Náhrada újmy za narušení dovolené
04. 04. 2015
Pozvolný příchod jara představuje pro většinu lidí období, kdy
přistupují k výběru letní dovolené, představující důležitý zdroj
načerpání energie na zbytek pracovního roku. Je-li k jejímu zajištění
zvolena například cestovní kancelář (tzv. pořadatel zájezdu), je jistě
žádoucí znát alespoň základní práva zákazníka pro případ, že
cestovní kancelář nedostojí slibům obsaženým v katalogu svých zájezdů
a dlouho očekávaná dovolená bude úplně nebo podstatným způsobem
zmařena.
Úprava institutu újmy za narušení dovolené (tzv. náhrada za ztrátu
radosti z dovolené) byla do občanského zákoníku převzata po vzoru
dalších členských států Evropské unie. Jedná se bezesporu o jednu
z nejvýznamnějších změn, kterou oblast cestovního ruchu v rámci nové
úpravy občanského zákoníku zaznamenala. Pořadatel zájezdu dle nové
úpravy není vůči zákazníkovi odpovědný pouze za škodu na majetku, ale
rovněž za újmu nemajetkovou – psychickou, která zákazníkovi vznikla
v důsledku porušení povinností pořadatele zájezdu, zejména byl-li
zájezd zmařen nebo podstatně zkrácen. Náhrada újmy za narušení dovolené
tak přichází v úvahu spíše v závažnějších případech porušení
povinnosti pořadatele zájezdu, kdy došlo ke zmaření samotného účelu
dovolené, tj. typicky v případech zmaření zájezdu či jeho zkrácení. Na
hraně pak budou případy nedodržení slibů cestovních kanceláří,
například garantování určitého typu pláže, vzdálenost hotelu k moři
nebo nemoc vzniklá v důsledku porušení hygienických předpisů
v hotelovém komplexu. Naproti tomu banální případy typu krátkého
zpoždění letu či nepříznivého počasí ani okolnosti, které vznikly
v důsledku objektivně nepředvídatelné a neodvratitelné náhody, nemohou
být v rámci náhrady újmy za narušení dovolené kompenzovány nikdy.
Výše náhrady škody za narušení dovolené není stanovena paušálně a
závisí zejména na míře a intenzitě porušení smluvních podmínek ze
strany pořadatele zájezdu. Další skutečnosti, které je nutné při
určení výše kompenzace zohlednit, jsou délka zájezdu, jeho cena či dopad
do osobní sféry zákazníka. Pokud však škodná událost vznikla následkem
okolností, které se přičítají zákazníkovi, povinnost nahradit škodu se
poměrně sníží. Uplatnění nároku na náhradu újmy za narušení
dovolené nevylučuje nárok zákazníka na náhradu škody majetkové, oba
nároky lze uplatnit současně. Pokud třeba cestovní kancelář nedopraví
zákazníka na smluvené místo dovolené, je zákazník oprávněn kromě
nároku na vrácení ceny zájezdu požadovat rovněž náhradu újmy za
narušení své dovolené. Lhůta pro uplatnění vad zájezdu počíná běžet
od skončení zájezdu a je pouze jednoměsíční – po jejím marném
uplynutí dochází k promlčení práv z vad zájezdu. Rozhodně lze
doporučit vady vytknout co nejrychleji.
Účelem zavedení institutu újmy za narušení dovolené je účinná korekce
nabídky pořadatelů zájezdů, zejména cestovních kanceláří, která by
měla co nejvíce odpovídat skutečnosti a slibovat zákazníkům pouze ty
služby, které může reálně splnit. Nakolik se však tento institut ukáže
v praxi využitelným, bude záležet zejména na zákaznících a jejich
odhodlání dožadovat se svých práv, včetně náhrady za narušení
dovolené.
JUDr. Lucie Kolářová, Advokátní kancelář Vácha
& Kolář