• cestovní kancelář I. Parkam Holiday's nabízí pobytové
zájezdy do Bulharska, Itálie, Rakouska, Španělska, Řecka, Chorvatska a
Francie • cenové relace v Bulharsku jsou přijatelné i pro rodiny,
které musí na dovolenou u moře celý rok šetřit • Parkam létá
z Prahy, Brna i Ostravy • poptávka po leteckých zájezdech bude
mít stoupající tendenci •
Naše Bulharsko jde
26. 12. 2001
Řekne-li se cestovní kancelář I. Parkam Holiday's, každému, kdo
má trochu přehled o scéně českých touroperátorů, se vybaví
především Bulharsko, přestože v její nabídce jsou i pobytové zájezdy
do Itálie, Rakouska, Španělska, Řecka, Chorvatska a Francie. Ředitele této
cestovní kanceláře pana Romana Šimka jsem se zeptal: Co vedlo k tomu, že
jste se v době, kdy většina cestovních kanceláří vozila lidi ke
Středozemnímu moři, rozhodli prosadit se jako touroperátor na Bulharsko a
vozit české turisty k Černému moři?
V roce 1994 nás navštívil bývalý průvodce v Bulharsku, který tam
v dobách největší slávy v sedmdesátých a osmdesátých letech minulého
století měl na starosti české skupiny. Předložil nám nabídku a my jsme
se rozjeli podívat se do Bulharska. To, co nás motivovalo vedle pozitivního
až nostalgického vztahu spousty českých klientů k Bulharsku, byly
zajímavé cenové relace a slušná úroveň turistické infrastruktury
v černomořských letoviscích.
Hned od počátku jste začali Bulharsko nabízet s leteckou
dopravou?
Pochopitelně. Dosažená nákupní cena za ubytovací kapacity v Bulharsku
i ceny letenek od letecké společnosti byly výhodné. Zároveň nám byl
velmi nápomocen tehdejší kurz české koruny vůči dolaru. Nespornou
výhodou letecké dopravy na černomořské pobřeží je, že jste na místě
za hodinu a tři čtvrtě.
Od té doby, co jste začali vozit české turisty k Černému moři, se
v destinaci Bulharsko mnohé změnilo. Je možné konstatovat, že západní
Evropa objevila Bulharsko. Černomořské pobřeží začaly nabízet a
úspěšně prodávat velcí britští, němečtí i rakouští
touroperátoři. Do Bulharska začala směřovat movitější klientela ze
západních zemí.
Od roku 1994 se poměry v přímořských letoviscích, a bezesporu i ve
vnitrozemí, měnily k lepšímu mílovými kroky. Do bulharského
turistického byznysu nastoupil zahraniční kapitál. Do hotelnictví zde
investují západoevropské finanční skupiny, zejména z Německa a Velké
Británie. Někdejší turistická infrastruktura, fungující v době svého
vzniku, se masivně přebudovává na evropský standard. Výjimkou nejsou ani
luxusní hotely zasazené do nádherných přírodních scenérií
černomořského pobřeží. Navíc si troufám tvrdit, že je tam jedno
z nejčistších moří v Evropě. Bulharské pobřeží je velmi vhodné pro
rodiny s malými dětmi, protože disponuje rozsáhlými písečnými plážemi
s pozvolným vstupem do vody.
Proč máte rád Bulharsko?
Samozřejmě nejen proto, že dává vydělat naší cestovní kanceláři. Již
při své první návštěvě jsem si uvědomil, že se tam český turista bude
cítit opravdu jako na dovolené, kterou si může užít po všech stránkách,
a že jeho touha strávit letní dovolenou u moře nebude hořkokyselá
skutečností, že je to nad jeho poměry. Cenové relace jsou přijatelné
i pro rodiny, které musí na letní dovolenou u moře celý rok šetřit.
Snad každý táta nebo maminka, podle toho, kdo drží rodinnou kasu, se dostal
pod tlak argumentů: „No, tak si to dopřejme. Dovolenou máme přeci jen
jednou do roka. Přece na nás nebudeš šetřit…“ Pokud se ale dnes česká
rodina pro dovolenou u moře rozhodne, v mnohých ze středozemních
destinací pak může do hospůdek a restaurací pouze nakukovat. V Bulharsku
tomu tak není, protože ceny jsou mnohdy i nižší než u nás.
Nedávno jsem byl svědkem toho, jak si top manažer jedné cestovní
kanceláře naříkal, protože brněnští klienti byli ochotni dát za
obdobný produkt, který nabízí jeho konkurent, o tři tisíce korun více
jenom proto, že má odlety z Brna. Parkam, kromě Prahy, létá jak z Brna,
tak i z Ostravy.
V minulém roce 2001 jsme z Brna realizovali šestnáct letů. Pro příští
rok jsme se rozhodli pro velký zájem uskutečnit odlety i z Ostravy.
Co mají rády děti? Bulharský sluneční břeh. Jejich tatínkové a
maminky také. A když opravdu čistě náhodou není Sluneční břeh, pak je
tu hned další citové pouto – Pliska…
To je, zdá se, desetiletími stvrzovaná tradice. Když se lidé vrací
z Bulharska od Černého moře, přivážejí si s sebou bulharské
sluníčko. Často se stává, že mají zavazadla ještě plnější, než
když odjížděli do Bulharska. V jejich taškách cinká zlátnoucí
inspirace, kterou plnými doušky vychutnávali po celou dobu svého pobytu, a
jíž se i přes nemalé úsilí a leckdy obdivuhodné výkony nedokázali
přepít.
Jak vidíte trendy v prodeji zahraničních zájezdů u nás
v Česku?
Poptávka po leteckých zájezdech bude mít stoupající tendenci. Z této
situace pak budou prozatím nejvíce těžit cestovní kanceláře, jejichž
produkty tvoří v nabídce jakýsi cenový mezistupeň mezi autobusovými a
leteckými zájezdy. Drtivá většina klientů chce být u moře co
nejdříve, bez únavného mnohasetkilometrového trmácení se po silnicích.
To, že dominuje pozemní doprava, není z důvodu nezřízené přízně
k tomuto druhu cestování. Důvody jsou prozaické – ekonomické, protože
se cena dopravy výrazně projevuje v ceně zájezdu. Noví zákazníci
nakupující letecké zájezdy se rekrutují především z řad turistů,
kteří doposud z ekonomických důvodů na dovolenou k moři jezdili autobusy
či automobily. Mají zájem nejen o pohodlnější cestování, ale
i o důstojné podmínky v pobytových místech. Z tohoto pohledu je
Bulharsko zemí vítaných parametrů. Pravděpodobně i to je důvodem, proč
produkty cestovní kanceláře I. Parkam Holiday's prodává čím dál více
cestovních agentur i kanceláří.
Jak v souvislosti právě s nimi vidíte svoji budoucnost?
Ta je hodně v rukou našich obchodních zástupců. Mezi nimi je mnoho těch,
kteří s námi spolupracují již od našich začátků. Postupujeme krok za
krokem a ani do budoucna neplánujeme nějaký skokový nárůst. Co se týče
výše provizí, ty se standardně pohybují kolem deseti až dvanácti procent.
V absolutních částkách za jeden prodaný zájezd je to pravděpodobně
méně, než kdyby prodejce prodal drahý zájezd, ale klienti, kteří chtějí
kupovat takovéto typy zájezdů, dražší kupovat nebudou. A navíc, jak
ukazuje praxe, vzhledem k tomu, že se naše Bulharsko dobře prodává,
stává se obchodně zajímavým a žádaným produktem.