Nejen Japonci, ale i Češi
25. 02. 2001
• pozitivní signály v cestovním ruchu • Češi objevují krásy a kouzlo dovolených v České republice • když do České republiky přicházejí schopní investoři • Česko středoevropským El Dorádem • domácí cestovní ruch přispívá k oživení podnikatelských aktivit malého a středního stavu • povinné jištění cestovních kanceláří povede k větší stabilitě -
Pane místopředsedo, potkáváme se při příležitosti
položení základního kamene polyfunkční budovy Charles Square Centra
společnosti Golub-Europe, L.L.C. v Praze na Karlově náměstí. Proč jste
přijal pozvání?
Jsem rád, když do České republiky přicházejí schopní investoři
přinášející užitek a prosperitu nejen sobě, ale i našim firmám a
ekonomice. Vím, že tuto stavbu bude realizovat Metrostav. Že v hotovém
objektu pak budou sídlit nejen česká zastoupení nadnárodních
společností, ale i česká klientela. Jsem přesvědčen, že si tak, jako
Karlovo náměstí v Praze, i další místa po celé České republice, si
zaslouží, aby na nich vyrůstaly nové objekty, které je zkrášlí.
Poměrně hojně navštěvuji parlament. Často se neubráním pocitu
vyjádřenému v nadsázce, že Poslanecká sněmovna je světem, kde je zhruba
200 lidí stavěno do role specialistů na všechno. Do role sboru, kterému se
říká oficiálně zákonodárný. Dokážete si Vy, jeho místopředseda,
uhájit svět, kam je cizím vstup zapovězen? Prostor a čas pro své
nejbližší?
Přesto, že to pro mou rodinu není příjemné, jsem-li 90 % veškerého
času z domova, pokud potřebujeme, dokážeme si pro sebe čas najít. Ať už
na krátké dovolené nebo na nějaké společné akce. Mám štěstí, že to
manželka i syn chápou a že mi jsou velikou oporou.
Pane inženýre, přesto, že jste v parlamentní hierarchii
povýšil na post místopředsedy Poslanecké sněmovny, není to tak dávno, co
jsem se s Vámi, coby předsedou Hospodářského výboru potkával na
jednáních Podvýboru pro obchod a cestovní ruch. Jak pohlížíte na vývoj
cestovního ruchu v České republice?
V oblasti cestovního ruchu – v tomto hospodářském multioborovém
odvětví – trvale vnímám velmi pozitivní signály. Když se ve Všudybylu
(ale nejen v něm) dočítám, jak poměrně úspěšně si v nesmírně
tvrdé globální konkurenci vedou České aerolinie, často si vzpomenu na
heslo našich dědů o tom, že vzduch je naše moře. Česká republika nejen
že nedisponuje opravdovým mořem, ale ani ropou jako např. Norsko a ani
v jiných komoditách nejsme zrovna surovinovou velmocí. Hospodářský
experiment „privatizace po česku“ (finanční transfery mimo systém
českého hospodářství) i vyklízení perspektivních trhů (ať pod
jakoukoliv záminkou) zpustošily to, co zde usilovnou prací mnoha generací
vznikalo sto a více let. To ale, čím je Česká republika nadmíru obdařena
jsou historie, architektura, kultura a přírodní krásy. To je jeden
z největších kapitálů naší země. Bohužel, zřejmě už proto, že doma
nikdo není prorokem, nás toto národní bohatství učí objevovat a hlavně
hospodářsky doceňovat, ze zahraničí. Ať v pozitivním smyslu, neb jsme
zemí hojně navštěvovanou a zahraniční investoři u nás investují do
rozvoje turistické infrastruktury; tak v negativním – i v oblasti
cestovního ruchu jsme jakýmsi středoevropským El Dorádem, protože velká
část peněz, které firmy a společnosti díky České republice vygenerují,
jde mimo náš ekonomický systém. Přesto, že podle předběžných údajů
ČNB dosáhly devizové příjmy ze zahraničního cestovního ruchu za
leden – září 2000 2,2 mld USD, což je o 4,6 % méně, než ve stejném
období roku 1999, dá se opět očekávat, že příjem ze zahraničního
cestovního ruchu za loňský roku bude opět oscilovat kolem 140 miliard
korun. Devizové příjmy ze zahraničního cestovního ruchu představují
10,5 % exportu ČR a tvoří 6 % hrubého domácího produktu. To jsou pro mne
fakta nebo chcete-li pozitivní signály, které přispívají k úspěchům
současné vlády, v průběhu jejíhož působení, poprvé od revoluce,
dochází k hospodářskému oživení a k růstu hrubého domácího
produktu.
Pane místopředsedo, navštívil jste Japonsko. Umožnila Vám tato
cesta vidět Českou republiku jinak, z jiné perspektivy, než
doposud?
Až při své návštěvě Japonska jsem pochopil, co lidi z takové dálky
(téměř z druhého konce světa) do České republiky přivádí. Mimo jiné
je to např. urbanistika, kamenné historické památky. U nich, v Japonsku,
je to především o dřevu a papíru. Náš svět je pro ně něco téměř
neuvěřitelného. Už nemívám pobavený úsměv, vidím-li japonskou skupinu
ověšenou foťáky a kamerami. Návštěva toho, co nám je samozřejmostí, je
pro ně jistě obrovským zážitkem.
Zatím hovoříme o příjezdovém cestovním ruchu. Jak vnímáte
trendy v domácím cestovním ruchu a v outgoingu?
S potěšením mohu konstatovat, že nejen Japonci, ale i Češi začínají
objevovat krásy a kouzlo dovolených v České republice. Není to jenom
otázka hospodářských aspektů – že čeští turisté místo toho, aby
nakupovali služby v zahraničí, je nakupují doma. Pochopitelně, tento trend
přispívá k oživení podnikatelských aktivit zejména malého a středního
stavu a napomáhá prosperitě českých regionů.
Co se týče zahraničních zájezdů, jsem přesvědčen, že jsme
v Parlamentu udělali kus práce i pro outgoing. Ostatně, i prodej
zahraničních zájezdů přináší do státní pokladny nemalé prostředky.
Povinné jištění cestovních kanceláří podle mého názoru povede
k větší stabilitě v této oblasti podnikání.