Na veletrzích se potkávají rozhodující postavy byznysu
07. 10. 2002
TAJMAC-ZPS, a.s.
Dějiny strojírenské výroby začínají ve firmě Baťa v roce 1903. Od
roku 1950 se datuje nový název ZPS (Závody přesného strojírenství ).
V roce 2000 společnost přechází do vlastnictví italské firmy TAJMAC –
MTM s.p. a mění se její název na TAJMAC – ZPS, a.s. Její výrobní
program se skládá z vysoce výkonných obráběcích center a ze světového
hlediska špičkových vícevřetenových automatů. Obě komodity se
uplatňují v nejnáročnějších průmyslových odvětvích na všech
světových trzích. Společnost TAJMAC – ZPS, a.s. je komplexní firmou
zabývající se vývojem a výrobou obráběcích strojů. Tím, že vlastní
slévárenské prostory ZPS – Slévárny, a.s., disponuje koncentrovanou
kapacitou zahrnující všechny etapy vývoje a výroby a je schopna na vysoké
úrovni realizovat přímo z konceptu zákazníka kompletní dokumentaci,
přichystanou k výrobě. TAJMAC – ZPS patří mezi největší české
exportéry a zařazuje se do skupiny předních světových výrobců. Její
export představuje více než 80 % z vyrobené roční produkce.
Nekompetence se pozná nejen ve strojírenství. Je strašně
jednoduché říci, že budu restrukturalizovat. Že během jednoho roku
omezím, propustím, zastavím atd. Zpravidla to dopadá tak, že ti, co to
dělají, většinou odejdou a je jim jedno, co s firmou či odvětvím, „na
němž se podepsali“, bude za tři či za pět let.
Veletržní turistika je významnou součástí business travel.
O veletrzích a hlavně o tom, jak si stojíme v zahraničí, si povídáme
s generálním ředitelem strojírenské firmy TAJMAC-ZPS, a.s., Zlín Ing.
Františkem Lambertem.
Z hlediska naší strojírenské branže je účast na veletrzích velmi
důležitá. Konkurence v obráběcích strojích je obrovská. Jenom v rámci
obráběcích center je na světě více jak dvě stě kvalitních výrobců a
další stovky těch, kteří se pohybují v oblasti second handů – oprav a
repasů. V letošním roce vystavujeme na osmnácti veletrzích a výstavách.
Začali jsme v únoru na Samumetal Sasme v Pardenone v Itálii a pokračovali
na Simodec v La Roche ve Francii, Metaloobrabotce v Moskvě,
9. Mezdinárodnom strojárskom veľtrhu v Nitře, Metav v Düsseldorfu,
Mach-Tool v Poznani, Intertool ve Vídni, na Open House u nás ve Zlíně,
IMTS v Chicagu, na 44. Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně, na
STI 2 Bolgee v Bruselu, BI-MU Milano v Itálii, Machine Tools ve Stockholmu,
na Metal Working China v Šanghaji, Machine Tools v Curychu, EMAV Porto
v Portugalsku a ve Frankfurtu na Euromold.
Pane generální řediteli, jak se vaši partneři dívají na nás,
na Českou republiku? Nejsme pro ně tak trochu exoty?
Pro některé ano. Byli jsme hlavně zpočátku devadesátých let. Za deset
let, co se v této branži pohybuji ve vrcholových manažerských funkcích,
bylo v povědomí mnohých, a to i našich současných obchodních partnerů,
že jsme. U některých firem jsme exoty do dneška, ale ti se, pokud
navštíví naši společnost, nestačí divit. Většinou jsou to různí
západní „spasitelé“ České republiky, kteří ovšem nereprezentují
špičku branže a jenom by rádi vydělávali bez práce. Právě takoví a jim
podobní přijíždí do Česka s různými návrhy tzv. „pomoci“.
TAJMAC – ZPS, a.s., Zlín je objemy prodeje strojů vlastní produkce do
zahraničí v České republice největší, nicméně svět má před námi
náskok desítek let tržní ekonomiky a obchodu. Přesto se naší společnosti
podařilo po revoluci prodat do zahraničí tisíce strojů. Jen v USA jich
máme hodně přes tisíc. Od roku 1990 se na zahraničních trzích snažíme
budovat značku a upevňovat pozice. V některých zemích se nám to daří,
v některých jsme na začátku. Většina špičkových firem ví, že
TAJMAC – ZPS, a.s., Zlín existuje. Právě na významných mezinárodních
veletrzích se potkávají všechny rozhodující postavy kolem našeho byznysu.
Je zajímavé, že to jsou většinou stále ti samí lidé. Rozdíl je v tom,
že ne všichni pracují pro tu samou firmu, jako když jsme se potkali
naposled, což je i můj příklad. Takže i proto pohled na nás, coby exoty,
téměř zmizel. A pokud bych měl hovořit o oblasti Ruské federace a
okolních zemí, tam se Tajmacu ve velmi krátké době podařilo rozvinout
úzké kontakty. Přišli jsme tam jako firma, o které již věděli, že
umí. Navíc Rusko je pro nás zajímavé i z hlediska jazykové podobnosti.
Do té doby, než jsme tam díky tomu začali dělat dobré obchody, bych tomu
nevěřil. Vždy jsem se domníval, že v Rusku budou vítězit německé a
další firmy vzhledem k tomu, že mají náskok a mohou investovat. Není to
pravda. Jazyková a kulturní bariéra je pro ně tak determinující, že jsou
oproti nám velice handicapováni. Podmínkou samozřejmě je skutečnost, že
jsme technicky a kvalitou stejně dobří jako naše západní konkurence.
Ruský zákazník je dnes stejně náročný jako například německý!
Obdobných úspěchů, ale díky jiným okolnostem, dosahujeme v Číně.
V současné době pracujeme na velkém kontraktu s velikánskou firmou. Ani
tam nevystupujeme v pozici exotů, ale firmy, která bude tuto velkou firmu
učit vyrábět stroje vyšší generace. Stroje pak budeme společně prodávat
na čínském trhu.
JUDr. Jiří Šimáně v minulém Všudybylu (str. 6 – 7) hovoří
na téma profesionality v řízení firmy a státu.
Profesionalitu – odbornou způsobilost, celkový přehled, znalost ekonomiky
a schopnost vést lidi – kladu rovněž na první místo. Dneska si kdekdo
říká profesionál. Bohužel výsledky jejich práce, a v tom s Dr.
Šimáněm souhlasím, hovoří o něčem jiném. Léta se pohybuji ve
vrcholovém managementu. Řídím už druhou firmu. Obě jsou největší a
nejsložitější mezi výrobci obráběcích strojů v této zemi. Tyto firmy,
na rozdíl od naší konkurence (jež se specializuje na dílčí výrobní
kroky či pouze na obchod), si dělají všechno samy. Od vývoje, slévárny,
montáže až po prodej. Pokud se budu bavit pouze o naší branži, pak v ní
mnoho profesionálů není. Málo je těch, s nimiž lze kompetentně hovořit
o problematice napříč firmou. Zpravidla jim chybí praxe a přehled.
Nekompetence se ale pozná nejen ve strojírenství. Je strašně jednoduché
říci, že budu restrukturalizovat. Že během jednoho roku omezím,
propustím, zastavím, snížím náklady atd. Zpravidla to dopadá tak, že ti,
co to dělají, většinou odejdou a je jim jedno, co s firmou či odvětvím,
„na němž se podepsali“, bude za tři či za pět let. Lidi kolem sebe jsem
vždycky učil, že firma tady musí být ještě za deset, dvacet let.
A prosperující! Že nás musí zajímat její budoucnost především
v oblasti technického rozvoje a že všechno musí být zabaleno v ekonomice.
Když slýchám: „Tomu já nerozumím, na to já mám finančního
ředitele“, nebo „na to já mám technického ředitele“, to pro mne není
profesionalita, ale „škatule, škatule, hejbejte se“. Obklopuji se
řídícími pracovníky, kteří jsou ve svých oblastech profesionály,
kteří umí spolupracovat a fungovat napříč firmou. Jestliže má jeden
z odborných ředitelů nějaký úkol, musí vědět, jak se to týká
ostatních a jak se obráceně úkoly jiných ředitelů týkají jeho. Nikdy
bych nemohl řídit firmu, kdybych měl pocit, že mám kolem sebe lidi, kterým
nestačím, resp. s kterými nejsem schopen se bavit na odborné úrovni a měl
pocit, že nejsem s to je přesvědčit o tom, že vím, o co jde.