Menu

Na dobré cestě

07. 09. 2002

Bohové pomáhají těm,

kdo si pomohou sami.

Ezop, 6. stol. př. n. l.

• ČSA jednou z nejstarších a nejmodernějších leteckých společností na světě • letecká doprava zatím pod předloňskými ukazateli • společnost ČSA jednou z mála výjimek, která nepoklesla do záporných čísel • České aerolinie reprezentují 58% využití celkové kapacity pražského letiště • projektovaná průchodnost po nedávném zprovoznění prodlouženého „prstu B“ se rovná počtu cestujících, kteří v letošním roce pražským letištěm projdou • Kolombo od 29.10. v zimním letovém řádu • věřím, že pan ministr Šimonovský a nová vláda udělají vše pro to, aby se aeropolitické podmínky ve prospěch cestujících z/do České republiky vyvíjely co nejlépe • 

V souvislosti s hlavním tématem jsem o interview požádal prezidenta národního leteckého dopravce Ing. Miroslava Kůlu a zahájil je konstatováním: ČSA jsou bezesporu českým rodinným stříbrem. Nejen proto, že v příštím roce slaví osmdesáté výročí, ale především pro své kvality.
Jako patriot ČSA tento názor plně sdílím. Rádi bychom osmdesáté výročí marketingově využili v duchu sloganu, který říká, že jsme jednou z nejstarších leteckých společností na světě a přitom jednou z nejmodernějších s velmi mladým letadlovým parkem. Jsem přesvědčen, že ČSA jsou na dobré cestě pokračovat mnoho dalších roků podobně úspěšně, jako se jim to daří v posledních letech.

Opravdu, dynamika ČSA (naštěstí) nekopíruje celkový vývoj v letecké dopravě.
Ano, letecká doprava doposud celkově nedosahuje předloňských ukazatelů. Kromě jiného to je důsledkem hospodářské situace ve světě. Známky hospodářské recese ve Spojených státech i Evropě přetrvávají. Jistým způsobem i důsledky jedenáctého září. Letecká doprava celosvětově, co se týče meziročního nárůstu počtu cestujících a výkonů, zaznamenává čísla, která mají záporná znaménka. ČSA jsou v tomto směru jednou z mála výjimek. V porovnání s minulým i předchozími roky si udržely určitý růst a v tomto trendu pokračujeme. Vzdor tomu, že v důsledku tohoto vývoje sílí konkurenční prostředí. (Pokud je to ještě vůbec v letecké dopravě možné.) Tlak „low cost“ (nízkonákladových) dopravců i silných leteckých společností je v cenové oblasti enormní. O to více je potěšitelné, že se Českým aeroliniím daří s touto situací poměrně úspěšně vypořádávat.

Mezinárodní letiště České republiky jsou postupně modernizována. Vstup ČSA do SkyTeamu i další faktory, přispívající k zájmu létat do a z České republiky, způsobují, že investiční rozvoj na největším z nich, Letišti Praha-Ruzně, tak tak drží krok s dobou.
ČSA v současné době reprezentují 58 % využití celkové kapacity pražského letiště. Před dvěma roky to bylo jen 48 %. Náš podíl zde neustále roste. (I z tohoto je, v porovnání s ostatními uživateli pražského letiště, patrná dynamika Českých aerolinií.) Zhruba dvacetiprocentní každoroční nárůst počtu cestujících z a do Prahy v posledních letech vyvolal potřebu rychlé reakce. Projektovaná průchodnost pražského letiště po nedávném zprovoznění prodlouženého „prstu B“ se prakticky rovná počtu cestujících, kteří jím v letošním roce projdou. Je proto nezbytné zahájit co nejdříve další etapu výstavby tak, aby v roce 2005 letiště disponovalo kapacitou, která umožní odbavení očekávaných deseti milionů cestujících. V opačném případě se bude opakovat situace z počátku devadesátých let, včetně negativních důsledků pro českou ekonomiku. Situace, která přinášela spoustu problémů ČSA i dalším společnostem létajícím z/do České republiky a která rozhodně byla pro cestující nepříjemná.

Šesté vydání Všudybylu v článku „Nejlepší letecká společnost východní Evropy“ (str. 27) informovalo o výsledcích každoročního průzkumu londýnské společnosti Skytrax Research, vycházejícího z celosvětově největšího počtu dotazovaných (více než 4 miliony odpovědí cestujících). ČSA, co do kvality poskytovaných služeb, stanuly na nejvyšší příčce v kategorii leteckých společností východní Evropy.
České aerolinie jsou společností, která se chce dále rozvíjet a kvalita je nejlepší cestou, jak si udržet sympatie a získávat ve světě další pasažéry. Řekněme si však, že i v České republice je pro to potenciál. Z toho důvodu připravujeme nové destinace, jako je např. pro zimní letový řád od 29. října Kolombo. Bude prodloužením linky do Dubaie (Airbus A-310), jejím pokračováním. Je velmi atraktivní pro cestovní kanceláře a zákazníky (nejen české) cestující v zimě za létem. Se zahájením linky budou spojeny rozsáhlé incentivní programy.
Zmínil jste dynamiku ČSA v souvislosti s naším vstupem do SkyTeamu. Rádi bychom rozvíjeli myšlenku, s níž jsme do aliance vstupovali – podporu posilování postavení Letiště Praha-Ruzyně jako stěžejní letecké křižovatky, „hubu“ pro střední a východní Evropu. Bohužel, ne vždycky se nám daří naplňovat představy, co se týká východní Evropy. Často narážíme na aeropolitické problémy a ochranářskou politiku některých zemí, počínaje Ruskou federací, Ukrajinou atd. Přes jisté snahy české vlády se dosud nepodařilo dosáhnout mnoha úspěchů. O tomto problému se již ostatně ve Všudybylu zmiňoval viceprezident ČSA pro obchod a marketing JUDr. Václav Král (3/2002 str.30). Např. u Moskvy jsme chtěli rozšířit počet frekvencí a přijít s atraktivním časem pro obchodní cestující. Narazili jsme na problém slotů. Ale ani poté, co jsme od americké Delty Air Lines získali její historický slot z Moskvy, jsme povolení nedostali. Zde vidím značný prostor, který je třeba vyplnit. Pevně věřím, že i náš pan ministr Šimonovský a nová vláda udělají vše pro to, aby se aeropolitické podmínky ve prospěch cestujících z/do České republiky vyvíjely co nejlépe.





www.csa.cz

Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001

HW 2025
FIS