Politika hospodářské a sociální soudržnosti patří vedle zemědělské politiky k nejvýznamnějším evropským agendám. Evropská unie na ni vynakládá víc než třetinu společného rozpočtu. Hlavní nástroj realizace evropské politiky hospodářské a sociální soudržnosti představují fondy Evropské unie. Právě jejich prostřednictvím se rozdělují finanční prostředky určené ke snižování ekonomických a sociálních rozdílů mezi členskými státy a jejich regiony.
Regionální politika Evropské unie, nazývaná též politika hospodářské a sociální soudržnosti či kohezní politika, je odrazem principu solidarity uvnitř Evropské unie. V souladu s ním bohatší státy přispívají na rozvoj chudších států a regionů, aby se zvýšila kvalita života obyvatel celé Evropské unie. Podle evropských nařízení má politika hospodářské a sociální soudržnosti za úkol podporovat harmonický a udržitelný rozvoj ekonomických činností, vysokou úroveň zaměstnanosti, ochranu a zlepšování životního prostředí na území Evropské unie.
Teritoriální koheze, tedy podpora územní provázanosti a soudržnosti Unie, představuje třetí pilíř hospodářské a sociální soudržnosti. Významná role v této souvislosti patří přeshraniční, nadnárodní a meziregionální spolupráci. Ve středu zájmu spolu s důrazem na udržitelný růst, inovace a konkurenceschopnost stojí vytváření otevřené, flexibilní a soudržné společnosti s vysokou mírou zaměstnanosti. Politika hospodářské a sociální soudržnosti je naplňována prostřednictvím strukturálních fondů a Fondu soudržnosti.
Strukturální fondy jsou určeny pro chudší anebo jinak znevýhodněné regiony (např. venkovské oblasti a problémové městské čtvrti, upadající průmyslové aglomerace, oblasti s geografickým nebo přírodním znevýhodněním, jako např. ostrovy, hornaté kraje, řídce osídlená území a pohraniční regiony). Peníze ze strukturálních fondů jsou čerpány v rámci několikaletých cyklů, tzv. programových období, a na základě jasně definovaných cílů a priorit. Existují dva strukturální fondy: Evropský fond pro regionální rozvoj a Evropský sociální fond.
Evropský fond pro regionální rozvoj je objemem peněz největší ze strukturálních fondů. Zaměřuje se na modernizaci a posilování hospodářství. Jelikož jsou jeho prostředky určeny pro všechny tři cíle programového období 2007–2013, má široký záběr. Jsou z něj podporovány investiční (infrastrukturní) projekty, jako např. výstavba silnic a železnic, odstraňování ekologických zátěží, budování stokových systémů, posilování inovačního potenciálu podnikatelů, rozvoj a obnova sportovních areálů, rekonstrukce kulturních památek, výsadba regenerační zeleně, výstavba či oprava infrastruktury pro poskytování zdravotní péče, zavádění služeb elektronické veřejné správy apod.
Evropský sociální fond podporuje aktivity v oblastech zaměstnanosti a rozvoje lidských zdrojů. Svých cílů dosahuje například posilováním sociálních programů členských států, pomáháním rizikovým skupinám obyvatel, podporou rovných příležitostí na trhu práce a zlepšováním mobility pracovních sil v rámci Evropské unie. Evropský sociální fond podporuje neinvestiční (neinfrastrukturní) projekty, jako např. rekvalifikaci nezaměstnaných nebo speciální programy pro osoby se zdravotním postižením, děti, mládež, etnické menšiny a další znevýhodněné skupiny obyvatel, tvorbu inovativních vzdělávacích programů pro zaměstnance, rozvoj institucí služeb zaměstnanosti, rozvoj vzdělávacích programů apod.
Fond soudržnosti, jinak také Kohezní fond, je na rozdíl od strukturálních fondů určen na podporu rozvoje chudších států, nikoli regionů. Podobně jako u Evropského fondu pro regionální rozvoj jsou z něj podporovány investiční (infrastrukturní) projekty, avšak jen se zaměřením na dopravní infrastrukturu většího rozsahu (např. transevropské sítě) a ochranu životního prostředí, nově i na oblast energetické účinnosti a obnovitelných zdrojů energie. Členský stát má možnost čerpat prostředky z Fondu soudržnosti, pokud jeho hrubý národní důchod na obyvatele nepřekročí 90 % průměru Evropské unie a zároveň má sestavený program vedoucí ke splnění podmínek hospodářského sbližování (tzv. konvergenční program).
Nejen podpora cestovního ruchu, ale především rozvoj území
07. 05. 2013
S ředitelkou Odboru řízení operačních programů
Ministerstva pro místní rozvoj České republiky Ing. Lumírou Kafkovou se
potkáváme 4. dubna 2013 před 76. setkáním Ligy pro cestovní ruch,
tentokrát s místopředsedou Evropského parlamentu Oldřichem Vlasákem,
v jehož gesci je kohezní politika Evropské unie. V Evropském parlamentu
má na starosti evropské fondy – finanční prostředky, které jsou
uvolňovány na projekty s cílem zvyšování konkurenceschopnosti regionů
Evropské unie.
Paní ředitelko, výkonnost cestovního ruchu úzce souvisí
s územním rozvojem. Tedy i s každodenním životem měst a obcí. A byť
se např. ústecká Matiční ulice, mostecký Chánov a další obyvateli
Česka zdevastovaná sídliště čas od času stávají turistickou atrakcí,
cestovatele zpravidla odrazují od návštěv měst a obcí, kde se podobná
místa vyskytují.
Podpora regionálního rozvoje jde bezprostředně přes náš resort, a to
z Integrovaného operačního programu – podpora bydlení a revitalizace
prostředí v městech po celé České republice nad dvacet tisíc obyvatel.
Možnost požádat o evropské dotace z evropských strukturálních fondů
mělo dvaašedesát měst České republiky. Využilo ji dvaačtyřicet z nich.
Jejich radnice předložily integrovaný plán rozvoje města a nyní
úspěšně čerpají evropské peníze. V rámci podpory bydlení se to
právě týká problémových sídlišť, v nichž žijí nízkopříjmové
skupiny obyvatel a bývá zde vyšší míra kriminality. Je totiž rozumné, a
hlavně levnější, investovat finanční prostředky raději do prevence než
do restrikcí a nápravy škod. To v praxi znamená kultivovat prostředí
takových sídlišť – jejich domy a okolí i volnočasové aktivity tamní
mládeže.
K podpoře, která se váže k sociální integraci, patří
i transformace pobytových zařízení. V jednotlivých krajích byla
vytipována větší zařízení, která se daří adaptovat na jiné typy
sociálních pobytových služeb lépe podporující začlenění uživatelů do
společnosti. Uplatňuje se také investiční podpora vzniku komunitních
center v sociálně vyloučených lokalitách. Do sféry sociální integrace
spadá i podpora sociálního podnikání – podnikatelských záměrů
skýtajících pracovní uplatnění hendikepovaných spoluobčanů.
V neposlední řadě je prostřednictvím Integrovaného operačního programu
podporována i oblast zdravotní péče, kdy jsou v krajích vytipována
specializovaná zdravotnická centra, pro něž je za evropské peníze
pořizována špičková diagnostická technika.
Dotační prostředky šly i na zpracování či aktualizaci územních plánů
obcí. Zde ale byl obrovský převis poptávky už proto, že malé obce na
takovou administrativu mnoho finančních zdrojů nemají.
Na
podporu regionálního rozvoje nejsou zaměřeny pouze oblasti zmiňované
v našem Integrovaném operačním programu, ale i další, v jejichž rámci
se na rozvoji území podílejí evropské peníze. Sem např. spadá oblast
veřejné územní správy, kde jsou dotace směřovány na zavádění
informačních a komunikačních technologií. Nejrozšířenější projektem
podporovaným z těchto dotací jsou kontaktní místa veřejné správy, tzv.
Czech Point. K dispozici je přes pět tisíc takových kontaktních míst
i v těch nejmenších obcích, což je pro tamní obyvatele nesmírně
přínosné, protože styk s úřady mohou vyřizovat z míst, kde trvale
žijí, a ne kvůli tomu (někdy i velmi komplikovaně) cestovat do spádových
měst a obcí.
Oblast zvyšování kvality veřejných služeb se také váže k záchrannému
integrovanému systému. Za přispění evropských dotací jsou propojovány
všechny jeho složky tak, aby byly ještě rychlejší, kvalitnější a
dostupnější při řešení krizových situací, včetně těch největších
jako jsou např. povodně, větrné smrště atd. I tam se za evropské peníze
nakoupilo množství špičkové techniky. Patří sem i řada věcí, které
napomáhají v prevenci kriminality.
V rámci minulé akce Ligy pro cestovní ruch na téma
„Židovské památky jako atraktivní turistické cíle“ vyjádřili
vrcholoví představitelé Federace židovských obcí v České republice
Ministerstvu pro místní rozvoj ČR uznání za součinnost při realizaci
síťového projektu Deset hvězd, zaměřeného na revitalizaci židovských
památek.
To, že se v rámci tohoto projektu na území České republiky opravuje
spousta objektů, je rozhodně užitečné. Týká se to nejen židovských
pamětihodností, ale i dalších historicky cenných nemovitostí. Vesměs to
všechno jsou národní kulturní památky. V oblasti jejich podpory a podpory
památek UNESCO máme řadu projektů, které jsou v této době již
dokončené nebo byly zrealizovány jejich významné části.
Z pamětihodností opravených z prostředků Integrovaného operačního
programu si určitě zaslouží být zmíněna brněnská vila Tugendhat nebo
oblast, která souvisí se zámkem, zámeckým pivovarem, muzeem a jezuitskou
kolejí v Jindřichově Hradci. Další opravená, zrekonstruovaná a
koncepčně nově pojatá pamětihodnost je např. areál Vysokých pecí ve
Vítkovicích, kde vzniklo úžasné kongresové centrum. V běhu jsou opravy
Velehradu, Lednice, litomyšlského návrší, kde je vícero objektů, nebo
klášterů v Teplé či v Plasech. Objektů je celá řada. Prakticky
v každém z krajů jsou jedna či dvě takové pamětihodnosti – národní
kulturní památky či památky UNESCO, podporované z Integrovaného
operačního programu. Tyto kroky Evropské unie jsou ale nejen věcí podpory
cestovního ruchu, ale především rozvoje daných území České
republiky.