Na Šumavě turisté nejspokojenější
20. 12. 2010
Druhá letní etapa Monitoringu domácího cestovního ruchu agentury CzechTourism ukazuje, že roste význam poznávací turistiky jako hlavního důvodu návštěvy v regionech. Jako nejdůležitější informační zdroj označily dvě třetiny ze 26 tisíc respondentů z celé České republiky internet. Nejspokojenější ze všech byli ti, kteří navštívili Šumavu.
Cílem
výzkumu, který běží od začátku letošního roku a skončí v roce 2014,
je zmapovat návštěvnost v jednotlivých turistických regionech Česka,
zjistit skladbu návštěvníků, způsob trávení jejich volného času nebo
například jejich spokojenost s nabídkou a kvalitou služeb v daném
regionu. Výzkum je uskutečňován vždy ve dvou vlnách ročně na vzorku
padesáti tisíc respondentů. Z výsledků letošní letní etapy, během
které bylo dotazováno 26 473 tuzemských návštěvníků v sedmnácti
turistických regionech, vyplynulo, že téměř polovina z nich cestuje
v létě do lokalit vzdálených více než sto kilometrů od jejich
bydliště.
„S delší vzdáleností od bydliště turistů souvisí i delší doba
pobytu v dané lokalitě. Polovina přijíždí na jednodenní výlety.
V případě delších dovolených bydlí čeští turisté nejraději
v penzionech, nebo u svých známých či příbuzných v daném regionu,“
uvedla vedoucí oddělení výzkumu a trendů Markéta Vogelová z agentury
CzechTourism.
Běžnou záležitostí je pro většinu tuzemských cestovatelů stravování
v restauračních zařízeních. Těchto služeb využívá 82 % dotázaných,
nejčastěji v regionech Plzeňsko a Český les, Severní Morava a Slezsko či
Krkonoše s Podkrkonoším. Obvyklá denní útrata českého turisty se
pohybuje mezi 201 a 500 korunami za den. Důvody cestování Čechů po Česku
jsou rozmanité. Během svých výletů a pobytů mimo domov se Češi věnují
hlavně poznávací a pěší turistice, cykloturistice, koupání či vodním
sportům. Ochota vrátit se do navštíveného regionu je vysoká, což souvisí
se spokojeností s pobytem v jednotlivých lokalitách, která je v ČR
obecně na vysoké úrovni. Důležitým kritériem spokojenosti je pro
tuzemské turisty kvalita ubytovacích služeb.
„Celková spokojenost návštěvníků s pobytem v regionu je u nás
velmi vysoká. Podíl spokojených návštěvníků dosahuje 97 %.
U návštěvníků Šumavy vyšplhala míra spokojenosti dokonce na 100 %,“
upřesnila Markéta Vogelová.
Jednoznačně nejčastěji využívané informační zdroje jsou internet a
osobní doporučení, tedy informace od známých, příbuzných. Turistická
informační centra jsou využívána spíše minoritně, častěji však
v regionu Český ráj (36 %) či Šumava (34 %). Na doporučení
přijížděli návštěvníci nejvíce do Krkonoš a Podkrkonoší.
„Při rozhodování o výběru dovolené návštěvníci stále častěji
využívají internet. Informace o cílové destinaci zde hledají téměř
dvě třetiny respondentů (62 %). Jedná se o jediný informační zdroj,
jehož využívání v souvislosti s výběrem dovolené za poslední roky
roste,“ uvedl Michal Straka z agentury Ipsos Tambor, která pro CzechTourism
výzkum realizovala.
Asi 45 % turistů zaznamenalo nějakou reklamu týkající se regionu jejich
pobytu. Nejefektivněji působí reklama na internetu a venkovní reklama.
V Západočeských lázních byla také poměrně úspěšná tisková reklama,
v případě jižních Čech pak také reklama v rádiu.