Nejdynamičtější v Evropě
04. 05. 2002
• České dráhy v nákladní dopravě nejdynamičtější
evropskou železnicí • autovlakem z Prahy do Košic •
Jídelní a lůžkové vozy jedním z nejlepších catererů •
renomované železniční společnosti mají své cestovní kanceláře
• železnicí na Jadran • tři a půl hodiny Praha –
Berlín i Praha – Vídeň •
Co má mototuristika společného se železnicí? Například
autovlaky, na něž a mnohé další věci jsem se ptal generálního ředitele
Českých drah Ing. Dalibora Zeleného.
Autovlaky provozujeme na rameni Praha, Poprad a chystáme je až do Košic.
Dalšímu rozšíření brání nedostatek speciálních vozů a cena této
služby, která je akceptovatelná pro západní Evropany, ale méně už pro
naše občany.
Součástí řazení autovlaků jsou jídelní a lůžkové vozy
stejnojmenné akciové společnosti, slavící desáté výročí.
Jídelní a lůžkové vozy, a.s. považujeme my i sousední železnice za
jednu z nejlepších evropských železničních cateringových společností.
Máme zájem ji podpořit kapitálovou účastí. Pro Jídelní a lůžkové
vozy by to znamenalo větší jistotu a podporu při pronikání na cizí
železnice, kde již dnes mají velké úspěchy. Naším vstupem by byly
zajímavější i pro další partnery.
Cestovní kancelář je organizační složkou Českých drah.
Téměř všechny velké renomované železniční společnosti mají nebo jsou
majetkově propojeny s cestovními kancelářemi. Je to obchodně výhodné.
Domníváme se ale, že se naší cestovní kanceláři bude lépe dařit,
nebude-li až tak striktně vázána specifickými předpisy, jimiž se řídí
železniční společnost. Bezprostředně po vzniku akciové společnosti
chceme zahájit proces odčlenění cestovní kanceláře do dceřinné
společnosti. Zde bude moci flexibilněji fungovat a spolupracovat, a to
i kapitálově, s dalšími partnery.
Ve druhém dubnovém týdnu jste uskutečnili pokus o rychlostní rekord
na tratích českých železnic.
Ano, na úseku Brno – Břeclav jsme s rakouskou lokomotivou a českými vozy
dvakrát dosáhli rychlosti dvě stě kilometrů za hodinu. Pokud by trať
disponovala mimoúrovňovými přejezdy, je tedy schopna být provozována touto
rychlostí. Prokázalo se, že české firmy umí za východní peníze (daleko
levněji) postavit západní kvalitu. S certifikací na takovouto stavbu se
teď budou schopny uplatňovat v zemích Evropské unie. Pro České dráhy to
znamená další krok ve zvyšování rychlosti tam, kde to má smysl.
Připravujete nějakou novou zajímavou nabídku?
Pro turistickou sezónu 2003 budeme prostřednictvím své cestovní
kanceláře nabízet zajímavé spojení na Jadran. Bude cenově velmi
přístupné, bezpečnější a určitě i pohodlnější než dosavadní
přeprava autobusem.
První koridor Děčín – Praha – Česká Třebová – Brno –
Břeclav bude hotov o zhruba půl roku později, než bylo předpokládáno.
To proto, že nemohly být včas zahájeny práce na dvou úsecích
financovaných z evropských fondů. Schvalovací proces byl delší, než jsme
u nás zvyklí. Pro cestující je ale důležité, že výroba jednotek
s naklápěcí skříní „Pendolino“ probíhá přesně podle plánu. Ten
pečlivě hlídáme nejen my, ale i financující banky. Takže v červnu
příštího roku by ve zkušebním provozu měl jezdit první vlak schopný
překonat vzdálenost Praha – Berlín a Praha – Vídeň přibližně za
tři a půl hodiny.
Loňské desáté vydání Všudybylu (str. 31) informovalo, že jste
převzal ocenění Evropského střediska pro výzkum trhu.
České dráhy byly vyhodnoceny jako nejdynamičtější železnice v oblasti
nákladní dopravy v Evropě. Už druhý rok po sobě se nám podařilo udržet
si čtvrté místo v oblasti mezinárodní nákladní přepravy. V loňském
roce jsme byli navíc v oblasti tranzitní přepravy druzí po Deutsche Bahn.
To je důkazem správnosti naší obchodní politiky. Daří se nám eliminovat
klesající přepravu tradičních substrátů přepravou mezinárodní včetně
kontejnerové, která je dlouhodobě profitabilní a perspektivní.