož dopravní zpravodajství má již
historicky významné místo ve vysílání. Jeho Zelená vlna funguje
pětadvacet let. Český rozhlas Zelenou vlnu nyní vysílá z našich prostor
a ABA má pro tuto činnost ve svém stavu vyčleněno dvanáct lidí na plný
pracovní úvazek. Ti z mnoha zdrojů sbírají dopravní informace,
zpracovávají je a verifikují.
ABA provozuje dvě letadla.
Ano, ta se pravidelně zabývají monitoringem dopravy v pátek na výjezdech a
v neděli odpoledne na příjezdech do hlavního města. V Praze a ve
Středočeském kraji se odehrává zhruba šedesát procent silničního
provozu celé České republiky. Pochopitelně se nesoustřeďujeme pouze na
tuto oblast. Pro letošní rok v případě větší dopravní kumulace třeba
v Brně v rámci veletrhů, Velké ceny apod. nebo v Českých Budějovicích
v době konání výstavy „Země živitelka“, či kolem Šternberka, když
se jede proslulý závod do vrchu atd., pokud to počasí umožní, budeme
vysílat zprávy přímo z leteckého pozorování.
Co vám loni udělalo největší radost?
S Českým rozhlasem jsme iniciovali systém zelených andělů. Podařilo se
nám tak podchytit iniciativu řadových motoristů, kteří se dobrovolně
snaží pomáhat svým spoluobčanům. Volají na naši centrálu 0800/
124 000, což je bezplatná linka, a předávají nám informace, které
ověřujeme a zpracováváme. Systém zelených andělů byl v roce
2001 oceněn jako čin roku v rámci udělování „Zlatého volantu“.