Naše služby měříme pohledem zákazníka
22. 04. 2006
V souvislosti s hlavním tématem pátého vydání Všudybylu jsem
o rozhovor požádal předsedu představenstva a generálního ředitele
Českých drah Ing. Josefa Bazalu. Pane generální řediteli, pokud to je jen
trochu možné, jezdím za mimopražskými partnery vlakem. Dokonce i za
ředitelem marketingu slavné vizovické firmy Rudolf Jelínek a.s. Ing.
Zdeňkem Chromým. Protože však rychlík z Vizovic jezdí pouze v nádherně
poetickém českém filmu „Kulový blesk“, měli jsme spolu schůzku
Luhačovicích. Značná část všudybylích rozhovorů tak byla napsána a po
internetu k autorizacím odeslána z palub vlaků ze všech směrů
směřujících z/do Prahy včetně ostravského spoje SC Pendolino.
Produkt SC Pendolino tady skutečně chyběl. Potvrdilo se, že existuje silná
cílová skupina cestujících, kteří by rádi využívali rychlou a
spolehlivou železniční dopravu, pokud jim bude schopna nabídnou obdobný
standard jako doprava letecká. Zavedením služby SC Pendolino se nám
podařilo tyto zákazníky pro železnici získat a posadit je ze služebních
limuzín do vlaků. To, co zmiňujete – tedy práce na palubě vlaku – je
přesně jednou z našich klíčových výhod, kterou zákazníkovi můžeme
nabídnout při cestách. A to nejen spoji SC Pendolino. Zákazník pak od nás
dostává za velmi výhodnou cenu skutečně kompletní servis –
začínající tím, že si koupí jízdenku z pohodlí domova či kanceláře
přes náš internetový prodej, s ní pak nastoupí bez jakéhokoli dalšího
zdržování přímo do vlaku SC Pendolino a zatímco pohodlně cestuje, může
celou cestu nerušeně pracovat, odpočívat, poslouchat hudbu – prostě
strávit čas na cestě tak, jak mu to nejlépe vyhovuje. Mezitím ho dopravíme
za bezkonkurenčně nejkratší dobu např. z Ostravy do Prahy.
Česká republika má z hlediska dopravy strategickou polohu na
odvěkém křižování historických transkontinentálních obchodních
stezek, které v dnešní době do značné míry kopírují současné
pozemní komunikace včetně železničních koridorů. Ty jsou důležité
nejen z hlediska osobní přepravy, ale také nákladní.
Nákladní doprava je pro České dráhy výrazně úspěšnou částí
portfolia činností. A to přesto, že mezi jednotlivými druhy dopravy stále
existují výrazně nerovné podmínky. Daří se nám úspěšně získávat
některé typy přeprav ze silnice na železnici, jako v případě dřevní
štěpky, kterou nyní vozíme ze dvou míst naší republiky do papíren ve
Štětí. Obdobně to platí o přepravě automobilů z nové automobilky
v Kolíně, kde se původně ani nepočítalo s výstavbou železniční
vlečky. Nyní je tam přeprava vlakem primárním distribučním kanálem.
Díky tomu českým silnicím odlehčujeme od několika desítek tisíc kamionů
ročně. České dráhy provádějí v oblasti nákladní dopravy aktivní
obchodní politiku s cílem co nejlépe uspokojit potřeby svých zákazníků.
Její součástí je naše schopnost být vůči zákazníkovi maximálně
flexibilní, komunikovat s ním moderní řečí internetu a nabízet mu
servis, který je pro něj šitý na míru a poskytuje mu maximální přidanou
hodnotu. To vše dnes České dráhy umějí a díky tomu je nákladní doprava
ČD důstojnou tváří měnících se Českých drah.
Jaká podle vás bude role železnice v souvislosti s neustále se
zahušťující silniční dopravou? Mám tím na mysli zejména dopravu
příměstskou.
Rolí železnice je být efektivní součástí celkového dopravního systému
a nabízet služby, které se v příměstské dopravě blíží svou
výkonností dopravě městské. Již dnes České dráhy například v okolí
Prahy nabízejí příměstské spoje provozované velmi moderními soupravami
471, kdy v přepravních špičkách jede na určitých trasách vlak každých
několik málo minut. Podobně se nám podařilo ve spolupráci s krajským
úřadem a koordinátorem regionální dopravy nastavit efektivně
příměstskou železniční dopravu v Jihomoravském kraji –
v okolí Brna.
V souvislosti s pražským letištěm se dlouhodobě hovoří
o přivedení nějaké kolejové dopravy až na letiště. Já osobně jsem
zastáncem regulérního letištního rychlíkového nádraží, tak aby
cestující např. do mého rodného města Tábora nemusel absolvovat únavnou
anabázi (byť jen metrem oplývajícím tlupami kapesních lupičů) hlavním
městem Prahou. Jak to vidíte vy?
Napojení letišť na kolejové spojení je celoevropským trendem. Pražské
letiště je v současnosti jediným letištěm této velikosti mezi svými
bezprostředními konkurenty, které napojení na železniční síť stále
nemá. Z pohledu Českých drah, ale domnívám se i letiště, je výhodné,
aby bylo napojeno na co nejvíce univerzální železniční trať
umožňující provoz víceméně všech typů kolejových vozidel – od
rychlodrážních až po klasické soupravy dálkových vlaků. To pak umožní
mnohem snazší a pohodlnější přepravu cestujících – zákazníků
letiště a leteckých společností z celé spádové oblasti, kam dnes
nepatří jenom třeba vámi zmiňovaný Tábor, ale celé Sasko, příhraničí
Bavorska, Morava, Slovensko a další oblasti.
Již jsem zmínil, že jsem se narodil v Táboře, ale první místo,
kam jsem po maturitě nastoupil do práce, byla Olomouc. Téměř čtyři roky
jsem bydlel v Hodolanech a hrál u Posádkové hudby Olomouc. Čas od času
i v okolí na tancovačkách, svatbách atd. Dovolil jsem si uvést tuto
zmínku proto, abych pokračoval otázkou: Jaký je vztah Josefa Bazaly
k metropoli pod Svatým kopečkem? A doporučil byste její
návštěvu?
Jednoznačně kladný. Olomouc patří mezi perly na mapě České republiky a
její turistická atraktivita je dnes podtržena právě vynikajícím
železničním spojením. To Olomouc výrazně přibližuje světu a
zahraničním turistům jezdícím do Prahy dává možnost podniknout třeba
jednodenní výlet do hanácké metropole. Vždyť každé dvě hodiny spojují
Olomouc s Prahou naše spoje SC Pendolino, stejně jako další kvalitní vlaky
kategorie EC či IC. Díky naší spolupráci s ČSA na codesharovém provozu
vlaků SC Pendolino se Olomouc také dostala například na mapu leteckých
dopravců na celém světě a možnost zakoupit si letenku například New
York – Olomouc je dnes samozřejmou realitou.