Na střeše Evropy aneb s Romanem Línkem v Pardubickém kraji
21. 03. 2007
Pardubický kraj
skýtá rozsáhlé celoroční možnosti turistického, sportovního,
kulturního, společenského i léčebně lázeňského vyžití. Aktivní
i relaxační trávení dovolených a volného času v přírodě na horách
i u vodních ploch a toků, ve městě i na venkově. Pardubický kraj leží
na pomezí Čech a Moravy. Krajské město Pardubice je od Prahy vzdáleno
100 km. Výhodou Pardubického kraje je jeho dopravní dostupnost. Je na
evropském železničním koridoru spojujícím Berlín s Vídní a
v pokročilém stádiu je jeho napojování na evropskou dálniční síť.
Mezinárodní letiště v Pardubicích je jedním z pěti páteřních
letišť České republiky. Pardubický kraj je součástí turistického
regionu „Východní Čechy“. Jeho území pokrývají čtyři turistické
oblasti: „Pardubicko“, „Chrudimsko -Hlinecko“, „Orlické hory a
Podorlicko“ a „Českomoravské pomezí – Svitavsko“.
Prvořadé památky
Návštěvníci zde najdou mnohé významné památky – hrady, zámky,
fortifikační a církevní objekty. Renesanční zámek v Litomyšli, zapsaný
na Seznamu světového kulturního dědictví UNESCO, na němž se každoročně
koná jeden z nejvýznamnějších operních festivalů Evropy. Milovníci
architektury ocení zámecký areál v Moravské Třebové, zámek
v Pardubicích s unikátním opevňovacím systémem, rokokový skvost Nové
Hrady a další. Mezi nejlépe dochované středověké hrady patří Litice na
ostrohu řeky Orlice. Krásný výhled nabízí Kunětická hora. Za návštěvu
stojí Košumberk i Svojanov. Mnohé z historických areálů ožívají
kulturními programy. K nejvýznamnějším církevním památkám patří
renesanční farní chrám sv. Bartoloměje v Pardubicích, barokní klášter
v Králíkách nebo poutní kostel P. Marie na Chlumku nedaleko Luže.
K nejlépe dochovaným židovským památkám pak synagoga v Jevíčku,
rozsáhlý židovský hřbitov a synagoga v Heřmanově Městci nebo lesní
hřbitov v Luži.
Muzea nebo galerie
jsou v téměř každém městě Pardubického kraje, a všechny jsou
jedinečné. K nejvýznamnějším patří Východočeské muzeum
v Pardubicích se stálou expozicí skla. Celoevropský význam má chrudimské
Muzeum loutkářských kultur. Objekty lidové architektury je možné si
prohlédnout ve skanzenu na Veselém Kopci u Hlinska. Českou historii
ojedinělým způsobem prezentuje rozsáhlé Muzeum řemesel v Letohradě.
Muzeum československého opevnění se nachází přímo v jedné
z pevností, v tvrzi Bouda.
Pro krajinu a přírodu
Pardubického kraje je typická rozmanitost a kontrasty. Jeho reliéf se zvedá
z úrodné nížiny Polabí až k Orlickým horám a vrcholí geologicky
svébytným masivem Králického Sněžníku (1424 m n.m.) – „Střechou
Evropy“ – evropským rozvodím tří moří: Severního, Černého a
Baltského. Celá oblast Králického Sněžníku, se zbytky původní vegetace
a vrchovištním rašeliništěm, je vyhlášena národní přírodní
rezervací. K nejkrásnějším přírodním lokalitám kraje patří
Toulovcovy a Městské Maštale – spletité systémy skalních rozsedlin a
jeskyní, přírodní rezervace Zemská brána na hranicích s Polskem,
malebná krajina rybníků a rákosí v okolí lázeňského městečka Lázně
Bohdaneč a další.
Chov koní
Pardubický kraj je známý chovem koní. Jejich symbolem je jeden
z nejstarších hřebčínů světa v Kladrubech nad Labem, jehož historie
sahá do první poloviny 16. století. Na zámku Slatiňany sídlí jedinečné
hipologické muzeum. V kraji se nachází řada turistických jízdáren a
jezdeckých klubů. Stošestnáctiletou tradici má nejstarší a nejtěžší
dostih kontinentu Velká pardubická steeplechase.
Pardubický kraj mi je velmi blízký, protože se na jeho území
nachází místo, kam se vracívám jako domů. Právě zde v Čechách, nad
severním lavinovým žlebem, v úbočí Králického Sněžníku ve výšce
1380 m n.m. Moravanům pramení „Mare Aqua“, řeka, podle níž se celé
jejich území nazývá Moravou. Ale nejen tam, i jinde je Pardubický kraj
plný turistických atraktivit. Vicehejtmana Pardubického kraje Ing. Romana
Línka jsem proto oslovil s tím, že mne velmi těší hovořit
s představitelem kraje, na jehož území se nachází Králický Sněžník
(1423,7 m.n.m.), od jehož existence se odvíjí řada mých báječných
zážitků a kamarádství.
Králický Sněžník je nejvyšším geografickým bodem Pardubického kraje.
Je na česko-polské hranici, na historickém českém, moravském a kladském
trojmezí. Pardubický kraj má čtyři a půl tisíce čtverečních
kilometrů. Je uprostřed České republiky, tam kde si Čechy a Morava
odnepaměti pomyslně podávají ruce. Z našeho kraje pochází první
pražský arcibiskup Arnošt z Pardubic, který byl pravou rukou Karla IV. a
prvním kancléřem (dnes by se řeklo rektorem) Karlovy univerzity, jejíž
chod dotoval ze svých prostředků. Je pohřben v nedalekém Klodzku, takže
je velkým tématem česko-polských vztahů. Na konci 16. století do našeho
kraje přišli z Moravy Pernštejnové. V Pardubicích si udělali rodovou
rezidenci, a právě díky nim dnes pardubická památková rezervace nese
výrazné renesanční urbanistické znaky první poloviny šestnáctého
století. Na pardubickém zámku, který je ve vlastnictví kraje, jsou
nejstarší na sever od Alp dochované renesanční fresky italských mistrů.
Perštejnové ve východních Čechách zanechali více takovýchto stop.
Postavili zámek v Litomyšli, který je na Seznamu světového kulturního
dědictví UNESCO. Z hlediska hospodářského rozvoje kraje, včetně turismu,
pak významnou roli sehrála železniční trať, jež v roce 1948 spojila
Vídeň s Prahou. Projektant a stavitel této dodnes strategické liniové
dopravní stavby Ing. Jan Perner je pardubickým rodákem. Jeho jméno nese
i pardubická univerzita. Hospodářské efekty této trati (dnes tudy vede
tranzitní evropský železniční koridor západ – východ) jsou veliké.
Všechny osobní železniční spoje, včetně Super City Pendolina, zastavují
v Pardubicích. Právě díky železnici byl a je Pardubický kraj výrazně
průmyslový. Na území Pardubického kraje své první kroky dělala
i česká aviatika. Ing. Jan Kašpar první let z Pardubic do Prahy absolvoval
z letiště, které dosud funguje jako jedno z pěti českých
mezinárodních, která přijímají velká dopravní a cargo letadla. Loni bylo
hlavně díky němu z území Pardubického kraje odbaveno na pětasedmdesát
tisíc pasažérů. Od letošního ledna navíc do Pardubic směřuje
pravidelná linka z Moskvy. Pardubické letiště je významné i z hlediska
rozvoje cestovního ruchu v Krkonoších a dalších českých turistických
centrech. Výraznou vazbu na dopravní dostupnost kraje má i silniční a dnes
už i dálniční síť. I na území Pardubického kraje už totiž byla
konečně přivedena dálnice D11.
Pardubický kraj leží ze dvou třetin na historických územích
Českého království a z jedné na území Moravského markrabství.
Ano, ve znaku Pardubického kraje proto najdete českého lva i moravskou
orlici. Pochopitelně i pardubického koně a ještě čtvrtý heraldický
symbol, udělený nám Parlamentem České republiky, stříbrnou zeď
s bránou dokořán 21. století a zlatým glóbem, symbolizujícím, že
Pardubický kraj je otevřen nejen v oblasti cestovního ruchu, ale i obchodu
a ekonomického rozvoje vůbec. V klenáku brány je lyra. Jsme jediným
krajem, který má ve znaku symbol hudby. Důvod je jednoznačný. Z našeho
kraje pochází Bedřich Smetana, podle něhož je pojmenován největší
festival vážné hudby konaný v České republice pod širým nebem. A když
už v jednom z předchozích Všudybylů hejtman kraje Vysočina RNDr. Miloš
Vystrčil zmínil Vítězslava Nováka z Kamenice nad Lipou, pak musím
vzpomenout jeho současníka od nás, z Pardubického kraje, Bohuslava Martinů
z Poličky. Mezi hudební velikány Pardubického kraje bezesporu patří
i současník Vivaldiho a Mozarta Václav Tomášek ze Skutče. V Pardubickém
kraji máme uznávanou hudební konzervatoř. Každoročně se tu realizuje
řada hudebních soutěží, např. Kociánova houslová soutěž v Ústí nad
Orlicí. Do hudebních škol Pardubického kraje chodí více dětí, než je
celorepublikový průměr, takže lyra v krajském znaku je oprávněně.
Rozvoj odvětví cestovního ruchu a jeho rentabilita se odvíjí od
cílů – důvodů, proč kam jezdit, a až v druhé řadě od
infrastruktury. Investice do infrastruktury cestovního ruchu totiž spontánně
drží krok s poptávkou. Mít infrastrukturu cestovního ruchu a nemít cíle
znamená nemít zákazníky a přijít o investice. V zemích, kde si váží
nadprůměrně koupěchtivých a nadprůměrně solventních spotřebitelů
odjinud – turistů, jsou proto podnikatelské aktivity cestovního ruchu
významně podporovány nejen místními obyvateli, ale i státní propagandou
a propagací, a domácí trh, včetně pracovních míst, hájen
antipropagandou. Cestovní ruch je i business travel. Pardubický kraj je
světovou jedničkou, co se týče některých technologií využívaných
v dopravě a v obranném průmyslu. A i k nim se váže vysoce lukrativní
širokospektrální byznys odvíjející se od kongresové turistiky.
V oblasti kongresové turistiky, incentivních a firemních akcí má
Pardubický kraj obrovský potenciál. Pardubice jsou univerzitním městem.
Cestovní ruch do našeho kraje přináší hodně peněz, podnikatelských
aktivit a pracovních příležitostí a se svým rozvojem by jich mohl
přinášet podstatně víc. Podnikáme proto systémové kroky k tomu, abychom
přesvědčili potenciální hosty, že když u nás zůstanou déle, budou
mít po celou dobu z čeho vybírat. V tomto duchu je koncipován náš
internetový portál cestovního ruchu. Daleko více se zaměřujeme na přímé
aktivní lákání turistů, na konkrétní cíle a produktové balíčky.
Pardubický kraj má spoustu cílů. Nádhernou přírodu, památky, sportovní
a kulturní události apod. A má ještě jedno specifikum – pevnostní
turistiku. Králicko, které jste v úvodu zmínil, dodnes disponuje rozsáhlou
sítí zachovalých vojenských opevnění a v kraji i mimo něj je spousta
nadšenců, kteří se této zálibě věnují.
Pardubický kraj je ale i krajem koní.
Ano, jsme krajem, kde se jich v rámci Česka chová nejvíc. A nejen ve
velkých hřebčínech, jako jsou Kladruby nad Labem, který je druhým
nejstarším na historickém území někdejší Rakouské monarchie. Místem,
které od španělského krále Juana Carlose až pro anglického prince Filipa
navštívilo i mnoho současných celebrit. Kladrubáci jsou výjimeční
kočároví koně. Jsou chováni pro slavnostní ceremonie. Má je i dánská
královna. Na zámku ve Slatiňanech pak je jediné hipologické muzeum
v České republice. Nemohu nezmínit Dostihové závodiště Pardubice,
založené roku 1874 – místo konání nejstarší a nejtěžší
kontinentální steeplechase cross-country – Velké pardubické. Nejen ona,
ale i ostatní víkendové dostihy v Pardubicích do našeho kraje lákají
hosty z celé České republiky i ze zahraničí. V Pardubickém kraji je
mnoho chovatelů, a tak je u nás nabíledni vazba na agroturistiku, koňské
stezky a aktivity spojené s jezdeckým sportem. Ty lze doplňovat či
propojovat s letní dovolenou u vodních ploch, např. na Pastvinách nebo na
Seči, v Železných horách.
Pane náměstku, co říkáte tomu, že Ministerstvo pro místní
rozvoj ČR převedlo na krajské samosprávy podstatnou část kompetencí
v rámci rezortu cestovního ruchu?
Trend, kdy je radno některé záležitosti řešit přímo v místech,
kterých se týkají, je pro rozvinuté demokracie příznačný. Metodika
propagace turistické, kongresové a golfové destinace Česká republika,
realizace celostátních projektů apod., to patří zastřešujícím státním
institucím. V případě rezortu cestovního ruchu Ministerstvu pro místní
rozvoj ČR a jeho výkonné agentuře České centrále cestovního ruchu –
CzechTourism. Vedle toho je výhodnější celou řadu věcí řešit na
platformě měst a obcí – komunálních samospráv, popř. krajské
samosprávy. Roli krajů vidím zejména v tom, že obcím a městům a
turistickým cílům na svém území vytváří rámec, jakýsi pomyslný
podnos, na němž své atraktivity nabízí turistům. Málokdy se totiž někam
jezdí kvůli jednotlivostem. Proto je jasné, proč v posledních letech
v hospodářském resortu cestovního ruchu tak výrazně posiluje role
destinačního managementu a nabídkových balíčků. V tomto jsou kraje
důležitým článkem funkčního systému – v případě Pardubického
kraje turistické destinace „Východní Čechy“, která částečně
zasahuje i do Královéhradeckého kraje. Turista však nerozeznává správní
hranice. V zájmu podpory podnikatelských aktivit cestovního ruchu
Pardubického kraje proto své nabídky tvoříme i s tímto „hraničním“
přesahem. Určitě bychom uvítali, pokud by kraje od státu dostávaly
větší zdroje, aby mohly být akceschopnější. Abychom konkrétně u nás
v Pardubickém kraji v daleko větší míře mohli investovat do toho, aby se
značka „Východní Čechy“ čím dál výrazněji prosazovala nejen
u domácích, ale i u zahraničních spotřebitelů. Takové investice jsou
totiž vysoce návratné. Jak v jednom z vašich interview konstatoval
pražský arcibiskup Miloslav kardinál Vlk: „Ono symbolické podání si
rukou s lidmi z celého světa nemá jen velikou duchovní dimenzi. Turismus,
včetně pro naši církev tradičních poutí na památná místa, přináší
poptávku po službách. Ne náhodnou je cestovní ruch oblastí, která dnes
celosvětově zaměstnává nejvíce lidí. Pasivita v oblasti směrování
návštěvníků do dalších neméně krásných částí naší vlasti není
problém jenom lidí, kteří by tam našli uplatnění ve službách
cestovního ruchu. Je to i ke škodě pracovníků v dalších profesích,
mladých lidí, kteří odtamtud odcházejí, protože doma nemají uplatnění.
I systému, kterému se nedostává dostatečné ekonomické síly a stability,
aby se mohl v daleko větší míře a intenzivněji věnovat charitě,
údržbě a ochraně památek, vzdělávání a duchovnímu povznášení
národa.“ (Všudybyl 10/2005 str. 6–9)