Nad Tatrou sa blýská na lepší časy
27. 12. 2002
Do skupiny OK Tours patří finská cestovní kancelář OK Matkat Oy,
která je ve Finsku největším touroperátorem na Českou republiku s objemy
dosahujícími až dvacet pět tisíc klientů ročně a maďarská OK-World
Travel, Rt. Budapešť, která se orientuje na incoming do Maďarska. Spolu
s ní hotel Sissi v Budapešti, OK Tourisme International v Paříži, OK
Tours Norge a Tatra Travel Bureau Inc. USA. V Česku v Praze OK Tours
provozuje stejnojmennou incomingovou agenturu a tři hotely: U Kříže na
Malé Straně, aparthotel Sibelius a aparthotel Orion.
Druhá československá nejstarší cestovní kancelář nedávno
slavila 80. výročí svého založení. Na rozdíl od té první nesídlí na
území České republiky, ale v USA v New Yorku. Jejího prezidenta pana
Pavla Trejtnara jsem požádal o krátkou informaci.
Tato cestovní kancelář se jmenuje Tatra Travel Bureau Inc. Její historie je
velmi bouřlivá. Vystřídala několik majitelů. My jsme jejími
nejnovějšími. První jednání o koupi s předchozí majitelkou, paní
Fabrici, probíhala již před deseti lety. Tenkrát jsme se ale nedohodli na
ceně. Poté jsme opět vstoupili v jednání v roce 1998. To jsme dotáhli
do úspěšného konce, do smlouvy o smlouvě budoucí, kterou jsme podepsali
v roce 1999. V roce 2000 se tak Tatra Travel ocitla ve skupině
OK Tours.
Nač se Tatra Travel zaměřuje?
Původně byla dominantně etnickou cestovní kanceláří, která zajišťovala
zájezdy pro Američany – krajany českého a slovenského původu a ostatní
lidi, jejichž kořeny tkví ve střední Evropě. Toto tvořilo základ její
činnosti i v době našeho převzetí, kdy její roční obrat činil cca
jeden milion dolarů a kdy vykazovala velice nízkou ztrátu. Hned po převzetí
se nám podařilo její obrat zvednout. V roce 2001 byl na úrovni milionu
sedmi set tisíc dolarů a my jsme vykázali přiměřený zisk. V roce
2002 přes veškerou nepřízeň, ať už to byla hospodářská situace ve
světě či povodně v Česku, bude obrat Tatra Travel zhruba dva a půl
milionu dolarů a vykážeme i poměrně zajímavý zisk.
Jak se v USA podniká?
Amerika je rozporuplná země. Je zemí vyspělých technologií a moderního
marketingu na straně jedné, což se většinou týká větších podniků. Pak
je tam spousta malých podniků, které ve vyspělé Evropě ani nemají moc
obdoby. Takové malé byznysy. Zpravidla jsou postaveny na velice úzkém
podnikatelském záměru. Někdy bych to nazval až hokynářství, jež díky
americkému právnímu systému pořád přežívají. Zažil jsem mnoho
cestovních kanceláří, v nichž ještě používaly karusely s databázemi
a poměrně primitivní komunikační prostředky.
První, co jsme v Tatře učinili, bylo, že jsme provedli kompletní
rekonstrukci prostor. Osm desítek let se tam hromadily suvenýry a fetiše.
Byly úplně všude. Po zdech, ve skladu. Zbavili jsme se spousty zbytečných
věcí. Pochopitelně, přetvořili jsme i obchodní záměr. Z etnické
budujeme moderní cestovní kancelář, při udržení si stávající
klientely. Získáváme obchodní a sháníme skupiny. Vytvořili jsme
produkt – „Střední Evropa“ a docela se daří. K původní klientele
jsme tak do současnosti přidali ještě jednou tolik zákazníků, kteří
z USA jezdí do České republiky, střední a východní Evropy. Stěžejní
je Česká republika. Prodáváme i Maďarsko, kde rovněž máme cestovní
kancelář, Polsko a Rakousko.