Nebojme se být většími patrioty!
25. 11. 2013
Když jsem 22. října 2013 šel za ministrem pro místní
rozvoj, panem Františkem Luklem, vytanula mi na mysli Ostrava. Nikoliv však
moravskoslezská metropole, ale báseň Petra Bezruče, konkrétně ta část,
kde se praví: „při Dunaji strmí paláce“. To když jsem se blížil přes
Staroměstské náměstí k paláci Pražské městské pojišťovny
vystavěnému v letech 1898 až 1900 významným představitelem pozdní
neorenesance a průkopníkem secesní architektury Osvaldem Polívkou
(1859–1931), kde sídlí Ministerstvo pro místní rozvoj České
republiky.
Pane ministře, nejen při Dunaji strmí paláce. Je velký rozdíl mezi
řízením resortu místního rozvoje a jeho realizací v podmínkách Kyjova,
kde jste starostou?
Velký. Mimo jiné proto, jak Petr Bezruč o nás Kyjovjácích v druhé sloce
své básně „Kyjov“ říká, že nám v žilách koluje slovácká krev,
což graduje ve třetí:
„Kdo chce nás bít, kdo chce nás urazit?
My nevíme o pánu žádném,
jak vesele dovedem žít a pít,
tak vesele na poli padnem…“
Obávám se ale, že s mým příchodem do Prahy padly představy, které jsem
jako venkovský starosta z Kyjova měl. První věc, která mě neskutečně
překvapila, je skleník, v jakém žijí někteří poslanci. Kdybychom na
radnicích takto rozhodovali, takto debatovali a takto zacházeli s věcmi
veřejnými, tak nás občané do týdne vynesou v zubech. Na obcích je to
osobnější – zodpovědnost je daleko přímější, nikam se neschováte.
Má práce v Praze má ale určitě dalekosáhlejší dopady ve věcech,
o kterých tu máme možnost rozhodovat. A to jsou i evropské fondy a
věcný záměr zákona o cestovním ruchu. Určitě se tu neřeší, že
někde chybí dlažba nebo nesvítí pouliční lampa. Člověk je tu
anonymnější. To, že necítí přímou zodpovědnost, je pro politiky mínus.
Ale zároveň je v anonymitě jakési plus: nikdo se nezajímá, kdy přijdou
domů, jak se oblékají, co si kupují. Mám-li to srovnat, hodně věcí se mi
tady podařilo. Zejména díky spolupráci s osobnostmi, s nimiž mám
možnost se setkávat na úrovni vlády, Parlamentu České republiky a
českého prezidenta. Na druhou stranu mi tu čas od času v některých
situacích chybí dělnost, zdravý rozum a konstruktivní kritika.
Ministerstvo pro místní rozvoj je stejně všeobjímajícím
ministerstvem jako Ministerstvo financí či Ministerstvo průmyslu a obchodu,
protože peníze, resp. obchod jsou v tržní ekonomice hybatelem vývoje.
Peníze lze i naloupit, avšak má-li to tržní ekonomika ustát, měly by se
především tržit. V případě státu a samospráv za servis obyvatelům.
V případě ostatních aktérů prodejem zboží – výrobků a služeb.
Jsou-li z národního hospodářství přespříliš vyváděny peníze, resp.
nedostává-li se trhu kupní síla, nastává kolaps, jehož příčiny v roce
1932 specifikoval Tomáš Baťa slovy:
„To, čemu jsme zvykli říkat hospodářská krize, je jiné jméno
pro mravní bídu. Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je
následek. V naší zemi je mnoho lidí, kteří se domnívají, že
hospodářský úpadek lze sanovat penězi. Hrozím se důsledku tohoto omylu.
V postavení, v němž se nacházíme, nepotřebujeme žádných geniálních
obratů a kombinací. Potřebujeme mravní stanoviska k lidem, k práci a
veřejnému majetku. Nepodporovat bankrotáře, nedělat dluhy, nevyhazovat
hodnoty za nic, nevydírat pracující.“
Jak aktuální, pane ministře, že? Zájem kupujících (v případě
tržní platformy cestovního ruchu hostů, turistů a návštěvníků) jezdit
do nějaké země utrácet peníze výrazně ovlivňuje to, jak danou oblast
vnímají. Spousta faktorů působících na to, zda jsou místa a regiony
České republiky v očích turistů in, tedy v co nejlepší formě, spadá
právě do kompetence Ministerstva pro místní rozvoj ČR.
Když jsem zvažoval, jestli přijmu nabídku stát se ministrem ve vládě
Jiřího Rusnoka a být v čele tohoto resortu, vedly mne ke kladné odpovědi
(kromě podpory okolí a přátel) dvě skutečnosti. Ta první, že se jedná
o ministerstvo, které má nejblíže k městům a obcím. Jsme pro ně
styčným ministerstvem. Ať už se to týká regionálního rozvoje, nastavení
evropských fondů, spolupráce s využitím národních programů na
regeneraci jejich území, revitalizaci sídlišť atd. Tím druhým důvodem
pak byla možnost přenést určité prvky správy věcí veřejných
z nejnižší územní samosprávy na centrální úroveň. Musím říci, že
se to daří, když je vůle. Konkrétním příkladem může být záležitost
zákona o zadávání veřejných zakázek, kde jsme z pozice starostů
argumentovali, že drtivá většina navrhovaných opatření by přinesla
větší byrokracii. Jedna věc je „hon na čarodějnice“ v podobě
protikorupčních zákonů, druhá zdravý rozum. Více si tedy důvěřujme,
méně se zaštiťujme „mantrami“ protikorupčních opatření, a pojďme po
podstatě věci. Ano, Ministerstvo pro místní rozvoj ČR dokáže velmi
významně ovlivnit podobu území v následujícím období. Je škoda, že
v minulosti nemělo větší publicitu. To mu hrozně uškodilo. Proto se
hovořilo o jeho možném zániku. Ale ti, co o něm takhle debatují, obvykle
neznají podstatu jeho náplně. Pokud to vezmeme od evropských otázek,
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR je orgánem koordinace. Koordinuje
stávající období. Hledá možnosti smysluplného čerpání evropských
finančních prostředků tak, aby na tom Česká republika co nejméně
tratila. Současně připravuje i následující období od roku 2014 dál.
Daří se nám spolupracovat s kraji a obcemi, vyhledávat negativa
stávajícího programovacího období a předcházet tomu, aby se posouvala do
příštích období. Myslím, že se nám daří snižovat administrativní
zátěž, zjednodušovat procesy a zmenšovat počet operačních programů. To
je jedna věc. Druhá je obrovská podpora venkovského prostoru. Té
jedinečné sféry úžasně disponované země – České republiky. Za prvé
v rovině národních finančních programů, které přispívají na opravy
drobných sakrálních staveb, podporu komunitního života, podporu výstavby
dětských hřišť a veřejných prostranství. A samozřejmě sem spadá
také podpora dlouhodobějších záležitostí, které souvisejí s rolemi,
jež by jednotliví hráči ve venkovském prostoru měli mít. Ty by měly být
popsány i v zákoně o regionálním rozvoji. Ministerstvo pro místní
rozvoj ČR by do budoucna mělo být tím resortním orgánem, který bude
určovat další rozvoj aktivit v České republice. Želbohu, v minulosti se
toho ujalo Ministerstvo financí ČR, kterému to nepřísluší. To má
administrovat finance, a ne rozhodovat o tom, co je pro samosprávy účelné a
smysluplné. Takže je to velká výzva pro Ministerstvo pro místní rozvoj ČR
a pro ty, kteří jej budou v následujícím období vést. A že se to dá
dělat rozumně, ve prospěch rozvoje sídel a regionů s nevelkými
finančními náklady a výrazně pozitivním dopadem, o tom svědčí to, že
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR je ministerstvem, které hospodaří
s rozpočtem 2,2 miliardy korun vlastních prostředků, a přesto jsou jeho
aktivity jednoznačně vidět.
Brzdou větší výkonnosti cestovního ruchu ve prospěch českého
národního hospodářství je to, že je u nás vesměs vnímán jako sféra
dolce far niente, popř. aktivit volného času a outgoingu. Navíc, téměř
každý se považuje za jeho znalce, protože byl na zahraniční dovolené.
Návštěvníky (turisty a obzvlášť cizince) vidíme spíš neradi. A lidé
z terciární sféry, pro něž je incoming a domácí cestovní ruch
generátorem pracovních a podnikatelských příležitostí, protože peníze
trží za služby a výrobky prodávané turistům? Ti zase hlásají, že
právě oni jsou ten cestovní ruch, čímž většinu populace utvrzují
v omylu, že cestovní ruch je věcí hospodských, hoteliérů a cestovních
kanceláří. Také proto bývá malá navštěvovanost kraje či města
svalována na kvalitu služeb poskytovaných turistům a byrokrati mají
tendenci vylepšovat ji úředními výnosy. Avšak hlavním tříbitelem
kvality obchodovaných služeb a dalších produktů v tržní ekonomice je trh
a hospodářská soutěž. Investice do kvality služeb, pro jejichž
návratnost je rozhodující přítomnost kupní síly, jdou tam, kde ti, kdo je
vkládají, očekávají jejich zhodnocení. To platí i pro investování
osobního volna a peněz do jeho trávení. Jen málokdo navštíví nějakou
zemi nebo místo proto, že si chtěl užít letištní martýrium, spát
v hotelu nebo jíst po hospodách. Hotel nebo restaurace jen výjimečně
bývají motivem k cestě. Ve volnočasové turistice se cílem stávají
obvykle až ve spojení s místem, kde cestovatelé tráví čas. A pokud na
území země, města a kraje nezůstávají po více dní a neutrácejí tam
peníze, je tomu tak často proto, že se renomé země, historie a atraktivity
daného místa nezapsaly do jejich povědomí. Česká republika sice má
nepřeberné bohatství atraktivit, avšak i obrovský deficit společenské
objednávky, aby tržní platforma cestovního ruchu přinášela peníze
národnímu hospodářství, potažmo do veřejných rozpočtů, z nichž je
financováno důchodové a zdravotní zabezpečení, školství, obrana státu,
dopravní infrastruktura atd.
Máte pravdu, že je tady řada tzv. odborníků na oblast cestovního ruchu, a
téměř každý si osobuje právo o jeho záležitostech mluvit. Tím nechci
zpochybnit principy demokracie. Ale pokud se chceme posunout dál, např.
v debatě o věcné podobě zákona o podpoře cestovního ruchu, měli
bychom být střídmější a více se navzájem tolerovat. Mou ambicí je
ještě do konce roku – do kdy tady možná budeme, než nás vystřídá
někdo další – zorganizovat kulatý stůl a zahájit věcnou diskusi nad
podobou zákona o podpoře cestovního ruchu. Platí totiž, že do roku
2010 tady byla nějaká vize. Vláda pak ale schválila trochu jiný kurz.
Nicméně ne všichni se s těmito principy ztotožňují. Především si
musíme zformulovat role, které by měli mít jednotliví hráči. Ať jde
o kraje, obce, stát, CzechTourism a samozřejmě o to, co rozumíme
destinačním managementem. Jde také o to, abychom dokázali více zacílit na
naši rozmanitost. Na regionální bohatství. Tristnost stavu dokresluje
i fakt, že z názvu řady celostátně působících institucí vypadlo
Slezsko. Figurují v nich pouze Čechy a Morava. Řada lidí (včetně
některých Slezanů) si tak ztotožňuje České Slezsko s Moravou. Avšak
Slezsko, Slezské velkoknížectví, je (což je zřejmé i ze státního znaku
České republiky) rovnocenným svébytným územím, stejně jako Moravské
markrabství či Království české. Neměli bychom na ně zapomínat. Naopak,
jít do ještě větší hloubky. Např. v rámci Moravy máme Slovácko,
Znojemsko, Mikulovsko atd. Stejně ve Slezsku. Je třeba nebát se být
většími patrioty regionů a docílit jejich větší spolupráce. Nezřídka
si stěžujeme na Evropskou unii, jaké nám dělá potíže. Ale většinu
problémů si způsobujeme sami. Chovejme se jako lidé, kteří se někde
narodili. Kteří někde vyrůstali a jsou ovlivněni prostředím rodného
regionu. Nezapomínejme na něj a šiřme o něm pozitivní povědomí. Na
návštěvě ve vinařské oblasti ve Francii se mi třeba líbilo, když náš
hostitel pochválil svého souseda, tedy vinařského „konkurenta“, kterého
má přes ulici. V Česku je, bohužel, opačný trend: „Já jsem ten
nejlepší, a kdokoliv jiný je můj nepřítel a je třeba jej zhanobit.“
Také proto si myslím, že český cestovní ruch se neubírá dobrým směrem.
Vnitřní spolupráce, ta je základem úspěchu i při sebeprosazování země
v celosvětové konkurenci. Člověk, který přijede do určitého regionu,
přece nechce vidět jenom jedno místo. Chce poznávat ty nejkrásnější
perly dané oblasti. Buďme více sví! Nebojme se ukázat, že i sousedé
mají něco úžasného. Že vedle Moravy je Slezsko, a vedle nich
i ty Čechy.