Letecká společnost ABS Jets, a.s. byla založena 30. června 2004. Rychle si získala renomé exkluzivního dopravce a každoročně zvyšuje svůj nálet. V roce 2006 činil 2370 hodin (1410 letů) a v roce 2007 již 2737 hodin (1780 letů). Rozšiřuje svou flotilu, zkvalitňuje zázemí. Na letišti Praha-Ruzyně vlastní hangár C, který kromě samotného hangárování využívá zejména k provádění údržby svých strojů a strojů řady externích zákazníků. ABS Jets je největším provozovatelem nepravidelné letecké dopravy v segmentu business v nových zemích Evropské unie a má reálné ambice být největším evropským provozovatelem letounů Embraer Legacy. Ve své flotile má dva stroje Cessna Citation Bravo s kapacitou do sedmi cestujících a doletem 3200 km. Čtyři letouny Embraer Legacy s kapacitou do třinácti cestujících a doletem 6019 km a letadlem Bombardier Learjet 60XR pro sedm až osm cestujících a doletem více než 4000 km.
Nečekáte na letadlo, letadlo čeká na vás
27. 12. 2008
K obdivovanému fenoménu letecké dopravy patří business jety.
A protože jedním z největších českých provozovatelů této letecké
techniky je společnost ABS Jets, a.s., a je největší firmou na trhu
exkluzivní soukromé letecké přepravy v nových zemích Evropské unie,
oslovil jsem předsedu jejího představenstva a generálního ředitele Ing.
Davida Kyjovského.
V rámci nových zemí Evropské unie jsme skutečně největší. Přístup:
„Nečekáte na letadlo, letadlo čeká na vás,“ totiž volí stále více
cestujících. ABS Jets je součástí konsolidované skupiny J&T.
K dnešnímu dni máme v komerčním provozu ve správě sedm jetů a
podporujeme provoz dalších dvou, které jsou v soukromém režimu. Letecká
přeprava je naší stěžejní činností, děláme i další zajímavé
činnosti. Loni jsme od Českých aerolinií koupili objekt hangáru C,
v němž poskytujeme hangárovací služby našim klientům i třetím
stranám. Od dubna letošního roku jsme rozběhli vlastní handling, který se
slibně rozvíjí. To, čím jsme atraktivní pro klienty prakticky z celé
Evropy, jsou servisní kapacity. O bezvadný stav letounů pečujeme ve svém
centru MRO (Maintenance and Repair Organisation), jež je nejen údržbovou
organizací dle PART-145, ale od poloviny loňského roku i autorizovaným
servisním střediskem Embraer, jedním ze šesti takovýchto středisek
v Evropě. U letounů Cessna Citation Bravo v něm provádíme line a base
maintenance (předletovou a základní údržbu) a u letounů Embraer Legacy
i náročné a rozsáhlé technické prohlídky včetně záruční údržby
a oprav.
Jak oslovujete novou klientelu?
Komunikačních kanálů je řada a způsob jejich využití záleží na
příslušném segmentu klientů. Určitě musíte jinak oslovit nového
zákazníka pro údržbu nebo handling než třeba klienta pro charterový let,
který se v budoucnosti může stát vlastníkem letadla v našem managementu.
Klientela byznys letů je samozřejmě poměrně specifická, a tak je nutno
s ní pracovat na velmi individuální bázi a šít jí naše služby doslova
na míru. Máme samozřejmě své webové stránky a jsme v několika
celosvětových systémech pro objednávání charterových letů, jako je
např. AVINODE, CHARTER X. Jsme rovněž jeden z autorizovaných přepravců
společnosti NETJETs Europe, která je největší společností v oblasti
byznys letectví v Evropě. Klienti se k nám dostávají i od konkurence,
pokud zrovna není s to uspokojit jejich požadavky vlastními kapacitami. Tato
podpora funguje i opačně.
Pro klienty, kteří volí dopravu business jetem, bývá
rozhodující faktorem úspora času.
Nepochybně. Let si mohou objednat pár hodin předem a na letiště se dostavit
čtvrt hodiny před odletem. V letištní hale Terminálu 3 v Praze-Ruzyni na
ně čeká kapitán letounu a handlingový agent, kteří je doprovodí do
letadla. I když odbavení probíhá rychle, jsou dodržovány všechny
bezpečnostní náležitosti letecké přepravy. Pokud naši pasažéři a
jejich doprovod potřebují zázemí, třeba i k obchodnímu jednání, je jim
v Terminálu 3 k dispozici náš VIP salonek. Kromě kvalitního cateringu
tam mají k dispozici velkou plazmovou televizi, počítač s připojením na
internet, Wi-Fi připojení aj.
Kam všude jste schopni létat?
Prakticky můžeme obletět celý svět. Samozřejmě s mezipřistáními.
Největší typ letadla, který máme v komerčním provozu, Embraer Legacy
600, pro let z Prahy přes oceán potřebuje jedno mezipřistání. Nicméně
ekonomicky může létat i na krátké tratě, takže jej využíváme všude,
kam klient potřebuje. V závislosti na typu letounu cestujícím může být
k dispozici palubní průvodčí a během letu se podává „top class“
catering.
Předpokládám, že velmi frekventovaná trasa bude Praha –
Brusel.
Létáme i tam. Rozhodně je jako stvořená pro typ letadel, jakými disponuje
flotila ABS Jets. Je to i jedna z myšlenek, kterou se teď snažíme více
rozvíjet, protože potenciálních klientů, ať už státních zaměstnanců,
politiků nebo podnikatelů je hodně.
Každá firma je tak dobrá, jak schopné lidi zaměstnává. Za
úspěchem ABS Jets stojí nejen technika a technologie, ale určitě
i organizace práce a lidské zdroje.
Letectví vyžaduje vysoce specializované odborníky. Zaměstnáváme nejen
špičkové piloty, ale i další profese. Bezpečnost vnímáme jako
absolutní prioritu. Před komfortem a vším ostatním. Máme více než
čtyřicet pilotů a letušek na obou našich bázích v Praze i Bratislavě.
Všechny posádky procházejí náročným výcvikovým režimem. Naši piloti
pravidelně absolvují opakovací výcviky na simulátoru, kde zkoušejí
řešení různých krizových situací, což u naší konkurence zdaleka není
standardem. Výcvik pilotů probíhá v renomovaných výcvikových
zařízeních, jako jsou např. Flight Safety International v Paříži nebo
Swiss Training Centre v Curychu, ale i v CAE Dallas a FSI Farnborough. Víme,
že k natolik exkluzivní službě, jakou poskytujeme, patří nejvyšší
možná bezpečnost, proto se i všichni ostatní zaměstnanci včetně
technického úseku průběžně účastní tréninkových programů, aby jejich
kvalifikace byla aktuálně nejvyšší maximálně možná.
Je cena letové hodiny v business jetu srovnatelná s cenou letenky
v byznys třídě na pravidelné přepravě?
Pokud se podíváte na naše relace u nižších typů business jetů, jako je
Cessna Citation Bravo, zjistíte, že při plném obsazení letadla (což je
šest pasažérů) se cena jedné sedačky blíží úrovni letenky v business
class. Navíc je tam obrovská flexibilita, kdy letadlo může víceméně
letět kdykoliv a kamkoliv (samozřejmě v rámci technických a
bezpečnostních limitů). O respektování operativních změn v záměrech
zákazníků se 24 hodin denně stará náš letový dispečink. Navíc,
cestování business jetem bývá nástrojem zvyšování produktivity práce
top managementu. Ušetřený a na palubě business jetu nezřídka racionálně
využitý čas oproti klasickému létání znamená pro vysílající firmu
často přínos, který více než vyrovnává rozdíl ceny letenky na
pravidelné lince. Rovněž únava pasažérů je díky konceptu tohoto způsobu
cestování daleko menší. Business lety mají vysoce motivační dimenzi.
Manažer, který dostane právo se takhle dopravovat, to vnímá velice silně.
A pozitivně to vnímá i jeho obchodní partner, za nímž cestuje. Business
létání má veliký potenciál. Náš servis ale nekončí realizací letu.
Cestovateli jsme s to zajistit dopravu limuzínou z/na letiště, hotel
v cílové destinaci, helikoptéru nebo jachtu, zkrátka vše, co tento
zpravidla náročný klient požaduje. Business letectví tedy není jen luxus.
V drtivé většině případů je nutností a doprovodným jevem toho, co má
ve svém názvu, tedy dělání byznysu.
V portfoliu činností ABS Jets je i dodávání letadel na
klíč.
Ano. Jedná se o sofistikovaný a zpravidla řadu měsíců trvající proces.
Klientovi zpracováváme studii proveditelnosti i další podklady pro výběr
a konfiguraci stroje. Nabízíme i pomoc se zajištěním financování.
Zákazník si může vybrat, jestli letadlo bude provozovat privátně nebo nám
svěří jeho správu. Pokud se provozovatelem stroje stane naše společnost,
přinese to majiteli značné výhody, protože letadlo je možné charterovat.
Obchodní letecká doprava je totiž osvobozená od DPH.
Jaké jsou výhledy ve vaší kategorii letecké
přepravy?
Jak naše země bohatne, rozšiřuje se okruh lidí, pro které tento způsob
cestování začíná být dostupný ba nezbytný. Byznys létání je
návyková věc. Kdo to jednou zkusí, zažije rychlost odbavení a exkluzivitu
služby, už se mu povětšinou nechce na přepážku check-inu velkých
aerolinek. To je jeden z důvodů, proč báze našich klientů roste. Tento
trend je tažen celkovým ekonomickým vývojem. Poptávka po byznys létání
roste rychleji než ekonomika. Možná po roce 2011 dojde k nějaké stagnaci,
ale nyní jsme ve fázi růstu a jsme na něj připraveni. Na příští rok
máme v plánu přibrat do flotily další dva letouny typu Legacy a jeden
Learjet 60 XR, přičemž jednání o dalším vývoji v námi spravované
flotile letadel běží v podstatě každodenně na nejrůznějších
frontách.