Národní systém kvality služeb cestovního ruchu v České republice
27. 10. 2013
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR realizuje od roku 2010 projekt s názvem „Národní systém kvality služeb cestovního ruchu v České republice“. Ten funguje jako systémový nástroj koncepce státní politiky cestovního ruchu na období 2007–2013, s návaznosti na koncepci pro období 2014–2020.
Cílem projektu
je přispět ke zvyšování kvality ve službách cestovního ruchu v České
republice, která je tuzemskými i zahraničními zákazníky dlouhodobě
vnímána jako nedostatečná. V rámci projektu vznikl systém, který může
významně pomoci zejména malým a středním podnikům při zvyšování
konkurenceschopnosti, redukci nákladů spojených se špatně poskytnutými
službami a při dosahování nejvyšší možné úrovně spokojenosti
zákazníků. Český systém kvality služeb je koncipován jako
dvoustupňový – základním principem prvního stupně je zavádění
myšlenky kvality do života zapojené organizace a osvojení jednoduchých
zásad řízení kvality. Ve druhém stupni se pak zapojená organizace věnuje
rozvoji zásad zavedených v předchozím stupni a dále se učí ověřovat
dosaženou úroveň kvality služeb pomocí externího hodnocení. Správně
provedené externí hodnocení totiž představuje nejobjektivnější přístup
k měření kvality poskytnutých služeb výlučné přizpůsobený každé
organizaci.
Činnost systému
byla v září zahájena pilotním programem s vybranými organizacemi z řad
partnerských asociací, které se rozhodly do systému zapojit a jít cestou
kvality. Zástupci těchto pilotních organizací se zúčastnili školení pro
trenéry kvality stupně I, na kterém se zabývali metodikou systému, ale
zejména si na praktických ukázkách vyzkoušeli jednoduché formy řízení
kvality tak, aby je mohli po návratu ze školení uplatnit ve své organizaci a
získat tak mezi prvními Certifikát kvality Českého systému kvality
služeb. V současné době je systém otevřen pro první fázi certifikace
v prvním stupni, a to pro všechny organizace působící v cestovním ruchu,
které si uvědomují důležitost kvality ve službách a chtějí se
zlepšovat. V regionech také nově působí regionální koordinátoři
Českého systému kvality služeb – ti jsou hlavními kontaktními osobami
pro zapojené organizace v místě jejich působení.
Zájemci
se tedy mohou jednoduše zapojit přihlášením na webových stránkách www.csks.cz, vybrat ze svých řad zástupce,
který absolvuje praktické školení u vybraného regionální koordinátora
systému, zavést ve své organizaci jednoduché nástroje řízení kvality a
ty neustále udržovat a rozvíjet. Certifikací v Českém systému kvality
služeb totiž snaha o dosažení nejvyšší možné kvality poskytovaných
služeb a spokojených zákazníků nekončí, ale naopak začíná.
V čem může Český systém pomoci
zapojeným organizacím, jsme se zeptali vedoucí rozvojové agentury při
Českém Švýcarsku, o. p. s., a naší regionální koordinátorky, paní
Radky Soukalové:
„Český systém kvality služeb, vlastní školení a certifikaci vnímám
jako pozitivní impuls, který dovolí organizaci, jíž záleží na kvalitě,
svých zákaznících a své budoucnosti, vytrhnout se z provozní šedi,
převzít či rozvinout ověřené a funkční nástroje vedoucí ke zlepšení
služeb, tím zvýšit svou konkurenceschopnost a získat spokojeného
vracejícího se klienta. Věřím, že Český systém kvality služeb patří
mezi aktivity, které když jednou vyzkoušíte, nechcete jinak. V systému
cítím velký potenciál, jelikož reaguje na potřebu řady organizací
deklarovat svůj zájem o kvalitu služby a spokojeného zákazníka. Zároveň
odpovídá na zájem nás všech umět poznat a oddělit zrno od plev jinak než
vlastní zkušeností. Český systém kvality služeb je pro mne, naši
organizaci a věřím, že i pro náš region cestou, na níž platí, že
cesta je cíl.“
Hana Balochová, koordinátorka kvality a certifikace