Na Pražský hrad jsme vypravili dva autobusy
28. 02. 2017
S ředitelem Hotelové školy, Obchodní akademie a Střední
průmyslové školy Teplice Mgr. Jiřím Nekudou se potkáváme v Teplicích
10. ledna 2017. **
**Pane řediteli, v předchozích ročnících Všudybyl přinášel informace,
jak v rámci odborné výuky žáci vaší školy obsluhují na Pražském
hradě hosty českých prezidentů.
Tak tomu bylo i v roce 2016. Mimo jiné to byla jedna z největších akcí,
kterou kdy žáci Hotelové školy Teplice absolvovali. Na Pražský hrad jsme
jich vypravili dva autobusy. Dostalo se nám té cti obsluhovat našeho pana
prezidenta a jeho hosta, čínského prezidenta s doprovodem.
To, že žáci Hotelové školy Teplice mohou ve svých životopisech
uvádět, že obsluhovali nejvyšší představitele USA, Číny, Ruska a
dalších zemí, je nejen významnou profesní zkušeností, ale i motivací.
Určitě tím dělají radost vašemu zřizovateli.
Z řady zkušeností vím, že to zástupci zřizovatele vnímají a dokážou
se tím i leckdy pochlubit. Občas se i akcí, kde obsluhujeme, osobně
účastní. Ústecký kraj pokračuje v podpoře páteřních škol, mezi něž
se naše škola zařadila svou velikostí a počtem žáků. Je dobře, že jsme
slučovacím procesem prošli už v roce 2011. Teď z toho těžíme,
protože jsme schopni reagovat na výkyvy v poptávce dětí a jejich rodičů
po různých vzdělávacích oborech. Problémem, který v Česku všeobecně
brzdí motivaci dětí vytěžit ze studia co nejvíc, je, že nabídka
v oblasti středoškolského vzdělávání výrazně přesahuje poptávku.
Jednotné přijímací zkoušky sice mohou něco napovědět, ale asi to nebude
mnoho znamenat, protože adept studia se stejně dostane, kam si zamane.
Atmosféra, kterou současná společnost na děti působí (mám na mysli
postoje a chování lidí, mezi nimiž se pohybují, a také „vzory“, které
jsou jim prezentovány hromadnými sdělovacími prostředky včetně
veřejnoprávních), a samozřejmě i další faktory způsobují, že u nich
narážíme na malý zájem téměř o cokoli.
Často zmiňujete, že si řada žáků svůj pobyt na středních
školách ráda prodlužuje, šest a více let už není výjimkou.
To je pravda a velká bolest českého školství, která z něj vysává
obrovské částky bez sebemenšího efektu. České školství ve značné
míře vychovává už třetí generaci nezaměstnatelných, protože poté, co
tito frekventanti opustí střední školu, nemají potřebu pracovat, být
dobří v oborech, které se učili nebo studovali. Školství v České
republice se tak stává dalším sociálním pilířem státu, kdy po
základní škole takovíto „věční studenti“ stráví osm let neplodného
života na středních školách. Po prvém neúspěchu přestoupí na jinou
střední školu, pak na další… a se základním vzděláním nebo bez
maturity se hlásí na úřadu práce. Obdobným způsobem, jakým procházeli
českým vzdělávacím systémem, totiž procházejí i praxí. Nikdy nebudou
pracovat. Podle mne je to veliký problém, pověstné „kyselé jablko“, do
kterého se nikomu nechce kousnout.
Velký problém je i nedostatek kuchařů a číšníků na trhu
práce.
Tak na to zná asi málokdo řešení. V Česku je víc než sedmdesát
„hotelových škol“. Učilišť, která vzdělávají kuchaře, zhruba sto
sedmdesát. Přesto sehnat dobrého kuchaře je neřešitelný problém.
Ostatně i naše škola už půldruhého roku shání mistra odborného
výcviku v oboru kuchař, tedy kvalitního kuchaře s maturitou.
Říká se, že pouze jeden z pěti vyučených kuchařů
zůstává po pěti letech u řemesla.
Ano, to je pravda. Těch důvodů proč je povícero. Lidé této profese pro
zaměstnavatele ze začátku nezřídka pracují za peníze z ruky do ruky.
Když pak nastane situace, že například potřebují hypotéku, musejí jít
do jiného oboru, protože ji kvůli své oficiální minimální mzdě od banky
nedostanou. Navíc dobří kuchaři a číšníci, obdobně jako třeba české
zdravotní sestry a lékaři, odcházejí pracovat do zahraničí nebo jako
zubní lékaři do Prahy a z těch, kteří zůstávají v mimopražských
regionech, zpravidla není moc co vybírat. Pravda taky je, že velká část
absolventů vůbec nikdy neuvažovala o tom, živit se tímto oborem.
Proč by se absolventi základních škol měli ucházet
o vzdělávání na odborné škole?
Navštěvuji hodně základních škol. Mluvím tam s žáky a jejich rodiči.
Říkám jim: „Když chcete na vysokou školu, dejte dítě na gymnázium.
Pokud nejste stoprocentně přesvědčeni, že bude chtít na vysokou, volte
raději odbornou školu, která ho připraví pro život.“ Bohužel, řada
rodin neví, co se svými dětmi. Nezřídka se tak stane, že dítě jde na
gymnázium s tím, že se po čtyřech letech uvidí, co dál. Ne vždy se ale
„uvidí“ a tyto děti jsou pro technické obory a řemesla zpravidla
ztraceny. Domnívám se proto, že je záhodno, pokud ještě nejsou rozhodnuty
jít po střední škole na vysokou, je přesvědčit, aby šly na odbornou
školu, například na průmyslovku, a budovali si kariéru. Ta je, obdobně
jako gymnázium, připraví na vysokou školu, a když se jim nebude chtít dál
studovat, mají kvalifikaci, která jim umožní uplatnit se na trhu práce.
A ještě jeden fenomén, na který často narážíme: není nic horšího
než přehnaně ambiciózní rodič.
Pane řediteli, naposledy jsme se potkali na výroční konferenci
Asociace hotelů a restaurací ČR (AHR ČR) v Karlových Varech.
Konferenci jsem si moc užil. Prospělo jí, že byla o den kratší.
Prezidentu AHR ČR Ing. Stárkovi jsem řekl, že spolu s karlovarskými hotely
Pupp a Ambassador nasadili laťku hodně vysoko. A to i co se týče
mluvčích, včetně Jana Mühlfeita, který mj. přednáší na Harvardu. Jeho
vystoupení pro mne bylo zážitkem. Konstatoval, že devadesát procent
úspěchu každé firmy (a je jedno, jestli to je velká nadnárodní
společnost, nebo škola) dělají lidé. A v tom tkví obrovský problém
českého školství. Téma školství je v Česku akcentováno hlavně před
volbami, kdy se o ně kdekdo „stará“. Po volbách se opět ocitá na
„páté koleji“. Ostatně, dokresluje to i skutečnost, že od roku
1990 bylo ministry školství, mládeže a tělovýchovy 19 politiků.
Průměrná doba jejich setrvání na postu českého ministra školství,
mládeže a tělovýchovy tedy není ani půldruhého roku. A to jim ještě
tento průměr výrazně vylepšují Eduard Zeman a Petra Buzková, kteří byli
ministry po celá čtyřletá volební období. Jakákoli vzdělávací koncepce
obvykle končí odchodem ministra a „vypracovává“ se nová. Je to velký
problém, protože i díky tomu strádá motivace učitelů. Tedy nejen kvůli
nízkým mzdám. České školství je podfinancované. Skladník
v supermarketu má stejný plat jako učitel po dvaceti letech praxe.
Nástupní plat příslušníka Městské policie Praha je asi o dva tisíce
korun vyšší než plat kantora na konci jeho kariéry, tedy po 32 letech
praxe. Země, která si neváží vzdělání a učitelských profesí,
nedopadne dobře. Možná i proto lze od ředitelů gymnázií běžně
slyšet, že na pedagogické fakulty odcházejí absolventi s nejhoršími
studijními výsledky. Paní ministryni nelze upřít velkou snahu, ale dluh,
který zdědila, je obrovský a bohužel pověstné nůžky se dál
rozevírají.
Bude mít v budoucnu vůbec kdo učit?
U některých odborností to bude opravdu velký problém. Zejména technické
obory, tady ten problém cítíme už dnes. Teplickou průmyslovku do sedmi let
opustí osm odborných učitelů a náhrada za ně prostě není.