Společnost Pivovary Staropramen je s více než 15% podílem na trhu druhým největším výrobcem piva v Česku a významným českým exportérem piva. Její vlajková loď – značka Staropramen – je vyvážena do více než třiceti zemí světa. Společnost provozuje dva pivovary – ostravský Ostravar a smíchovský Staropramen.
Na dvacet miliard půllitrů aneb Staropramen slaví 140. výročí
28. 11. 2009
Rozhovor se sládkem pivovaru Staropramen panem Zdeňkem Luxem
jsem 5. listopadu 2009 zahájil připomenutím letošního 140. výročí
založení pivovaru.
Náš pivovar byl založen v roce 1869. Od té doby jsme vyrobili přes dvacet
miliard půllitrů piva. To je obrovské číslo. Když jsme to spočítali a
srovnali náš celkový historický výstav s čísly od konkurence, zjistili
jsme, že jsme mezi českými pivovary na špici. Je to dáno tím, že
Staropramen vždy patřil k předním pivovarům v Čechách. Velmi k tomu
přispěl inovativní přístup, který si udržujeme od počátku existence
pivovaru. Nejen v oblasti technologie výroby, ale také ve spotřebitelských
inovacích. Dvě poslední jsou velmi zajímavé: samochladicí sud Staropramen
CoolKeg – obal který u nás nikdo jiný nemá – a Staropramen Chill,
ležák čepovaný z namražené pípy, který se výborně hodí především
do barů a klubů. Jak vidíte, nestavíme jen na tradici, ale stále
přicházíme s něčím novým, co nám a našim zákazníkům přináší
konkurenční výhody.
Proč jste svůj životní osud spojil s pivem?
Nevím, jak jste se na škole rozhodoval vy, co budete v budoucnu dělat, ale
já jsem se na to díval z pragmatického hlediska a říkal si: „Mám rád
chemii. Je to jediný předmět, který mne na škole opravdu baví.“ Od
chemie není daleko k potravinářství. A když už jsem si vybral
potravinářství, volil jsem pivo. Na Vysoké škole chemicko-technologické
v Praze-Dejvicích jsem pak studoval pivovarnictví a sladařství a využil
nabídky dělat ve Staropramenu praxi a následně i diplomovou práci. Poté,
co jsem v roce 1995 úspěšně absolvoval, mi bylo nabídnuto, abych sem
nastoupil. Tak začala má kariéra v Pivovarech Staropramen.
Čím to, že vámi vařená piva jsou tak úspěšná, a to
i v zahraničí?
Tady v Praze na Smíchově vyrábíme naše značky Staropramen, Braník,
Vratislav a Sládkův Měšťan. Každá značka má svou originální recepturu
a používá specifické suroviny. Zároveň si přísně střežíme
dodržování výrobních postupů. To vše se odráží v chuti a charakteru
piva. A dělá ho výjimečným. Spotřebitelům nejen u nás naše pivo
chutná, rozšiřuje se počet jeho konzumentů. A to mě samozřejmě těší.
V zahraničí je úspěšný především Staropramen. Je tam řazen do
kategorie prémiových piv. Pokud byste se mě zeptal proč, pak je to proto,
že má svou charakteristickou hořkost, která vybízí k dalšímu napití.
Má příjemnou plnost, říz, správnou barvu a jiskru, kterou má dobré pivo
také mít.
Co pivní soutěže? Je třeba je brát vážně?
Určitě jsou v České republice soutěže, které je třeba brát vážně.
Netvrdím, že jich je moc, ale jsou. Jsou založeny na tom, že kromě
degustace se u nich posuzují i analytické parametry. Je tady ale také řada
jiných soutěží, kde piva takto komplexně posuzována nejsou. Bohužel je
dnes pivních soutěží příliš. Každá má řadu kategorií, vítězů.
Soutěže mají zaměnitelné názvy. A tak se v nich spotřebitelé
ztrácejí. Tím klesá jejich kredit. To je důvod, proč se jich
neúčastníme. Abychom ale měli pravidelnou zpětnou vazbu, necháváme naše
piva hodnotit přímo spotřebitele v našich interních testech.
Pivovary Staropramen jsou generálním partnerem Asociace hotelů
a restaurací ČR.
Určitě mj. proto, že máme unikátní portfolio značek, jedno
z nejširších u nás. Kromě piv, která sami vyrábíme, dovážíme
další značky z Belgie. Dotyčný provozovatel restaurace či hospody si tak
může vybrat to, co se hodí do jeho konceptu. Naše škála je poskládána od
piva světlého výčepního až po unikátní speciály. Od Staropramenu přes
sametový Velvet, prémiovou Stellu Artois až třeba po pšeničný Hoegaarden.
A to jsem, samozřejmě, nejmenoval všechny.
Díky umístění pivovaru na velmi dobře dostupném místě
v Praze jste i vyhledávanou turistickou atrakcí.
To je pravda, značka Staropramen láká turisty od nás i ze zahraničí. Pro
tyto účely máme návštěvnické centrum. Funguje již řadu let a počet
jeho návštěvníků se pohybuje v řádech desítek tisíc ročně.
Návštěvníci jsou z celého světa. Máme prohlídkovou trasu, v jejímž
rámci se návštěvníci dozvědí o historii pivovaru, výrobě piva obecně,
v historickém kontextu a zároveň na vlastní oči uvidí, jak vyrábíme
pivo dnes. Na konci trasy mají ti starší osmnácti let možnost naše pivo
i ochutnat. Všem doporučuji přijít se k nám podívat.