Menu

Nejdynamičtější v Evropě

04. 05. 2002

• České dráhy v nákladní dopravě nejdynamičtější evropskou železnicí • autovlakem z Prahy do Košic • Jídelní a lůžkové vozy jedním z nejlepších catererů • renomované železniční společnosti mají své cestovní kanceláře • železnicí na Jadran • tři a půl hodiny Praha – Berlín i Praha – Vídeň • 

Co má mototuristika společného se železnicí? Například autovlaky, na něž a mnohé další věci jsem se ptal generálního ředitele Českých drah Ing. Dalibora Zeleného.
Autovlaky provozujeme na rameni Praha, Poprad a chystáme je až do Košic. Dalšímu rozšíření brání nedostatek speciálních vozů a cena této služby, která je akceptovatelná pro západní Evropany, ale méně už pro naše občany.

Součástí řazení autovlaků jsou jídelní a lůžkové vozy stejnojmenné akciové společnosti, slavící desáté výročí.
Jídelní a lůžkové vozy, a.s. považujeme my i sousední železnice za jednu z nejlepších evropských železničních cateringových společností. Máme zájem ji podpořit kapitálovou účastí. Pro Jídelní a lůžkové vozy by to znamenalo větší jistotu a podporu při pronikání na cizí železnice, kde již dnes mají velké úspěchy. Naším vstupem by byly zajímavější i pro další partnery.

Cestovní kancelář je organizační složkou Českých drah.
Téměř všechny velké renomované železniční společnosti mají nebo jsou majetkově propojeny s cestovními kancelářemi. Je to obchodně výhodné. Domníváme se ale, že se naší cestovní kanceláři bude lépe dařit, nebude-li až tak striktně vázána specifickými předpisy, jimiž se řídí železniční společnost. Bezprostředně po vzniku akciové společnosti chceme zahájit proces odčlenění cestovní kanceláře do dceřinné společnosti. Zde bude moci flexibilněji fungovat a spolupracovat, a to i kapitálově, s dalšími partnery.

Ve druhém dubnovém týdnu jste uskutečnili pokus o rychlostní rekord na tratích českých železnic.
Ano, na úseku Brno – Břeclav jsme s rakouskou lokomotivou a českými vozy dvakrát dosáhli rychlosti dvě stě kilometrů za hodinu. Pokud by trať disponovala mimoúrovňovými přejezdy, je tedy schopna být provozována touto rychlostí. Prokázalo se, že české firmy umí za východní peníze (daleko levněji) postavit západní kvalitu. S certifikací na takovouto stavbu se teď budou schopny uplatňovat v zemích Evropské unie. Pro České dráhy to znamená další krok ve zvyšování rychlosti tam, kde to má smysl.

Připravujete nějakou novou zajímavou nabídku?
Pro turistickou sezónu 2003 budeme prostřednictvím své cestovní kanceláře nabízet zajímavé spojení na Jadran. Bude cenově velmi přístupné, bezpečnější a určitě i pohodlnější než dosavadní přeprava autobusem.

První koridor Děčín – Praha – Česká Třebová – Brno – Břeclav bude hotov o zhruba půl roku později, než bylo předpokládáno.
To proto, že nemohly být včas zahájeny práce na dvou úsecích financovaných z evropských fondů. Schvalovací proces byl delší, než jsme u nás zvyklí. Pro cestující je ale důležité, že výroba jednotek s naklápěcí skříní „Pendolino“ probíhá přesně podle plánu. Ten pečlivě hlídáme nejen my, ale i financující banky. Takže v červnu příštího roku by ve zkušebním provozu měl jezdit první vlak schopný překonat vzdálenost Praha – Berlín a Praha – Vídeň přibližně za tři a půl hodiny.

Loňské desáté vydání Všudybylu (str. 31) informovalo, že jste převzal ocenění Evropského střediska pro výzkum trhu.
České dráhy byly vyhodnoceny jako nejdynamičtější železnice v oblasti nákladní dopravy v Evropě. Už druhý rok po sobě se nám podařilo udržet si čtvrté místo v oblasti mezinárodní nákladní přepravy. V loňském roce jsme byli navíc v oblasti tranzitní přepravy druzí po Deutsche Bahn. To je důkazem správnosti naší obchodní politiky. Daří se nám eliminovat klesající přepravu tradičních substrátů přepravou mezinárodní včetně kontejnerové, která je dlouhodobě profitabilní a perspektivní.


www.cdrail.cz

Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001