Menu

Nad Tatrou sa blýská na lepší časy

27. 12. 2002

Do skupiny OK Tours patří finská cestovní kancelář OK Matkat Oy, která je ve Finsku největším touroperátorem na Českou republiku s objemy dosahujícími až dvacet pět tisíc klientů ročně a maďarská OK-World Travel, Rt. Budapešť, která se orientuje na incoming do Maďarska. Spolu s ní hotel Sissi v Budapešti, OK Tourisme International v Paříži, OK Tours Norge a Tatra Travel Bureau Inc. USA. V Česku v Praze OK Tours provozuje stejnojmennou incomingovou agenturu a tři hotely: U Kříže na Malé Straně, aparthotel Sibelius a aparthotel Orion. 

Druhá československá nejstarší cestovní kancelář nedávno slavila 80. výročí svého založení. Na rozdíl od té první nesídlí na území České republiky, ale v USA v New Yorku. Jejího prezidenta pana Pavla Trejtnara jsem požádal o krátkou informaci.
Tato cestovní kancelář se jmenuje Tatra Travel Bureau Inc. Její historie je velmi bouřlivá. Vystřídala několik majitelů. My jsme jejími nejnovějšími. První jednání o koupi s předchozí majitelkou, paní Fabrici, probíhala již před deseti lety. Tenkrát jsme se ale nedohodli na ceně. Poté jsme opět vstoupili v jednání v roce 1998. To jsme dotáhli do úspěšného konce, do smlouvy o smlouvě budoucí, kterou jsme podepsali v roce 1999. V roce 2000 se tak Tatra Travel ocitla ve skupině OK Tours.

Nač se Tatra Travel zaměřuje?
Původně byla dominantně etnickou cestovní kanceláří, která zajišťovala zájezdy pro Američany – krajany českého a slovenského původu a ostatní lidi, jejichž kořeny tkví ve střední Evropě. Toto tvořilo základ její činnosti i v době našeho převzetí, kdy její roční obrat činil cca jeden milion dolarů a kdy vykazovala velice nízkou ztrátu. Hned po převzetí se nám podařilo její obrat zvednout. V roce 2001 byl na úrovni milionu sedmi set tisíc dolarů a my jsme vykázali přiměřený zisk. V roce 2002 přes veškerou nepřízeň, ať už to byla hospodářská situace ve světě či povodně v Česku, bude obrat Tatra Travel zhruba dva a půl milionu dolarů a vykážeme i poměrně zajímavý zisk.

Jak se v USA podniká?
Amerika je rozporuplná země. Je zemí vyspělých technologií a moderního marketingu na straně jedné, což se většinou týká větších podniků. Pak je tam spousta malých podniků, které ve vyspělé Evropě ani nemají moc obdoby. Takové malé byznysy. Zpravidla jsou postaveny na velice úzkém podnikatelském záměru. Někdy bych to nazval až hokynářství, jež díky americkému právnímu systému pořád přežívají. Zažil jsem mnoho cestovních kanceláří, v nichž ještě používaly karusely s databázemi a poměrně primitivní komunikační prostředky.
První, co jsme v Tatře učinili, bylo, že jsme provedli kompletní rekonstrukci prostor. Osm desítek let se tam hromadily suvenýry a fetiše. Byly úplně všude. Po zdech, ve skladu. Zbavili jsme se spousty zbytečných věcí. Pochopitelně, přetvořili jsme i obchodní záměr. Z etnické budujeme moderní cestovní kancelář, při udržení si stávající klientely. Získáváme obchodní a sháníme skupiny. Vytvořili jsme produkt – „Střední Evropa“ a docela se daří. K původní klientele jsme tak do současnosti přidali ještě jednou tolik zákazníků, kteří z USA jezdí do České republiky, střední a východní Evropy. Stěžejní je Česká republika. Prodáváme i Maďarsko, kde rovněž máme cestovní kancelář, Polsko a Rakousko.






www.oktours.cz

Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001