Jako člověk, který vlastní a řídí firmu z oblasti staré
ekonomiky, mohu konstatovat, že podnikám v době, kdy máme největší
byrokracii v naší tisícileté historii – nejvíc úředníků v Evropě
(7× víc než v Británii) v přepočtu na obyvatele –, kdy „mluvící
hlavy“ říkají, že máme skvělý ekonomický růst a kondici, a tedy
nevědí nebo tají, že klíčová je opravdová ekonomická výkonnost státu,
nikoli ta iluzorní. Jinými slovy, že zikonizovaný růst HDP je zcela
zbytečný údaj, pokud jsme schopni vytvořit pouze 4,6 bilionu Kč ročního
HDP, zatímco by bylo potřeba vytvořit těch bilionů minimálně patnáct,
abychom se alespoň trošku přiblížili Bavorsku. V době, kdy nové
i staronové elity ignorují nevýkonnost české ekonomiky a každoroční
odliv několika set miliard korun vytvořených hodnot v Česku do zahraničí
(v tomto jsme rovněž rekordmani v Evropě) a naopak nesmírně a nesmyslně
tlačí na jediné svobodomyslné lidi u nás, na malé firmy a živnostníky.
Prý tak získáme těch miliard šest či osmnáct a prý jsme spravedliví.
Fakt je, že je to tu lepší než v Bangladéši. A pak, člověk musí být
maximálně odolný a svobodomyslný. Musí chápat svoji osobní svobodu jako
něco, co nelze nahradit ničím, a již vůbec ne penězi, a musí umět hledat
skutečnost a pravdu mezi řádky. Musí být věřící. Nikoli nutně
v náboženském smyslu slova, ale rozhodně věřící v sebe sama a v to,
že pravdivost a férovost jsou v dlouhodobém horizontu jediná cesta
k nezpochybnitelnému úspěchu. A musí být zejména schopný naplnit
svými činy řadu čtyř velmi běžných, avšak běžně nenaplňovaných
slov: myslet, vědět, umět, dělat.
Tomáš Březina
Myslet, vědět, umět, dělat
28. 02. 2017
S předsedou představenstva a generálním ředitelem akciové
společnosti BEST Ing. Tomášem Březinou hovoříme 10. února
2017. Vzhledem k hlavnímu tématu tohoto vydání Všudybylu jsem se ho
zeptal, jestli je podle něj školní vzdělání předpokladem
úspěchu.
Vzdělání je určitým způsobem předpokladem úspěchu. Nicméně princip
dosaženého školního vzdělání se přeceňuje a bohužel selský rozum –
přirozená inteligence a nadhled, které člověk získává životní
zkušeností – podceňuje. Nabývání školního vzdělání je do značné
míry projevem všeobecné snahy populace dostat se na nějaké ty příčky
blahobytu, protože život člověka v podstatě je o zajištění si
blahobytu a bezpečnosti. Ivo Toman, který na toto téma napsal řadu knih,
v jedné uvedl, že člověku v mozku sice kolují tisíce myšlenek, ale
klíčovými že jsou tři témata: smrt, sex a peníze a že vzhledem k věku
se mění pořadí jejich důležitosti. Občas se k nim u některých lidí
přidává téma (což souvisí i s penězi) moci. Moc moci a ještě víc
moci. A aby dosáhl vytyčených parametrů: hodně peněz, hodně moci nebo
aby utekl smrti a měl ten blahobyt, tak se mimo jiné snaží vzdělávat.
Školní vzdělávání je totiž do jisté míry náhražkou přirozených
dispozic. Postulátem pro to, abychom si všichni byli rovni a všichni jsme se
měli stejně dobře, což je samozřejmě blbost. Ale abych odpověděl na to,
je-li školní vzdělání předpokladem úspěchu. Kromě nějakého toho
základního číst, psát, naučit se trojčlenku, spočítat procenta (což
mimochodem většina lidí po vysoké škole neumí) všechno ostatní
z hlediska úspěchu v životě (a dokladem jsou třeba Bill Gates či Steve
Jobs, kteří v garážích lámali ekonomické dějiny světa) záleží na
individuálních dispozicích, na genetické výbavě a přirozené inteligenci
toho kterého jedince a na jeho sebevzdělávání. Tedy ne na tom, že chodím
na tu či onu základní školu, pak na střední, na univerzitu, pak si
dodělávám MBA, Ph.D. a já nevím co všechno – a ve finále jsem stejně
trouba, který je nezaměstnatelný. Princip úspěchu je v sebevzdělávání,
v tom, hledat a čerpat zdroje, které jsou pro můj život
nejdůležitější.
Českému školství se po něžné sametové revoluci podařil
„výstřel z Aurory“, čin brutálně revoluční, a to odtrhnout odborné
školství od praxe. Přervat tisíciletou kontinuitu jejich
sepětí.
To, co jste naznačil, že v Česku de facto neexistuje učňovské školství
a skomírá odborné, řešíme naším vlastním dovzděláváním
konkrétních lidí na konkrétních pozicích. Vývoj je tak dynamický, že
tak jako tak na sobě musejí neustále pracovat. Selektovat uchazeče o práci
podle toho, co má za školní vzdělání, proto považuji za torpédování
konkurenceschopnosti firem. Samozřejmě čím větší firma, tím zpravidla
víc na tom kterém dosaženém školním vzdělání bazíruje, neboť je takto
systémově řízena. Pokud já někoho přijímám do firmy, nikdy se ho na
něj neptám. Vždycky zkoumám jeho mentální schopnost pracovat, sociální
inteligenci, schopnost učit se novým věcem, fungovat v rámci
týmu apod.
Vidíte cestu, jak vrátit systém odborného školství v Česku
do stavu, aby bylo opět úzce spjato s praxí? Ostatně, Tomáši Baťovi je
připisován výrok: „Žádný podnik nevyroste k velikosti, pokud si
nevynalezne způsob, jak měniti nádeníky v ředitele.“
Chápu, že Tomáš Baťa je ikonou, ale od svého otce jsem slýchával, že
tím skutečným guru byl Jan Antonín Baťa. Určitě by oba byli úspěšní
i teď. Nicméně chtěl bych žít v jejich době, kdy vymysleli ani ne tak
zázračný produkt, jako zázračnou cestu produktu na trh. Kdy jim za branami
stálo několik set nezaměstnaných lidí, kteří chtěli práci. Drtivá
většina dnešních nezaměstnaných nic takového nechce. Jejich požadavkem
je: „Dejte nám sociální dávky. Máme na ně nárok!“ Vrátit do
českého školství sepětí s praxí, to by chtělo změnu fungování
státu. Zcela předělat politický systém a státní aparát s cílem, aby se
peníze dostávaly tam, kde jsou potřeba. Mimochodem sedmadevadesát procent
finančních služeb je v rukou cizinců, a i proto z českého ekonomického
systému odtékají stovky miliard korun do jiných zemí, v nichž mozoly
české práce přinášejí užitek. Musíme se snažit, krok za krokem, tok
aktiv vytvořených v Česku vrátit do Česka a mít českou ekonomiku, a ne
pouze ekonomiku v Česku. Musejí nám zbývat i peníze na návrat
k selskému rozumu, na to, co opravdu potřebujeme, na pozvednutí prestiže a
obnovení sepětí učňovského a odborného školství s výrobními podniky
a podniky služeb. A to žádný sebelepší ministr školství, mládeže a
tělovýchovy bez změny klimatu v České republice nezmění, ač je to
navýsost potřeba.