2001 – vznik firmy HASAP Consulting a začátek její spolupráce
s Asociací kuchařů a cukrářů ČR.
2002 – první monitoring HACCP – Masarykova nemocnice Ústí nad Labem.
2004 – HASAP Consulting splnil požadavky certifikace ISO 9001:2000 od TÜV
Rheinland Group Köln, Německo.
2006 – založení dceřiné společnosti v Bratislavě; zahájení
spolupráce s Asociací hotelů a restaurací ČR; Ministerstvo školství,
mládeže a tělovýchovy ČR akredituje odborné materiály HASAP Consulting
pro výuku na středních a vysokých školách, v rámci ověřovacích
postupů začíná HASAP Consulting provádět laboratorní rozbory.
2011 – reakreditace materiálů HASAP Consulting pro odbornou výuku
studentů středních a vysokých škol Ministerstvem školství, mládeže a
tělovýchovy ČR.
2013 – první monitoring fyzikálních veličin v bance očkovacích sér;
recertifikační audit dle ČSN EN ISO 9001:2001 od společnosti TÜV Rheinland
Česká republika, s. r. o.
2014 – vznik profesních divizí
Divize HASAP Consulting
HASAP Food Control – inteligentní řešení systémů a standardních
procesů v potravinářství a gastronomii, ochrana veřejného zdraví,
bezpečnost potravin.
HASAP Pest Control – systémová preventivní a represivní ochrana proti
biologickým škůdcům.
HASAP Hospital Control – nezávislé sledování fyzikálních veličin ve
zdravotnictví a farmacii, teplota, vlhkost, čas.
HASAP Energy Control – inteligentní řešení systémů a standardních
procesů v energetickém hospodářství, optimalizace spotřeb energií a
médií, hospodárnost provozu.
Nástroj k dosahování nejvyšší kvality služeb
01. 12. 2014
Rozhovor s jednatelem společnosti HASAP Consulting Milošem
Žáčkem jsem 27. října 2014 začal konstatováním:
Pane řediteli, HASAP Consulting, s. r. o., je poradenskou firmou,
která jako první v Česku přinesla provozovatelům potravinářských a
gastronomických provozů nástroje a odbornou pomoc při uplatňování zásad
správné výrobní praxe a zavádění systémů HACCP.
Záhy jsme však toto poradenství rozšířili. Dnes tak prostřednictvím
svých divizí poskytujeme komplex provázaných služeb a produktů. Česká
legislativa a nařízení Evropské unie ukládají potravinářským a
gastronomickým provozům povinnost dodržovat zásady správné výrobní praxe
včetně systému bezpečnosti HACCP (Hazard Analysis and Critical Control
Points), který v rámci tzv. Potravinářského kodexu (Codex Alimentarius)
vydala Světová zdravotnická organizace a který konečnému strávníkovi
garantuje, že proces kontroly surovin, výroby a distribuce je navržen a
sledován s cílem dosáhnout vysoké bezpečnosti. Kromě zajištění těchto
legislativních povinností společnostem – například nadnárodním
hotelovým řetězcům, potravinářským obchodním řetězcům atp. –
pomáháme implementovat firemní standardy. Jedná se například o normy ISO
22 000:2005, národní a mezinárodní akreditační standardy pro nemocnice
aj. Ke každému provozu přistupujeme individuálně. Rozsah služeb
přizpůsobujeme účelu a možnostem konkrétního pracoviště. HASAP
Consulting jsem založil v roce 2001. V té době se s ohledem na chystané
přistoupení Česka k Evropské unii opět začaly řešit hygienické
standardy a vše kolem hygieny. Proč říkám opět? Hygiena se na území
naší republiky sledovala vždy velmi důsledně. Po listopadu 1989 šla tato
letitá praxe stranou. V letech 2001 až 2004 jsme se k ní horkotěžko
začali vracet. HASAP Consulting se soustředí na zavádění systémů
hygienických standardů převážně ve velkých provozech, jako jsou hotelové
a gastronomické řetězce, nemocnice, vysokoškolské menzy aj. Tyto instituce
systémy standardů využívají i k řízení a kontrole zaměstnanců.
Jasně nastavené procesy jsou schopny projít certifikací a akreditacemi.
Především ale slouží k dlouhodobému dosahování nejvyšší kvality
služeb a profesní způsobilosti zaměstnanců.
Postavení firmy HASAP Consulting ilustruje vaše mezinárodní
úspěšnost. Plejáda vyhraných výběrových řízení u renomovaných
domácích a nadnárodních institucí, kterým pomáháte upevňovat vysokou
kvalitu poskytovaných služeb a profesní zdatnost jejich lidských zdrojů.
K vašim největším zákazníkům z řad hotelových řetězců dlouhodobě
patří CPI Hotels, a. s., Four Seasons, Kempinski, Sheraton nebo zařízení
České akademie věd. V oblasti stravovacích služeb je vaším klientem
také IKEA, kterou jste získali v soutěži v rámci Česka a Slovenské
republiky. Často vyjíždíte i do Maďarska. Chystáte se do Ruska. Vaším
zákazníkem je největší česká letecká společnost Travel Service, pro
niž nastavujete pravidla podávání cateringu na palubě. Děláte i audity
v kuchyních, které pokrmy do letadel Travel Servisu dodávají.
Velkým úspěchem také bylo získání společnosti Aramark, která u HASAP
Consulting outsourcuje kontroling v oblasti hygieny a dodržování standardů.
Našimi klienty je i řada cateringových společností včetně
Vyšehradu2000, Golemu aj. V oblasti veřejné sféry se staráme
o nemocnice – mimo jiné o všechny vojenské. Spolupracujeme
s Vězeňskou službou ČR. S institucemi poskytujícími ubytování a
stravování studentům Koleje a menzy v Brně a v Českých Budějovicích.
Usilujeme o Univerzitu Karlovu. Všechno to jsou instituce s provozy
připravujícími pět set a více jídel denně.
Pane řediteli, do jaké míry vaše činnost přispívá
k profesnímu růstu lidských zdrojů?
Běžná praxe je následující. Nejdřív se naši konzultanti společně
s managementem firmy, které pomáháme, podrobně seznámí s provozem.
Následně nastavíme systém, který každému, kdo je jeho součástí,
řekne, co kdy a kde má dělat. Stanoví se pravidla – na jakém
pracovišti, jakým nožem, do které lednice, jaké teploty a časy se mají
dodržovat atp. Poté, co takový systém vypracujeme, školíme personál, aby
tyto zásady a pravidla vstřebal. Následně chodíme na neohlášené
kontroly. Ověřujeme si, jak konkrétní zaměstnanec nebo pozice, ke které se
vztahuje pracovní náplň, dodržuje pravidla. U některých klientů je to
dotaženo do až takových detailů, že pro ně zpracováváme speciální
kontrolní listy s procentuálním vyjádřením kvality. Jakmile kvalita
spadne pod určité procento, okamžitě se řeší náprava. A jsme zpátky
u lidských zdrojů. Systém se postupně „usazuje“ a zhruba po půlroce
jsou zásady správné výrobní praxe pro zaměstnance samozřejmostí. Pro
provozy, které přistoupily k podobnému systému, pak je dlouhodobé
dosahování nejvyšší úrovně kvality standardem. Ani sebelepší systém
ale není samospasitelný. Nejdůležitější úlohu vždy hraje lidský
faktor. Proto je potřeba si uvědomit, že důležitým krokem k dosažení
úspěchu je pravidelné vzdělávání. Je to nikdy nekončící proces.