Chodit po provaze je možno vysoko,
Navýšení výběrů za parkování okolo osmdesáti procent
27. 02. 2002
ale vybírat za to peníze lze jen při zemi.
Tamilské přísloví
• parkovací a přístupové systémy GreenPro®Park •
navýšení výběrů za parkování se pohybuje okolo sedmdesáti pěti procent
oproti stavu, kdy je na daném místě výběrčí • systém je schopen
pracovat v poloautomatickém provozu, sám o sobě je prostředkem ke kontrole
toho, jak dlouho a kolik mi tam parkovalo vozidel a kolik bych měl tedy vybrat
peněz •
Společnost Green Center® se zabývá vývojem, výrobou, prodejem a
instalací parkovacích systémů a závor, systémů kontroly vstupu,
mikropočítačovými aplikacemi, kamerovými systémy, vratovými a dveřními
pohony. Rozhovor s jednatelem této společnosti Ing. Jiřím Zeleným jsem
začal otázkou: Co to jsou parkovací a přístupové systémy?
Jsou to systémy pro kontrolu vjezdu a výjezdu vozidel na parkoviště, do
garáží a podobně a následně pak pro registraci poplatků za parkování.
Jinak řečeno jsou to zařízení, která máte jako řidič „hrozně
rád“, když potřebujete někde zaparkovat. Přijedete k němu, vydá vám
lísteček, kartičku, pustí vás do garáží nebo na parkoviště a když za
dvě hodiny odjíždíte, musíte zaplatit.
Pokud by mi to parkoviště patřilo či náleželo k mému hotelu či
byznys centru, určitě bych byl velmi rád, že tam takové zařízení mám.
Nic takového mi nehrozí, a tak jsem rád i v tom případě, pokud jedu
někam, kde se dá obtížně parkovat, že si mám kde nechat vůz. Kdyby tam
takový systém nefungoval, jistě by tam parkovali jiní. Co se týče
parkovišť, jejichž chod nezabezpečují přístupové systémy, i tam často
platím, leč otázkou může být, koho financuji. Všudybyl z velké části
oslovuje lidi za závorou i ty, kteří rádi zaplatí za to, že se závora
zvedne právě před jejich vozem. Ironie není na místě. Jak jste se, pane
Zelený, k tomuto byznysu dostal?
Před dvanácti lety jsem pracoval v jednom nejmenovaném pražském hotelu,
u nějž byl instalován parkovací systém. Po revoluci jsem uvažoval, co
budu dělat dále. Parkovací systémy a závory mne natolik zaujaly, že jsem
si řekl, že by nemuselo být špatné v České republice v tomto oboru
podnikat. Většina věcí tehdy byla dovozových. U nás se vyráběly
převážně systémy pro železniční přejezdy. Byl zde velký prostor
uspět.
Nejdříve jsem parkovací závory nakupoval v Německu a v Itálii. Pak se
objevil český výrobce. Začali jsme k jeho mechanickým závorám dělat
náš software. Dnes již kompletně produkujeme vlastí systémy včetně
„železa“ – závor, počítačů, které je řídí, až po software.
Dodáváme na český trh, ať už to jsou hotely, garážové domy,
parkoviště. Poslední dva roky tyto systémy také vyvážíme. Začíná se
nám dařit zvyšovat export.
Jak veliký je podíl vašich instalací?
V Praze je to kolem sedmdesáti procent. V rámci celé České republiky jsme
na úrovni zhruba třiceti až čtyřiceti procent.
Proč by lidé provozující parkovací objekty či plochy měli dělat
kontrakty právě s vaší firmou?
Jsme český výrobce, což znamená, že naše výrobky, vzhledem
k dovozovým, jsou cenově přijatelnější. Funkce našich výrobků, co se
týče softwaru, v některých parametrech dokonce překonávají systémy
produkované v eurozóně, nebo jinak řečeno: základní funkce jsou
podobné, v něčem jsou lepší oni, jinde umíme zase my něco navíc.
Na náš systém GreenPro® Park je možno do jednoho řídícího serveru
implementovat současně s obsluhou garáží i systém přístupový. Do
tohoto systému můžete zařadit prakticky neomezený počet dveří, kde
chcete sledovat pohyb osob, a nejen sledovat, ale některým osobám přístup
někam povolit a jinam zakázat a jiným osobám povolit něco jiného, nebo
vše a nebo taky nic. Takže např. zaměstnanec nejen že na jednu osobní
kartu zaparkuje, ale na stejnou kartu má přístup například do
10 místností (prostorů) z 30 chráněných. Nebo další příklad:
ztratí se vám něco ze skladu a pokud budete mít přístup do skladu
chráněn přístupovým systémem, zjistíte, kdo ten sklad v inkriminované
době navštívil. To s klasickým klíčem nedokážete.
Jak je to s propojením zejména na účetnictví?
Propojení do účetního softwaru, zejména u hotelového provozu, např. do
systému Fidelio, je možné, záleží na požadavcích klienta. Náš systém
je schopen pracovat v poloautomatickém provozu. Sám o sobě je prostředkem
ke kontrole toho, jak dlouho a kolik mi tam parkovalo vozidel a kolik bych měl
tedy vybrat peněz. Parkoviště, ale pochopitelně i jiná místa, jsme
schopni dle přání zákazníků vybavit mincovními i bankovkovými automaty,
kde místo u pokladny platíte v automatu. Systém vám vrátí nazpátek a
platba je zanesena do příjmů.
A je vůbec co, vzhledem k pořizovací hodnotě systému,
vykazovat?
Hlavní přínos parkovacích systémů je v podstatném zvýšení příjmů
z poplatků za parkování oproti stavu, kdy tam postavíte nějakého
člověka, který vydává parkujícím lístečky. Když jdete zaplatit,
zpravidla se vás obsluha zeptá, zdali chcete účet. Většina lidí účet
nechce. Tím pádem vlastní provozovatel, který si takovéhoto zaměstnance
zřídí, de facto přichází o podstatnou část výnosů z parkovacího
místa, z kterého v některých přídech musí platit městu pronájem.
Vybrané peníze jdou z podstatné části do kapsy výběrčího. Německá
firma, s níž do dneška spolupracujeme, uvádí, že zavedením parkovacího
systému se zvedne výběr poplatků zhruba o padesát procent. Domnívám se,
že my Češi nejsme až tak disciplinovaní jako naši západní sousedé.
Nemám sice novinářské vidění – všechno je černé, nicméně odhaduji,
že navýšení výběrů poplatků za parkování se instalací parkovacího
systému u nás pohybuje až okolo sedmdesáti pěti procent oproti stavu, kdy
mám na daném místě pouze výběrčího bez žádné další kontroly.
A když to všechno spočítáte, tak zjistíte, že se Vám investice do
parkovacího systému GreenPro® Park vrátí v naprosté většině případů
za méně než za jeden rok.
GREEN Center s.r.o.
Zenklova 39
180 00 Praha 8
tel./fax: 02/683 51 84, 663 11 069
e-mail: green@green.cz