OPTOKON a. s., je předním světovým výrobcem a dodavatelem aktivních a pasivních prvků pro vláknovou optiku. Jeho specializací je výroba pasivních a aktivních prvků pro výstavbu optických telekomunikačních a datových sítí. Jeho produkty lze nalézt i v průmyslových aplikacích a u ozbrojených sil po celém světě. OPTOKON byl založen v roce 1991. Sídlí v Jihlavě, kde se spolu s vedením společnosti nacházejí výrobní závod, kalibrační laboratoř a vývojové pracoviště. OPTOKON je držitelem certifikátu systému řízení kvality ISO 9001. Jeho struktura je založena na maticové organizaci skládající se z šesti výrobních divizí a regionálně řízených poboček. Se zákazníky navazuje dlouhodobé vztahy. Poskytuje jim širokou škálu služeb, včetně aplikační podpory, produktového školení, technické podpory a instalace. Servisní středisko OPTOKON provádí opravy a servis měřicích přístrojů a zařízení pro vláknovou optiku. OPTOKON Jihlava je zároveň mateřskou společností tzv. „OPTOKON GROUP“, která se díky strategickému investování do obchodních aktivit v řadě zemí několika světadílů stala jedním z předních světových dodavatelů pasivních komponentů vláknové optiky a vybavení pro datové sítě. Díky stále se zvyšující technické zdatnosti pracovníků a vybavení firmy novými a novými špičkovými technologiemi je OPTOKON partnerem nejvýznačnějších světových firem působících v oblasti vláknové optiky.
Na svou zemi jsem pyšný
13. 05. 2015
Generální ředitel akciové společnosti OPTOKON a. s., Ing.
Jiří Štefl přijal mé pozvání na Setkání s ministrem průmyslu a
obchodu České republiky Janem Mládkem na téma podpora exportní politiky,
které se coby 62. koktejl party Ligy pro cestovní ruch uskutečnilo
30. března 2015 v Praze.
Pane předsedo, OPTOKON je partnerem nejvýznačnějších světových
firem působících v oblasti vláknové optiky.
OPTOKON je na trhu bezmála pětadvacet let. Bez invence našich zaměstnanců
by se ve světové špičce držel jen těžko. V oblasti vývoje a výroby
informačních technologií, v níž působíme, je třeba neustále
zrychlovat, aby nám „neujel vlak“.
Poté, co Československo vyklidilo mapy světa a české
i slovenské podniky zahraniční a domácí odbytiště, nejen že Vysočina
přestala být bramborářskou velmocí, ale stala se územím postiženým tzv.
restrukturalizací. To se ale za posledních deset let, i díky společnostem,
jako je OPTOKON, změnilo.
Zejména proto, že tu řada zdejších obyvatel našla práci ve filiálkách
nadnárodních firem. Je dobré, že tu investovaly. Na druhou stranu, stejné
podmínky, jako mají zahraniční investoři, by měly být poskytovány
i českým. Pokud se tak bude dít, Vysočina bude prosperovat
ještě víc.
Zahraniční obchod je citlivý na pověst země, která chce
vyvážet.
Samozřejmě. Proto pečlivě vybíráme trhy, na kterých máme šanci
umisťovat produkci. Pověst naší země nám v tomto ohledu výrazně
pomáhá. I v úspěšných dynamicky se rozvíjejících arabských
ekonomikách máme na co navazovat. Přitom to jsou velmi specifické trhy.
Dostat se na ně vyžaduje dlouhodobé úsilí. Nicméně jako česká firma tam
máme obrovskou šanci uspět. Bohužel, na rozdíl od domácího trhu a
obsazených trhů západní Evropy.
Velvyslankyně Čínské lidové republiky v Česku paní MA
Keqing v článku pro Všudybyl uvedla: „Česko je zemí, ke které má
Čína zvláště blízký vztah. Nikdy nezapomeneme, že šestý den po
založení Čínské lidové republiky bylo Československo čtvrtým státem,
který s námi navázal diplomatické vztahy. Poskytlo drahocennou pomoc.
Vyslalo k nám odborníky. O tom svědčí i kamenný reliéf na Farmě
česko-čínského přátelství ve městě Cchang-čou v provincii Che-pej.“
(Viz www.e-Vsudybyl.cz, článek „Nová
a nová poprvé“).
S tím reliéfem jste mi připomněl návštěvu Novosibirsku, kde je
rovněž památník vyjadřující poděkování naší zemi. Ano. Taková věc
hraje ve prospěch českých firem.
Na rozdíl od mezinárodní situace. A ještě navíc jsou
obyvatelé Česka přesvědčováni, že peníze netřeba tržit, takže
prosazování se českých firem u zahraničních obchodních partnerů a
spotřebitelů (což se týká nejen těch exportujících, ale v rámci
cestovního ruchu i všech na vnitřním trhu) není pro českou populaci
prioritou.
Je to zarážející, protože generace, která rozhoduje o směrování naší
země, by neměla rezignovat na konkurenceschopnost. Naopak, měla by dávat
impuls a motivovat mladé lidi. Česko je krásná země s velký potenciálem.
Zahraniční hosté jsou z ní uneseni. Má na to, aby ji navštěvovalo daleko
víc nejen turistů, ale i investorů. Lidí, kteří cestují za byznysem.
Byť OPTOKON je výrobní firmou, občas si připadáme jako cestovní
kancelář. Sem do Jihlavy za námi přijíždějí Japonci, lidé
z arabského světa aj. Česko navštěvují velmi rádi. I tenhle faktor
přispívá k úspěšnosti českých exportérů. Pokud jim naši vlast dobře
předvedeme, je to pro ně obrovská motivace, aby obchod udělali s námi.
Vždy se to odvíjí od navázání vztahu, od osobního kontaktu. Co se týče
vývozu, samozřejmě je důležité neporušovat dohodnuté regule, avšak
současně se nebát prosazovat české obchodní zájmy. Naštěstí je
v Česku řada lidí, kteří svou práci mají jako hobby a dělají ji
s radostí, což je velmi důležité. Díky tomu jsme se (na to, jaký je
Česko malinký stát) dokázali nejen vrátit na tradiční trhy, ale i dostat
do řady nových oblastí. Mám radost, když vyjedu do zahraničí a oni tam
znají Českou republiku, ať už české výrobky, nebo sportovce. Na svou zemi
jsem pyšný, avšak obávám se, že národní hrdost řadě obyvatel Česka
chybí. Cestuji opravdu intenzivně, a čím dál víc nabývám mínění, že
téměř každý jiný národ je hrdý na svůj stát. Ne tak mnozí Češi. To
ale není možné změnit obratem. Aby se Češi stali patrioty, je třeba je
v tomto duchu vychovávat odmala. Nevidím nic špatného, že si v USA lidé
dávají na domy americké vlajky, byť to na většinu Čechů působí
nepatřičně pateticky. To samé ale je i v jiné části světa. V Saudské
Arábii, což je jiná kultura. Ale i její obyvatelé jsou hrdí na svoji zemi
a rovněž rádi vyvěšují státní vlajky. Saudskou Arábii jsem navštívil
23. září, v den státního svátku, a byl jsem až ohromen, kolik lidí
vyšlo do ulic podpořit svého krále.
Zmínil jste, že nejen OPTOKON, ale i za vámi
přijíždějící obchodní partneři jsou šiřiteli dobré pověsti
Vysočiny.
Bezesporu. Vysočina si to zaslouží! Já se na Vysočině narodil v Klatovci,
v nejvýše položené vesničce pod Javořicí. Na Vysočině jsem dělal
gymnázium, mám tu maminku… Čím víc vyjíždím do zahraničí, což je
úděl spojený s naším byznysem, tím raději se na Vysočinu vracím.
Vysočina je malebný kraj a určitě nám má co říci.